فهرست مطالب
مقدمه
موارد کاربرد
ویژگی سؤالات
اصول حاکم
پرسشهای پیگیر و متوالی
محاسن و محدودیتهای روش پرسش و پاسخ
نکات اجرایی
پرسش های هم گرا
پرسش های واگرا
بخشی از متن
مقدمه
پرسش و پاسخ روشی است که معلم به وسیلهی آن ، شاگرد را به تفکر دربارهی مفهومی جدید یا بیان مطلبی تشویق میکند. در این روش، شاگرد تلاش میکند با کوششهای ذهنی، از معلوم به مجهول حرکت کند.
در روش پرسش و پاسخ ، معلم در شروع تدریس، مستقیماً به بیان مطالب نمیپردازد بلکه با طرح سؤالهای برنامهریزی شده ، فعالیت ذهنی شاگردان را در مسیر مطالعه و مفاهیم جدید قرار داده ، آن را هدایت میکند تا خودشان به کشف مفاهیم جدید توفیق یابند.
روش پرسش و پاسخ به نوعی به حل مسأله نیز معروف است، زیرا با ارائهی مسألهای شروع میشود که دانشآموزان باید از طریق مشاهدهی عملی یا تفکّر خلاق آن را حل کنند.
پرسش و پاسخ را میتوانیم در تمام روشهای تدریس به کار ببریم. همچنین در این روش، تمام مهارتهای یادگیری یا ذهنی به نحوی به کار گرفته میشود.
در یک کلاس فعال و خوب علوم، هم دانش آموزان و هم معلم سؤال کننده و پاسخ دهنده هستند. اما نکته ی اساسی چگونه پرسیدن و چگونه پاسخ دادن است. پرسش های ما، در واقع بازتاب میل درونی ما نسبت به فهمیدن و دانستن است. اصولا˝ منشأ تولید علم و دانش بشر را می توان همین کنجکاوی و میل درونی دانست. اهمیت روش پرسش و پاسخ در آموزش علوم به حدی است که آن را یکی از روش های مهم آموزش علوم می دانند. این روش، به روش سقراطی معروف شده است و ریشه ی تاریخی نیز دارد. در روش سقراطی، مربی با طرح پرسش های هدفدار، یادگیرنده را به سمت فهم مطالب مورد نظر هدایت می کند.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید