فهرست مطالب
مقدمه
معیارهای DSM-5 برای آگورافوبیا
شیوع آگورافوبیا
شکل گیری و روند
عوامل خطر و پیش آگهی
موضوعات تشخیصی مرتبط با جنسیت
پیامدهای کارکردی آگورافوبی
تشخیص افتراقی
همزمانی اختلالات
بخشی از متن
آگورافوبیا از کلمه یونانی آگورا به معنای بازار ریشه گرفته است. آگورافوبیا، یعنی ترس از بازار (ازدحام هراسی، ترس از محیطهای باز، ترس از محیطهای بسته). اگر به دیدن یک مکان باستانی در یونان بروید، راهنمایتان ممکن است به یک محل وسیع و باز اشاره کند و بگوید که آنجا یک آگورا بوده است.
این آگورا مملو از جمعیتی است که در حال جستجوی اجناس مورد نیاز، و چانه زدن با فروشندگان هستند. در آگورا هیجان و هرج و مرجی کنترل شده وجود دارد. حال، در این شلوغی و ازدحام، تصور کنید که یک یونانی باستان، در بین جمعیت، ناگهان دچار حمله وحشت زدگی میشود و سرگیجه میگیرد. بیرون رفتن از بازار کار دشواری است، و علت آن، جمعیت زیاد، ازدحام وحشتناک، دکه ها و غرفههای متعدد و حیواناتی هستند که برای خودشان میچرخند، یونانی بیشتر مضطرب میشود و هنگامی که تلاش میکند از آگورای شلوغ خارج شود و به خانه برود، بیشتر وحشتزده میشود. یکی از دوستانش ممکن است متوجه قیافه وحشتزده وی شود و از او بپرسد: “چه شده است؟” یونانی داستان ما احتمالاً پاسخ خواهد داد: “حالم خوب نیست”. دوستش به او کمک میکند تا به خانه برود، و در آنجا، حال یونانی خوب میشود. دفعه بعد که به آگورا میرود، به محض شروع احساس اضطراب و وحشت زدگی، به خانه بر میگردد. سرانجام کار به جایی میرسد که او از رفتن به آگورا امتناع میورزد و ممکن است حتی به خانه دیگران هم نرود، زیرا ترجیح میدهد در محیط امن خانه خود بماند. این یونانی نسبت به آگورا فوبیک شده است. ترس از بازار یا ترس از مکانهای باز و وسیع، یک تعریف رایج و غیر دقیق از آگورافوبیا است.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید