مدیر رنوـنیسان از چالشهای رهبری کسبوکار در کشوری خارجی و اینکه چرا وفاداری به هنجارهای اجتماعی همیشه راهبرد صحیحی نیست، میگوید.
تصور کنید نخستین روز کارتان را بهعنوان مدیرعامل یک شرکت تولیدی جهانی در کشوری خارجی میگذرانید. به زبان این کشور حرف نمیزنید، نمیدانید کارخانههای شرکت کجا واقع شدهاند، حتی نمیدانید چطور تماس تلفنی برقرار کنید. این حالِ کارلوس گوئن در سال ۱۹۹۹ بود که مدیریت شرکت نیسان موتور را که در آن زمان دوران سختی را میگذارند، در ژاپن بر عهده گرفت. چالشهای فرهنگی به اندازه کافی مشکل بود، و نیسان هم در آن زمان پس از ۲۷ سال کاهش سهم بازار، حدود ۲۰ میلیارد دلار مقروض بود.
حالا نیسان با تمام سیلندرهایش به جلو حرکت میکند. این شرکت ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۳ به فروش رساند، درحالیکه این رقم در سالی که گوسن مدیریت را بر عهده گرفت فقط ۲/۶ میلیون دستگاه بود. نیسان در سال مالی ۲۰۱۴، ۴ میلیارد دلار سود داشت. حالا مدیرعامل متولد برزیلِ اتحادِ رنوـنیسان، در تلاش است تا نیسان را به پیشگامِ فناوری خودروهای الکتریکی و خودران تبدیل کند.
این چرخش قابل توجه با وفاداری به خرد متعارف به دست نیامد. او در سخنرانی برای دانشجویان استنفورد در ماه ژانویه ۲۰۱۴ درباره چالشهای رهبری کسبوکار در کشوری خارجی و اینکه چرا وفاداری به هنجارهای اجتماعی همیشه راهبرد صحیحی نیست، سخن گفت.
همیشه به چیزهایی که در دانشکده مدیریت فراگرفتهاید باور نداشته باشید
دیدگاه خود را ثبت کنید