چکیده
تلاش در راستاي حذف یا محدودسازي عوامل و زمینه هاي بزهکاري و بزه دیدگی کودکان، به عنوان راهکاري مؤثر، همواره مدنظر سیاست گذاران پیشگیري از جرم و کج روي بوده است. اجرا و مدیریت برنامه هاي پیشگیري به همکاري و هماهنگی نهادهاي متعددي محتاج است .در این بین نهاد آموزش به لحاظ ارتباط مستمر با کودکان و والدین و امکان اجراي برنامه هاي کنترل و پیشگیري در این نهاد از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی عوامل خطر و رفتارهاي پرخطر کودکان، که می تواند به دنبال تأثیر محیط هاي پرخطري چون خانواده و گروه هم سالان و یا شکست در هم نوایی با آن ها و جامعه ایجاد شود و اعمال و اجراي برنامه هاي پیشگیري در قالب برنامه هاي مرتبط با کودکان و والدین و مربیان ، از مهم ترین وظایف نهاد آموزش محسوب می شود. آموزش مهارت هاي زندگی و مداخلات روانی- اجتماعی در محیط هاي مرتبط با کودکان، به عنوان رویکرد اجتماعی پیشگیري ، و تقویت و حفاظت از آماج جرم در راستاي محو و محدودسازي فرصت هاي ارتکاب جرم (پیشگیري وضعی) توسط نهاد آموزش قابلیت اجرایی می یابد.
واژگان کلیدي: بزهکاري، بزه دیدگی، فرصت، نهاد آموزش، مهارت هاي زندگی، پیشگیري.
دیدگاه خود را ثبت کنید