فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده 1 فصل اول: سیستم تعلیق خودرو 1-1-مقدمه 3 1-2-فلسفه ی سیستم تعلیق خودرو 4 1-3-تاریخچه سستم تعلیق 5 1-4-هدف سیستم تعلیق 5 1-5-دسته بندی سیستم تعلیق 9 1-5-1-سیستم تعلیق محور صلب 9 1-5-2-سیستم تعلیق میللنگ نیمه صلب 10 1-5-3-سیستمهای تعلیق مستقل 11 1-5-4-سیستم تعلیق دو جناغی 12 1-5-5-سیستم تعلیق مکفرسون 13 1-5-6-سیستم تعلیق بازوی پشتی محور عقب 14 1-5-7-سیستم تعلیق شبه بازوی پشتی برای محور عقب 15 1-5-8-سیستم تعلیق چند عضوی 16 1-6- اجزای سیستم تعلیق خودرو 17 1-6-1-شاسي : 17 1-6-2-فنر ( Spring ) : 18 1-6-3-کمک فنر ( Shock Absorber يا Damper ) : 18 1-6-4-بوشها ( Bushes ) : 19 1-6-5-طَبَق ( Control Arm ) : 20 1-6-6-سيبک ( Ball Joint ) : 20 1-6-7-ميل تعادل ( Stabilizer ، Sway Bar ، Anti Roll Bar) : 21 1-6-8-Strut : 22 1-6-9-Braces Strut : 22 1-6-10- Camber : 23 1-6-11-Sprung & Unsprung Weight : 23 1-7-انواع سيستم های تعليق : 24 1-7-1- Solid Beam Axleيا Live Axle : 24 1-7-2- Swing Axle : 26 1-7-3-Trailing Arm Suspension و Semi Trailing Arm Suspension : 26 1-7-4-: Twist Beam ( Torsion Beam ) 27 1-7-5-McPherson : 28 1-7-6-Double Wishbones يا A-Arm : 29 1-7-7-Multi-Link Suspension : 29 1-6-وظایف سیستم تعلیق در خودرو ها 31 فصل دوم: فنر ها و چرخها در سیستم تعلیق خودرو 2-1-لزوم استفاده از کمک فنر یا ارتعاش گیر 33 2-2-اساس کار کمک فنر: 33 2-3- انواع سامانه چهار چرخ محـرِک 34 2-3-1- Part Time 4WD 34 2-3-2-Full Time 4WD 34 2-3-3-Full Time symmetric AWD 35 2-3-4-Automatic Asymmetric AWD 35 2-4-انواع فنرها 36 2-4-1- فنر مارپيچ ( Coil Spring ) : 36 2-4-2-فنر تخت ( Leaf Spring ) : 37 2-4-3-ميله پيچشی ( Torson Bar ) : 39 2-4-4- فنر هوايی ( Air Spring ) : 40 2-4-5- فنر لاستيکی ( Rubber Spring ) : 40 2-5- نقش تايرها در سيستم تعليق : 41 2-6-سيکل فشرده شدن ( Compression Cycle ) : 43 2-7-سيکل باز شدن ( Extension Cycle يا Rebound ) : 44 2-8-کمک فنر 45 2-9-کمک فنر چه وظیفه ای دارد؟ 45 2-10-انواع کمک فنر 46 2-10-1-کمک فنر روغنی هیدرولیکی: Hydraulic Shock Absorber 46 2-10-2-کمک فنر تلسکوپی:Telescopic Shock Absorber 47 2-10-3-کمک فنر هیدرو استاتیکی:Hydrostatic Shock Absorber 47 2-10-4-کمک فنر بادی:Air Shock Absorber 47 2-10-5-کمک فنرهای قابل تنظیم: Adjustable Shock Absorber 48 2-10-6- کمک فنر اهرمی: Lever Shock Absorber 48 2-11-بالانس چرخ و اهمیت آن 48 2-12-مشکلات بالانس چرخ ها 49 2-13-چک بالانس چرخ 49 2-14-دستگاه بالانس چرخ 50 2-15-تکنیک های بالانس چرخ 51 2-18-افزایش مصرف سوخت 52 2-18-شتاب گیری و ترمزگیری ضعیف تر و کاهش پایداری در پیچ ها 53 2-18-کاهش عمر مفید قطعات خودرو 53 فصل سوم: جمع بندی ونتیجه گیری 3-1-سیستم های تعلیق ویژه 56 3-2-آینده سیستم های تعلیق 59 3-3-نتیجه گیری : 61 منابع: 63 جدول اشکال عنوان صفحه شکل1-1 سیستم تعلیق محور صلب 9 شکل1-2-سیستم تعلیق میل لنگ نیمه صلب 10 شکل 1-3-سیستم تعلیق دوجناغی 12 شکل 1-4-سیستم تعلیق مکفرسون 13 شکل 1-5- سیستم بازوی پشتی محور عقب 14 شکل 1-6-سیستم تعلیق شبه بازوی پشتی برای محور عقب 15 شکل 1-7-سیستم تعلیق چندعضوی 16 شکل2-1-کمک فنر 45 شکل2-2-کمک فنر روغتی هیدرولیکی 46 چکیده يک جاده هر چقدر هم صاف و مسطح باشد ، محل مناسبی برای به حرکت در آوردن ۱ يا چند تن فلز با سرعت بالا ، نيست . پس به سيستمی نياز است که توانايی کاهش ضربات ، تکانها و لرزشهای ناشی از شرايط جاده را داشته باشد . علاوه بر اين ، يک خودرو بايد در مقابل تغيير مقدار بار وارده و تغيير نقطه ثقل ، انعطاف پذير بوده و توانايی مواجه با آنها را داشته باشد ، بطور مثال در شکل زير تغيير نقطه ثقل يک خودرو را در در نقاط مختلف يک پيچ ملاحظه می کنيد ، که در صورت نبود سيستمی برای تغيير وضعيت تعادل ، خودرو در ابتدای پيچ از مسير منحرف شده و يا واژگون می گردد. موارد بالا را می توان فلسفه اصلی وجود سيستم تعليق دانست ، اما سيستم تعليق علاوه بر دفع ضربات و جلوگيری از انحراف و چپ شدن خودرو تواناييهای ديگری نظير ؛ نگهداری ميزان تنظيم چرخها در حالت صحيح ، نگهداشتن ارتفاع خودرو در ميزان ثابت ، پشتيبانی از وزن خودرو و تنظيم نحوه پخش آن ، نگهداشتن تايرها در تماس با جاده و ... را نيز دارا است . کلمات کلیدی:خودرو،سیستم تعلیق،چرخ،تایر،نقطه ثقل. شامل فایل wordو pdf تعداد صفحات:91
منابع:
Reza N. Jazar (2008). Vehicle Dynamics: Theory and Applications. Spring. p. 455. Retrieved 2012-06-24.
دیدگاه خود را ثبت کنید