فهرست مطالب
مقدمه
مبانی فکری و زمینههای شکلگیری نظریه مرتن
آثار
اصطلاحات و نظریات مرتن
بخشی از متن
مقدمه
مییر آر. اسکلنیک (مرتن) در چهارم ژوئیه 1910 در محلهای فقیرنشین در جنوب فیلادلفیا بهدنیا آمد، و در سالهای بعد جذب مراکز فرهنگی بسیاری شد که در نزدیکی محل زندگیش قرار داشت از جمله این مراکز ارکستر سمفونیک استوکفسکی و کتابخانه کارنگی با 10000 جلد کتاب بود. در 14سالگی وی نام خود را به رابرت کی. مرلین (اسمی هنری برای انجام شعبدهبازی)، و تقریباً بلافاصله به "مرتن"، که نامی غیرکلیشهای برای یک شعبدهباز بود، تغییر داد.
چند سال بعد وی با همین نام پس از گذراندن مقاطع تحصیلی در رشته جامعهشناسی در دانشگاههای تمپل و هاروارد بهعنوان مربی در دانشگاه هاروارد مشغول بهکار شد. پس از آن در دانشگاههای دیگر کشور آمریکا مشغول تدریس و تحقیق گردید و همراه لازارسفلد موجب شکلدهی مکتب کلمبیا شدند.
بعد از آشنایی با سوروکین و فرار بیباکانه سوروکین از روسیه بلشویکی بود که مرتن بهطوری معجزهآسا موفق به دریافت بورسیه شد و بدین ترتیب به "محیط بختیافتی" و مسرورکننده هاروارد وارد شد. علیرغم این واقعیت که سوروکین وقتی مسائل مربوط به فکر و اندیشه مطرح بود، نه برای کسی تقاضای بورسیه میکرد و نه مکانی را برای کسی باز میگذاشت، و با توجه به سن وی که دو برابر سن مرتن بود، روابطی بسیار پربار و پرثمر داشتند.
مرتن یکی از بزرگترین جامعهشناسان ساختگرا-کارکردگرایی است که هم کارکردگرایی را از خطر اضمحلال نجات داد و هم انتقادات مهمی را به آراء مردان قوی این مکتب وارد آورد. پارسونز جامعهشناسی کلگرایی را به اوج رساند و این امر مجرد و کلی بودن نظام فکری وی را نمایان میکند. مرتن این نظام را مورد نقادی قرار داد. اهمیت مرتن علاوهبر ابداع تحلیل کارکردی، در ساماندهی جامعهشناسی و مدیریت سازمان جامعهشناسی آمریکایی است.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید