این پاورپوینت با موضوع موتور های الکترونیکی با 59 اسلاید با عناوین زیر
مقدمه
انواع موتورها
DCموتورهاي -1
AC-موتورهاي 2
انواع موتورهاي دي سي
اتصال قطب های میدان
خرابي موتور واشكالات ممكنه
Acموتورهاي
موتورهاي سه فاز
اشكالات معمول و تعمير موتور چند فاز
موتورهاي با فاز شكسته
موتورهای پلهای
موتورهای خطی
منابع
مقدمه
موتور الکتریکی (به لاتین)
Electric motor، نوعی ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به حرکت (چرخش)؛ انرژی جنبشی، تبدیل میکند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت (چرخش) به الکتریسیته است، توسط ژنراتورانجام میشود. این دو وسیله بهجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند.
اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارد. در یک موتور دوار بخش متحرک که معمولاً درون موتوراست روتوروبخش ثابت استاتور خوانده مي شود
تعریف موتورهاي DC
یکی از اولین موتورهای دوار، توسط مايكل فارادي درسال 1821 م ساخته شد.
يك موتوردي سي ماشيني است كه وقتي به آن جريان مستقيم داده مي شودمي تواند براي كارهاي مكانيكي از قبيل به حركت درآوردن پمپ ها گرداندن ماشين هاي ابزار و غيره به كار رود.همچنين از موتورهاي الكتريكي جريان مستقيم به طور وسيعي براي كاربردهاي كه به كنترل سرعت نياز دارد استفاده مي شود.
بعضي از اين موارد عبارتند از:
پرسهاي دستگاه چاپ
قطارهاي برقي
وسايل نقليه و آسانسورها.
موتورهاي جريان مستقيم در اندازه هاي مختلفي از100/1 اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود.
سرعت متور DC
سرعت موتور دي سي به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور بستگی دارد.
سرعت موتور دي سي وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است.
معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل میشود.به دليل اينكه این نوع از موتورمیتواند در سرعت هاي پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند معمولااز آن در كاربردهاي كششي نظير لوكوموتيوها استفاده مي كنند.
ساختمان موتور
- قسمت هاي اصلي موتوردي سي عبارتند از:
1_آرمیچر
2- قطب هاي ميدان تحريك
3- قاب بدنه
4- كاسه موتور(قالپاق ها)
5- جاروبك هاي نگه دارند
انواع موتورهاي دي سي
1- موتورهاي سري
2- موتور شنت(موازي)
3-موتورهاي كمپوند
این سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند. تفاوت آنها در ساختمان سیم پیچی کلافهای میدان تحریک و اتصال بین کلافهای میدان و آرمیچر است
موتورهاي سري
موتورهای سری شامل سیم پیچ های میدان متشکل از چندین دورسیم که به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند ، می باشد که در شکل دیده می شود. . این موتور دارای گشتاور راه اندازی زیاد و مشخصۀ سرعت متغیر می باشد .
هر چه بار بیشتر باشد ، سرعت آن کاهش می یابد . موتور سری عموماً در جرثقیل های معمولی و کابل دار ، قطارهای برقی و غیره به کار می رود
موتور شنت (موازی)
شامل یک میدان متشکل از تعداد زیادی دورسیم پیچی است که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل دیده می شود.
این موتور دارای گشتاور متوسط و مشخصۀ سرعت ثابت می باشد و برای کاربردهایی که احتیاج به سرعت ثابت دارند ، از قبیل پرس مته ای و دستگاههای تراش و غیره به کار می رود.
موتور كمپوند
در موتورهای كمپوندکه در شکل ديده مي شوند،هرکلاف میدان ترکیبی ازمیدانهای سری وشنت بوده ومتشکل ازدوقسمت می باشد. یک قسمت(میدان سری) به طورسری به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به طورموازی با آرمیچراتصال یافته است.
مشخصات اين موتور تركيبي از موتور سري وموتور شنت مي باشد
ساختمان کلافهای میدان تحریک
کلافهای میدان سری با دورنسبتاً کم ازسیم کلفت پیچیده می شوند که قطرسیم بستگی به قدرت ولتاژ موتور دارد
کلاف های میدان های شنت شامل تعداد دورهای زیاد از سیم نازک می باشند
كلاف میدان کمپوند ترکیبی از میدان سری و شنت می باشد
اتصال قطب های میدان
در موتورهای دي سي کلاف های میدان طوری به هم متصل می شوند که پلاریته قطب ها یک در میان شمال و جنوب باشد .
بنابراین در موتور دو قطبی یکی از قطبها شمال و دیگری در جنوب است
در یک موتور چهار قطبی قطبها باید یک در میان شمال و جنوب باشد.
اتصال موتورهای سري
موتورهاي سری به طوری که در شکل نشان داده شده متصل میگردد. میدانها به طور سری متصل شده اند و سپس به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند.
1_علل نقص ، به کار نیوفتادن موتور در صورت روشن کردن کلید ..
الف – فیوز یا مدار محافظتی باز است .
ب- جاروبکهای کثیف یا عایق شده است .
ج- میدان تحریک ، اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل می باشد .
د- آرمیچر یا کلکتور اتصال کوتاه شده است.
ه- یاطاقانها ، فرسوده شده اند.
و- جاروبک نگهدار ببدنه وصل شده است .
ز- اضافه بار موجود است.
ح- کنترل کننده خراب و ناقص است
2_علل کند کار کردن موتور
الف – آرمیچر یا کلکتور اتصال کوتاه شده .
ب- یاطاقانها ، فرسوده شده اند.
ج- کلافهای آرمیچر قطع شده است.
د- جاروبکها خارج از وضعیت خنثی قرار گرفته اند.
ه- اضافه بار موجود است.
ولتاژ غلط است
دیدگاه خود را ثبت کنید