توضیحات محصول
این پاورپوینت با موضوع هدف های سازمانی واثر بخشی با39 اسلاید باعناوین زیر:
مقدمه
-تعاریف هدف
-انواع هدف
-ویژگی های اهداف
-تعاریف اثربخشی
-معیار های سنجش اثربخشی(معیارهای سی گانه)
-رابطه اثر بخشی وکارایی
--تفاوت اثر بخشی با کارایی
-مدل های سنجش اثربخشی
-عوامل موثر بر اثر بخشی
-نتیجه گیری
-منابع
مقدمه
•یکي از شاخصهاي قضاوت و شناخت انسانها، بررسي اهداف و خواستههاي آنان است.
•اهداف نمادهايي هستند که بيانگر مرتبه و درجهي تکامل افراد است. لذت بخشترين تجربه بشر در زندگي، دستيابي به اهداف مورد توجه وي و در نهايت کسب موفقيت در زمان معين است.
•معمولاً افراد مايلند كه در جهت حصول به اهداف از قبل تعيين گرديده تلاش نمايند از اين رو اهداف سازمان محركه هاي مهمي براي كاركنان و معياري براي اندازه گيري كارايي آنان خواهند بود
تعریف هدف سازماني
•هدف سازماني نوعي وضعيت مطلوب است كه سازمان قصد رسيدن به آن را دارد.
•هدف سازماني نمايانگر يك نتيجه يا نقطۀ نهايي است.
•ادوین لاک نویسنده ای بزرگ در زمینه هدفگذاری است که به همراه همکارانش(هدف)را چنین تعریف کرده اند:
•چیزی که فرددرصدد دستیابی به آن است هدف،مقصود یا منظور یک فعالیت واقدام به حساب می آید.
انواع اهداف در سازمان ها
•بعد اول:
•
•هدفهای رسمی(ماموریت) : عبارت است از بیانیه های رسمی که به بصورت آرمانی و ذهنی طراحی شده و بیشتر برای جلب رضایت عموم می باشد
•هدف های عملیاتی :مقاصد حقیقی سازمان را منعکس می کند. (وظایف و فعالیتهای عملی انجام شده در سازمان)
•بعد دوم:
•هدف های کوتاه مدت: اهدافي هستندکه سازمان سعي دارد تا ظرف حدود يک يا دو سال به آنها دست يابد
هدف های بلند مدت: اهدافي هستند که سازمان سعي دارد تا در مدت حدود سه تا پنج سال به آنها برسد.
ویژگی های اهداف
•سازمان ها هدفي را که بر مي گزينيد بايد داراي ۵ ويژگي باشد. درصورتيكه اولين حرف هر يک از کلمات اين پنج ويژگي اهداف را با هم ترکيب کنيم به کلمهيSMART به معني هوشمند ميرسيم.
ویژگی های اهداف
•مديران بايد اهداف سازمانياي را توسعه دهند که ويژهSpecific) )باشند
•
•مديران بايد اهداف سازمانياي را تنظيم نمايندکه قابلاندازهگيريMeasurable)) بوده و به سطح تلاش مطلوبي نياز داشته باشند.
•
•مديران بايد اهداف سازمانياي را برقرار کنندکه دستيافتنيAchievable)) باشند.
ویژگی های اهداف
•مديران بايد اهداف سازمانياي را برقرار کنندکه
واقع بينانهRealistic)) باشند
•مديران بايد اهداف سازمانياي را برقرار کنندکه محدود به زمان - حاوي زمان بندي Timely) )باشند.
اثربخشی
اولین دیدگاهی که نسبت به اثربخشی ارائه شد (احتمالا در طی دهه 1950 مطرح گردید) که بسیار ساده بود .اثربخشی به عنوان میزان یا حدی که یک سازمان اهدافش را محقق می سازد ، تعریف شده بود
•اما در این تعریف ابهامات متعددی وجود داشت مثلا این اهداف مطرح شده متعلق به کیست؟ اهداف بلند مدت یا کوتاه مدت ؟ اهداف واقعی یا رسمی؟ و.....
اما هدفی که بیشتر محققان توافق دارند بقاء می باشد . یعنی فعالیتهای سازمان در جهت تداوم حیاتش می باشد
تعاریف اثربخشی سازمانی
•1-میزان تحقق اهداف
•-2توانایی سازمان در بهره برداری از محیط خود در جهت تامین منابع کمیاب و ارزشمندرا
•-3میزان سلامت و کارایی درونی سازمان
•-4تامین خواسته های عوامل محیطی و ذی نفعهای سازمان.
اهمیت اثر بخشی سازمانی
•در دهه 1960 و اوایل دهه 1970 تحقیقات وسیعی در مورد اثربخشی سازمانی صورت گرفت که منجر به ارائه معیارهای سیگانه متفاوتی شد.
• در واقع اثربخشی معیارهایی را برای سنجش میزان دستیابی به اهداف سازمان فراهم می کند (معیارهای سی گانه) شامل بهره وری،کارایی،کیفیت،سودو...
رابطه بین اثر بخشی و کارایی
•در بعضی سازمان ها کارایی به اثر بخشی منجر می شود
•در بعضی سازمان ها بین این دو شاخص رابطه ای نیست
•داشتن کارایی بالا لزوما به معنای اثر بخشی نیست.
•مثال : تولید کالا در صورتی که متقاضی ندارد در نتیجه به سود آوری ( هدف اصلی) نمی رسد.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید