تبلیغ ارتباطی هدفمند برای تأثیروتغییر وتحول «نادر»است که شامل:
ن:نیاز،نگرش ،نظام
ا:انتظار،ارزش،انگیزش
د:داشته ها، درک ، دانش
ر: رفتار،روش،رضایت
تبلیغ ارتباطی همیشگی وهمگانی برای تأثیر و تأثر ، تفهیم وتفاهم وتغییر وتحول است.
تبلیغ عاملی ارتباطی برای تأثیر وتغییر زندگی انسانهاست.
تبلیغ،ارتباطی است که بدون آن زنده ایم اما زندگی نمی کنیم.
بنابراین:
تبلیغ از انسان برای انسان است.
تبلیغ نوعی «ارتباط» با انسانهاست.
تبلیغ برای تأثیر وتغییر زندگی انسانهاست.
تبلیغ ترکیبی از «علم،تجربه،هنر،مهارت و جوهره» است.
تبلیغ مفید وموثر نیازمند علوم و فنون گوناگون انسانشناسی ،روانشناسی ،جامعه شناسی، مردم شناسی، بازارشناسی وخودشناسی است
**چالشهای تبلیغات
•چالشهای محیطی
•1-رقابتی شدن صنعت تبلیغات وحضور پررنگ حرفه ای ها
•2-افزایش شدید کانالهای ارتباطی ورسانه های گوناگون ومحدود شدن فرصت ارتباط با مخاطبان هدف
•3-گران شدن تبلیغ در انواع رسانه ها
•4-تکنولوژی های نوین برای تبلیغ وجلوگیری از تبلیغ
•5-بی اعتمادی به تبلیغاتش
•6-آلودگی تبلیغات وتبلیغات آلوده(تعداد،شکل،رنگ، ساختار،پیام،عوامل پیام رسانی،تکرار،هجوم غیراخلاقی و غیرارزشی بودن)
•7-گرایش به عوامل جایگزین
•8-عقب ماندگی دست اندرکاران صنعت از تحولات ودگرگونی های گوناگون
•9-نگرش وانتظارات نادرست از تبلیغ
•10-بی توجهی وکم توجهی به اصول ساده ارتباطات، تبلیغات وعلوم مرتبط با تبلیغات
علل عدم اندازه گیری اثربخشی تبلیغ
هزینه
تحقیق برای شناسائی میزان اثربخشی بسیار پر هزینه و زمان بر است. از طرفی کارفرمایان معتقدند تا فرصت هست باید سریع استفاده شود و نباید منتظر اثربخشی شد یا ماند.
مشکلات تحقیق
تحقیق در مورد اثربخشی هریک از عناصر آمیخته ترویج بسیار دشوار است. بعضی از مدیران معتقدند وقتی اثربخشی هریک از عناصر را نمیتوان مشخص کرد اندازه گیری اثربخشی ضرورتی ندارد.
عدم توافق در مورد موضوع و اهداف اثربخشی
در حالیکه هیئت مدیره اثربخشی را برای شناخت آثار آنها بر تصویر سازی میخواهد، مدیر بازاریابی آثار تبلیغ و ترویج را بر فروش جستجو می کند و سازندگان تبلیغ خواهان آن هستند که ببینند مخاطبان تا چه اندازه تبلیغ را بیاد آورده و آنرا از دیگران متمایز میسازند.
مخالفت سازندگان تبلیغ
سازندگان و خلق کنندگان عوامل ترویج و تبلیغ مایل نیستند تا هنر و کار آنان آزمون شود زیرا باعث قید و بند محدودیت در خلاقیت آنها میشود.
زمان
مدیران معتقدند زمان لازم برای اندازه گیری اثربخشی ندارد و باید از فرصتها استفاده کرد.
ده فرمان تبليغات
تبليغات موفق و مؤثر نيازمند رعايت يكسری اصول و قواعدی
است كه عبارتند از:
.1توجه را جلب كنيد:
جلب توجه در تبليغات يك شرط لازم است اما كافی نمی باشد.
تبليغ خوب تبليغی است كه بتواند توجه مخاطبين بازار هدف را
بسوی خود جلب نمايد.
2- شفافيت ظاهری
در تبليغ بايد تصاوير، كلمات و مفاهيم روشن و گويا باشند زيرا در غيراينصورت باعث تشديد موانع ادراكی می گردند.
3-تمركز بر نكات اصلی و مهم:
يك تبليغ نبايد به بيش از يك يا دو ارزش يا “منفعت اصلی” توجه و تمركز نمايد، تبليغات با اطلاعات زياد و اضافی در خاطر مخاطب جا نمی افتد.
..............
شناخت عوامل مربوط به محیط،صنعت وبازار
•عوامل فرهنگی واجتماعی جامعه
فرهنگ وسنت ها
ارزشها وباورها
جامعه شناسی عمومی
مردم شناسی
معیارها ورفتارهای خرید
•عوامل اقتصادی
شرایط اقتصادی جامعه
وضعیت رقابت
وضعیت بازار
شرایط صنعت
•عوامل سیاسی/ قانونی
شرایط سیاسی جامعه
قوانین ومقررات
تسهیلات و محدودیت ها
دیدگاه خود را ثبت کنید