•در کدگذاري باز پژوهشگر با ذهني باز به نامگذاري مفاهيم مي پردازد و محدوديتي براي تعداد كدها قائل نمي شود.
•هدف از كدگذاري باز تجزيه مجموعه داده گردآوري شده به كوچكترين اجزاء مفهومي ممكن است.
کدگذاري محوري
•در کدگذاري محوري فرايند اختصاص کد به مفاهيم موجود در داده از حالت باز خارج مي شود و شکلي گزيده به خود مي گيرد.
•پس از انجام كدگذاري باز پژوهشگر مي تواند محورهاي اصلي در مجموعه داده ها را مشخص كند و مرحله بعد كدگذاري را حول اين محورها انجام دهد.
کدگذاري انتخابي
•دركدگذاري انتخابي پژوهشگر با توجه به كد ها و مفاهيم شناسايي شده در دو مرحله قبل به استحكام بيشتر فرايند كدگذاري مي پردازد.
•كد گذاري تنها در صورتي موفق است كه با تعامل مستمر با مجموعه داده ها همراه باشد.
يادداشت برداري
•پژوهشگر همزمان با گردآوري داده ها پيوسته به ثبت انديشه ها و تفسير خود از تعامل با داده مي پردازد.
•بايد فيشهاي تهيه شده داراي تاريخ و عنوان مشخص باشند تا پژوهشگر در مقابل انبوهي از فيشها دچار سر درگمي نشود.
نگارش و تدوين تئوري
•در اين مرحله تصوير پژوهش براي پژوهشگر از هميشه روشنتر است.
•آخرين وظيفه گراندد تئوريست اين است که آنچه را از اين تصوير مي بيند براي ديگران به تصوير کشد.
•به کمک تئوري ساخته شده مي توان فرضيه هايي تدوين کرد که پژوهشهاي بعدي به آزمون آنها بپردازند.
•گراندد تئوري نه براي آزمون فرضيه که روشي براي توليد آن است.
پنج ويژگي مورد انتظار از نظريه هايي که به شيوه گراندد تئوري توليد مي شوند
•پژوهشگر را قادر به توضيح و تشريح موضوع مورد مطالعه سازد و امکان پيشگويي در مورد رخدادهاي ممکن در زمينه مورد تحقيق را فراهم کند.
•در پيشرفت مباني نظري موضوع مورد مطالعه موثر باشد و در آن مشارکت کند.
• علاوه بر مباني نظري در زمينه هاي عملي موضوع مورد مطالعه نيزکاربرد داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید