توضیحات محصول
فهرست مطالب
مقدمه
برخی از آثار ترجمه شده چامسکی
دریافت قابل توجه قواعد به وسیله کودکان
فرضیه درونزاد بودن
محدودیت های درونزاد
ساختارهای سطحی و ژرف
نکاتی در مورد پیشرفت دستور زبان ( گرامر)
زبان اولیه
جمله های یک کلمه ای
جمله های دو کلمه ای
رشد دستور زبان
تبدیل ها
نزدیک شدن به دستور زبان بزرگسالی
نکات همگانی
چامسکی و نظریه یادگیری
شرطی شدن کنش گر
بندورا و الگو برداری
چامسکی و پیاژه
بخشی از متن
مقدمه
آورام نوآم چامسکی، زبانشناس و نظریه پرداز یهودی - آمریکایی در سال ۱۹۲۸ در فیلادلفیای آمریکا متولد شد.
وی از سال ۱۹۵۵ در موسسه تکنولوژی ماساچوست به عنوان استاد زبانشناسی مشغول به تدریس شد و از سال ۱۹۷۶ در همین موسسه به مقام استادی رسید.
چامسکی استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبانشناسی موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا نیز هست.
نوام چامسکی روشنفکری شناختهشده و منتقد سیاست خارجی آمريكا هم است. وی خود را سوسیالیستی آزادیخواه میداند.
- برخی از آثار ترجمه شده چامسکی:
- نئولیبرالیسم و نظمجهانی
- آمریکای بزرگ و حقوق بشر
- دهه جنگ سرد: روند جنگ سرد در دهه ۱۹۸۰
- مثلث سرنوشت ساز، فلسطین، آمریکا و اسرائیل
- دمکراسی بازدارنده
- 11 سپتامبر
- سلطه یا بقا: طرح سلطهٔ آمریکایی
- ساختارهای نحوی
- زبانشناسی دکارتی: فصلی از تاریخ تفکر عقلگرا
- دانش زبان: ماهیت، منشاء و کاربرد آن
- کنترل رسانهها
نظریه معروف وی دستور زایشی- گشتاری است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبانشناسی معاصر ایجاد کرد.
تا پیش از نظریات وی از ماهیت زبان و چگونگی یادگیری زبان توسط انسان درک درستی وجود نداشت. مقالات و کتابهای نوام چامسکی آغازگر پژوهشهای نوینی در عرصه روانشناسی زبان شد.
چامسکی نشان داد که ما تنها به سادگی تعدادی جمله را یاد نمی گیریم بلکه به طور معمول، جمله هایی را نیز به وجود می آوریم. همه ما هنگام نوشتن یا سخن گفتن کار معینی انجام می دهیم. این توانایی، از آنجا نشات می گیرد که مجهز به قواعد درونی هستیم که ما را قادر می سازند تصمیم بگیریم که کدام جمله ها، جنبه دستور زبانی دارند و می توانند معنای مورد نظر ما را انتقال دهند. ولی از آنجا که ما نظامی از قواعد را دارا هستیم (دستور زبان) می توانیم جمله هایی را ابداع یا درک کنیم که قبلا هرگز آنها را نشنیده ایم.
دریافت قابل توجه قواعد به وسیله کودکان
چامسکی نشان داده است که قواعد تغییر جمله ها، بسیار پیچیده هستند و بنابراین تسلط یافتن آرام و عادی کودکان بر این زمینه بسیار قابل توجه است. چامسکی خود کودکان را تنها به طور غیر رسمی مورد مشاهده قرار داده است. ولی می توانیم قابلیت های زبان شناسی کودکان را با برخی یافته های راجر براون که چامسکی الهام بخش او بوده است، نشان دهیم. براون بدون ایجاد مزاحمت برای کودکان، سخنان خود به خود تعدادی کودک را طی چند سال ضبط کرد و ضمن کسب اطلاعات مختلف، دریافت که کودکان، چگونه با سوالات تاکیدی، جمله می سازند. (( اون نمیدونه چه کار انجان بده، می دونه ؟)) به سوال های تاکیدی که در پایان هر جمله می آید Tag می گویند.
رشد کلامی کودک برای ساخت سوالهای کوتاه تاکیدی، نشان دهنده دیدگاه چامسکی است: کودکان قواعد پیچیده زبان شناسی و شیوه های آن را در زمانی بسیار کوتاه فرا می گیرند. به نظر می رسد آنها اکثرا قواعد دستور زبان را در حدود ۶ سالگی ، و بقیه آن را تا بلوغ یاد می گیرند. آنها بر پایه درک شهودی، نوعی دانش کاربردی برای استفاده از قواعد به دست می آورند. آنها به سرعت قواعد زبان خویش و در صورت نیاز، زبان دوم را نیز یاد می گیرند.
و ...
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید