اکوتوریسم یکی از بخش های صنعت بزرگ گردشگری است .صنعت بزرگی که امروز از شاخص های ویژه در تولید ناخالص ملی کشورها بوده و جای پای ویژه ای در درآمد زایی کشورها برای خود ایجا نموده است . صنعت گردشگری در جهان صنعتی امروز به سرعت در حال رشد است. رشد روز افزون و شتابنده این صنعت موجب شده بسیاری از صاحبنظران قرن 21 را قرن گردشگری بنامند (کاظمی، 34:1386) در میان اجزای مختلف گردشگری، گردش در طبیعت از رشد قابل توجه و روزافزونی برخوردار است. مشاهده طبیعت همواره برای انسان لذت بخش بوده به طوریکه برای ارضای نیازهای روحی و روانی و ارائه پاسخ به کنجکاوی های ذاتی خوددیدار از جاذبه های طبیعی و سفر به نواحی بکر و دست نخورده را جزء یکی از برنامه های زندگی خود قرار داده است. اما در دهه های اخیر افزایش میزان خسارت و صدمه به طبیعت باعث شده حساسیت به ابعاد اکولوژیکی افزایش یابد و ارتباط توریسم با محیط زیست بیشتر مورد توجه حامیان طبیعت و صاحبنظران توسعه پایدار قرار بگیرد (زاهدی، 19:1385)یکی از گامهای اساسی درجهت ارتقای توسعه هر کشوری استفاده بهینه از کلیه امکانات و منابع آن با مدیریت علمی و استفاده از پژوهشهای صاحبنظران است. اگرچه صادرات منابع نفتی و معدنی و چند قلم کالای محدود جوابگوی نیازهای گذشته و جاری ایران بوده است، ولی ضرورت توجه به بخشهای دیگر تولید درآمد و ارزآوری باتوجه به محدودیت منابع پیش گفته ضروری به نظر می رسد.یکی از این بخشها صنعت اکوتوریسم است که باتوجه به وسعت کشــــــــــور و تنوع گونه ها امکان پذیر و سودآور خواهدبود. وآنچه که مهم است این که اقبال ویژه ای از سوی گردشگران داخلی و توریست های خارجی به این امر وجود داشته و با برنامه ریزی دقیق جهت استفاده صحیح و بهینه می توان به در آمد زایی در سطح فردی وملی دست یافت .نوشتار پیش رو بر آن است تا با جمع آوری و ساماندهی داده های مربوط به اکو توریسم و راهکارهای استفاده صحیح و در آمد زا ظبیعت را در اختیار کارآفرینان ،تورهای گردشگری و علاقمندان به پژوهش های اکوتوریسم قرار دهد. در این نوشتار از مطالب ارزنده اساتید و پژوهشگران ارجمند از جمله:مدیریت گردشگری پایدار،نویسنده جان سوار بروک با ترجمه محمود سبزی و همکاران و همچنین از مقالات و پایان نامه ها و پژوهش های انجام شده ؛جهت غنای مطلب استفاده شده است و امید که مورد توجه سروران ارجمند قرار گیرد
۱-تعاریف اکوتوریسم
۲-اکو توریسم چیست
۳-مدیریت اکوتوریسم
۴-اکوتوریسم چگونه به حفظ محیط زیست کمک می کند؟
۵-وضعیت اکوسیستم ایران
۶-اصلی ترین زیستگاههای اکوسیستمی در ایران
۷-وضعیت سایرکشورها در اکوتوریسم
۸-احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری
۹-روندافزایش تعامل گردشگری و مسافران
۱۰-بررسی مقایسه ای درآمدکشورها ازگردشگری
۱۱-کسب در آمد قاره های مختلف از گردشگری
۱۲-وضعیت جهانگردی درایران
۱۳-ارتباط افزایش گردشگران با رونق کسب و کار
۱۴-عمده ترین فعالیتهای اقتصادی کـه حـول محـورصنعت گردشگری انجام میگیرد
۱۵- درآمد تقریبی حاصل ازورود هرگردشگر
۱۶-مفهوم امنیت و نقش آن در اکوتوریسم
۱۷-پیشنهادهای پژوهش
۱۸-ارزیابی عوامل راهبردی زیست محیطی گسترش صنعت طبیعت گردی با روش SWOT(مطالعه موردی پارک ملی کویر)
۱۹-تعامل طبیعت گردی و اکو لوژی
۲۰-معرفی منطقه مورد مطالعه
۲۱-جایگاه اکوتوریسم در گردشگری
۲۲-ویژگی های اکوتوریسم
۲۳- گونههای مختلف اکوتوریسم
۲۴-رشد صنعت اکوتوریسم
۲۵-صنعت اکوتوریسم ایران
۲۶-نقش اکوتوریسم در توسعه ی پایدار و روستایی مطالعه ی موردی طرقبه (خراسان رضوی)
۲۷-موقعیت جغرافیایی مشهد
۲۸-موقعیت جغرافیایی طرقبه
۲۹-جایگاه گردشگری در روند توسعه اقتصادی ایران
۳۰-صنعت گردشگری در ایران
۳۱-ویژگی های سرزمین ایران از منظر جاذبه های گردشگری
۳۲-ویژگی های خاص اکوتوریسم
۳۳-نقش اکوتوریسم در طرقبه
۳۴-تقسیم بندی گردشگری از نظر مکان مقصد
۳۵-گردشگری روستایی
۳۶-گردشگری و توسعه ی پایدار روستایی
۳۷-ارتباط بین گردشگری و توسعه روستایی-دیدگاه ها
۳۸-گردشگری در منطقه ی طرقبه
۳۹-اهداف توسعه اکوتوریسم روستایی در منطقه
۴۰-بازار توریسم زیستی
۴۱-طیف توریسم زیستی
۴۲-مدل توان بالقوه انگیزه های توریسم زیستی با ابعاد تخصصی و عمومی
۴۳-حالتی برای تایید توریسم زیستی
۴۴-مدل ارزشها و اصول توریسم زیستی پایدار
۴۵-مطالعه موردی :ارائه راهکارهایی جهت توسعه پایدار گردشگری شهر چناران با استفاده از مدل SWOT
۴۶-اهمیت وآینده صنعت گردشگری
۴۷-وضعیت گردشگری در ایران ،امکانات و توانمندی های بالقوه
۴۸-گردشگری شهری ،عناصرو مولفه های تاثیرگذار
۴۹-شهر چناران ، اقلیم طبیعی و اجتماعی
۵۰-صنعت گردشگری وتعاریف گوناگون
۵۱-گردشگری پایدار شهری،الزامات و چالش ها
۵۲-برنامه ریزی گردشگری ،الزامات و عناصرتاثیرگذار
۵۳-عوامل اصلی در توسعه گردشگری
۵۴-SWOT بررسی و امکان سنجی گردشگری شهرچناران با استفاده از جدول
۵۵-تجزیه و تحلل SWOT در جهت توسعه توسعه پایدار گردشگری در شهر چناران
۵۶-استراتژی های رقابتی-تهاجمی (SO) –راهبرد های اصلی
۵۷-مقاله:ارتقا نقش گردشگری محور کوهسنگی در جهت رسیدن به توسعه پایدار شهری
۵۸-مفهوم گردشگری و گردشگری پایدار
۵۹-بررسی شاخص اجتماعی و فرهنگی
۶۰-بررسی شاخص زیبایی شناختی
۶۱-مقاله بررسی گردشگری در کلان شهرها ی مذهبی-مطالعه موردی کلان شهر مشهد
۶۲-انگیزه های گردشگری
۶۳-تعریف گردشگری
۶۴-گردشگری در کلان شهر مشهد
۶۵-جذابیت های گردشگری کلان شهرمشهد
۶۶-شهر زائر ـ شهر مجاور
۶۷-تعریف شهرزائرو شهرمجاور
۶۸-کارکردگردشگری شهرمشهدازمنظرشهرزائرو شهرمجاور
۶۹-بررسی تطبیقی کیفیت زندگی در شهرهای گردشگری و غیرگردشگری (مطالعه ی موردی: شاندیز و چناران)
۷۰-کیفیت زندگی شهری ازمنظررضایت شهروندان
۷۱-کیفیت زندگی از منظر روند تاریخی
۷۲-محدوده ی مورد مطالعه
۷۳-نتیجه گیری و پیشنهادهای کاربردی
۷۴-ارتباط ورود گردشگر با کیفیت شهرهای شاندیز و چناران
۷۵-نتایج بدست آمده از داده های پژوهش
دیدگاه خود را ثبت کنید