دانلود پاورپوینت آموزش کار با نرم افزار Expert Choice 11 با فرمت pptx ودر ۲۸ اسلاید
قسمتی از متن پاورپوینت آموزش کار با نرم افزار Expert Choice 11
همان طور که می دانید این نرم افزار برای اجرای تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبیAnalytical Hierarchy Process))تولید شده است. آموزش این نرم افزار را طی یک مثال پی خواهیم گرفت.
مثال ) یک فروشنده کالا در نظر دارد مکان جدیدی برای فروش محصولات خود ایجاد کند. معیارهای Criteria)) مهم از نظر این فروشنده عبارتند از هزینه اجاره محل، میزان تردد افراد، در معرض دید بودن و تعداد فروشگاههای رقیب همجوار. طی مطالعات صورت گرفته ۳ گزینه Alternative)) برای او وجود دارد.
.1غرفه ای از یک فروشگاه بزرگ : اکثر مشتریان این بخش افراد جوان و بازنشسته هستند اما هزینه اجاره در این مکان بالا است. (The mall)
.2محلی در خیابان اصلی مرکز شهر : اگرچه هزینه اجاره پایین است اما پس از غروب و در پایان هفته مشتری برای این بخش وجودندارد. Main St))
.3مرکز خریدی در حومه شهر: اگر چه مشتریان زیادی در این بخش وجو دارد اما رقابت با فروشگاه های مشابه در این بخش شدید است. SUB.CTR))
سلسله مراتب انتخاب کاربری تجاری
مرحله اول ) ساخت سلسله مراتبی
مرحله دوم ) مقایسه زوجی
به منظور تعیین بهترین مکان ابتدا ساخت سلسله مراتبی را ایجاد خواهیم کرد و به مقایسه زوجی خواهیم پرداخت و در انتها نتایج را مشاهده خواهیم کرد.
مرحله اول : ساخت سلسله مراتبی
هر تصمیم گیری در این نرم افزار با یک مدل در قالب یک سلسله مراتبی یا درخت آغاز می شود.
ساده ترین حالت، یک سلسله مراتبی با سه سطح است : هدف Goal))، معیار ها Criteria)) و گزینه ها (Alternatives) .البته هر یک از معیارها می توانند به زیر معیارها تقسیم شوند. ساخت مدل با ساخت هدف شروع شده و به سمت سطوح پایین تر توسعه می یابد.
ساختار یک مدل در نرم افزار Expert Choice
ساخت سلسله مراتبی
ابتدا مدل جدیدی ایجاد خواهیم کرد و نام و توضیحات آن را وارد خواهیم کرد. بدین منظور از منوی File گزینه New را انتخاب کنید.
به مکان مورد نظر برای ذخیره فایل بروید و سپس نام مدل (Site selection) را وارد کرده و بر روی Open کلیک کنید. پنجره Global Description برای شما ظاهر خواهد شد در اینجا می توانید توضیحاتی در مورد هدف وارد کنید. Select the best retail site))
توجه :نرم افزار در بسیاری از موارد فارسی را به صورت علامت سوال نشان می دهد، پس بهتر است مطالب را به صورت انگلیسی وارد کنید
حال معیارهای مورد نظر را وارد می کنیم. معیار ها عبارت بودند از :
در معرض دید بودن (Visibility)
تعداد فروشگاههای رقیب همجوار (Competition)
میزان تردد افراد (Customer Fit)
هزینه اجاره محل (Cost)
برای وارد کردن معیار ها بایستی از منوی Editگزینه Insert child of current node را انتخاب کنید. (البته می توانید با راست کلیک بر روی هدف گزینه Insert child of current node را انتخاب کنید.)
نام معیار را وارد کنید و بر روی Enter کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید