این تحقیق در مورد مدیریت محصول و تولید بهنگام در مدیریت سازمانی در ۵۲ صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد.
مقدمه. ۴
در برخی سازمانها مدیر محصول فعالیتهای زیر را نیز انجام میدهد. ۵
مدیریت محصول در فرایند توسعه نرمافزار ۶
نقشی چالشبرانگیز و ارزشمند. ۷
مدیر محصول، نقشی در مسیر تحول.. ۸
مدیر محصول، مدیر پروژه نیست... ۸
مهارتهای ضروری برای موفقیت در سِمَت مدیر محصول.. ۸
منظور از محصول چیست؟. ۹
خصوصیات مدیر محصول.. ۱۰
استراتژی.. ۱۲
عرضه محصول.. ۱۳
ایده پردازی.. ۱۳
خصوصیات/ویژگی ها ۱۳
ورود به بازار ۱۳
تناسب بازار- محصول.. ۱۴
وظایف یک مدیر محصول.. ۱۵
چرایی حضور مدیران محصول.. ۱۶
اتخاذ رویکرد بازارمحور ۱۶
کاهش زمان رسیدن به هدف... ۱۶
مدیریت چرخه عمر محصول.. ۱۸
بازاریابی: ۱۹
مدیران چقدر باید قاطعیت داشته باشند؟. ۲۰
محصولی متناسب با بازار ارائه کنید. ۲۰
تیم فروشتان را بصورت دوره ای چک کنید. ۲۰
چرخه کنترل کیفیت محصولات را بررسی کنید. ۲۱
ارائه محصولات با یک پشتیبانی متفاوت... ۲۱
سیستم تولید به موقع.. ۲۲
مقدمه. ۲۳
تاریخچه JIT. ۲۴
تعریف عمومی JIT. ۲۴
تعریف JIT از نظر انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA): ۲۵
چرا برخی شرکت ها از سیستم JIT استفاده می کنند؟. ۲۵
تفاوت موجودی های سیستم کلاسیک با سیستم JIT. ۲۵
نگرش کلاسیک به موجودی ها ۲۵
نگرش سیستم JIT به موجودی ها ۲۶
عناصر و ویژگی های عمده ی سیستم JIT در فرآیند تولید. ۲۶
اهداف اجرای یک سیستم JIT. ۲۸
مزایای سیستم JIT در تولید. ۲۸
ساختار برنامه ریزی سیستم JIT. ۲۹
اندازه گیری کارایی در سیستم JIT. ۲۹
حسابداری سیستم JIT. ۳۰
برخی از شرکت های بزرگی که در حال حاضر از سیستم JIT استفاده می کنند ، عبارتند از: ۳۰
نتیجه گیری.. ۳۱
اهداف اجرای یک سیستم JIT. ۳۱
مزایای سیستم JIT در تولید. ۳۱
اندازه گیری کارایی در سیستم JIT. ۳۲
اهداف اصلی تولید به موقع.. ۳۳
محدودیتهای سیستم تولید به موقع.. ۳۴
پیش نیازهای یک برنامه JIT. ۳۴
برنامه ریزی سیستم تولید به موقع.. ۳۴
رویکردها و اصول سیستم تولیدی JIT. ۳۵
رویکرد مدیریت تولیدی JIT. ۳۵
رویکرد مدیریت موجودی های JIT. ۳۶
رویکرد مدیریت کیفیت سیستم JIT. ۳۷
عامل زمان و سرعت در JIT. ۳۹
مدیریت کارخانه برای تولید بموقع.. ۳۹
اندازه گیری کارایی در JIT. ۴۰
دیدگاه های جدید و قدیم تولید: ۴۱
سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع (JUST IN TIME) یا JIT: ۴۲
توجه به دسته های کوچک تولیدی: ۴۳
تنظیم و راه اندازی سریع و کم خرج ماشین آلات: ۴۳
استقرار ماشین آلات در نظام JIT (تولید به هنگام): ۴۳
تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و حفاظتی ماشین آلات: ۴۳
روش های کاری استاندارد: ۴۴
روحیه مشارکت و همیاری: ۴۴
فروشندگان و تامین کنندگان: ۴۴
فشار آوردن در مقابل کشیدن : ۴۵
حل مسائل و مشکلات: ۴۶
بهبود مستمر و دائمی: ۴۶
کاهش هزینه در سازمان: ۴۶
“تولید به هنگام – فلسفه حذف تمام و کمال ضایعات”. ۴۷
نتیجه گیری.. ۴۹
منابع و ماخذ. ۴۹
مقدمه
مدیر محصول نقش مهمی در شرکت های بزرگ دارند زیرا آنها کسانی هستند که قرار است کاربران و تیم خود را درک کنند. اما مدیر محصول چه ویژگی هایی دارد؟
مدیر محصول خود را مالک محصول میداند
اگر شما تصور کنید که یک محصول مال شما است اولین کسی که به دنبال باگ محصول می گردد خود شما هستید. اولین کسی که با کاربر ارتباط برقرار میکند شما هستید و اولین کسی که نگران این موضوع است که محصول شما درست کار میکند یا نه خود شما هستید. شما همواره اولین داوطلبی هستید که کارهایی را که به محصول عرضه شده ارتباط دارد برعهده میگیرید. برای مثال این شما هستید که به کاربران ایمیل می فرستید، باگ ها را دنبال میکنید و .... مدیر محصول همواره به خودش میگویید که: اینکار وظیفه هیچ کس نیست، بلکه وظیفه من است.
مدیر محصول دیگران را قانع میکند
مدیر محصول میخواهد کارها انجام شود. برای مثال اعضای تیم به شما گزارش نمیدهند و مجبور نیستند هر چیزی را که به آنها گفته اید انجام دهند. بنابراین بجای دستور دادن اعضای تیم را باید متقاعد کنید.
مدیر محصول مهندس است
منظور این نیست که مدیر محصول باید کدنویس باشد. بلکه شما باید کنجکاو باشد که محصول چطوری ایجاد میشود. مثلا شما باید نگران این موضوع باشید که یک کالا نفر - ساعتی چقدر می ارزد و چرا انقدر می ارزد. برای یک فیچر خاص چه الگوریتمی به کار رفته است؟ چرا این صفحه کند است؟ شما باید بتوانید تصمیمات مهمی را که برای محصول اتخاذ شده است به سرمایه گذاران توضیح بدهید.
مدیر محصول بسیار خوش بین است
تیم شما معمولا متشکل از مهندسان است و مهندسان عادت دارند نکات منفی را ببینند (مثلا عادت دارند که باگ یک محصول را پیدا کنند). مثبت اندیش بودن مدیر محصول باعث میشود روحیه تیم تغییر کند. توجه داشته باشید که شما و مدیران ارشد خیلی از اتفاقات بد را میدانید اما دلیلی ندارد که تمامی تیم از آن آگاه باشد. شما باید به تیم کمک کنید که کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر شما به تیم خودتان با دید منفی نگاه کنید آنها فکر میکنند که نگاه کل شرکت به آنها اینگونه است.
مدیر محصول به دنبال تشویق شدن نیست
مدیر محصول همواره به دنبال تشویق کردن اعضای تیم خود است زیرا وی در نقطه بالایی پروژه است و نیازی به هیچ تشویق شدن ندارد. توجه داشته باشید که اگر شما قرار باشد تلاش دیگران را به نام خود ثبت کنید به هیچ جایی نخواهید رسید. چه انتشار یک پست در بلاگ باشد و چه انتشار یک ویدئو، یک مدیر محصول اعضای تیمش را تشویق میکند.
مدیر محصول نترس است
مدیران محصول موفق همانطوری با مدیران ارشد صحبت میکنند که با اعضای تیم خود صحبت میکنند. اگر قرار باشد مدیر محصول از سوال مدیر ارشد درباره تصمیماتی که برای یک محصول گرفته شده است منکوب شود مسلما به هیچ جا نخواهد رسید
توضیحات بالا نشان میدهد که مدیران محصول چه نقش مهمی در شرکت ها دارند و چرا برخی مدیران محصول در دنیای تکنولوژی به نتایج خیره کننده ای دست یافته اند.مدیر محصول ناظر بر چشمانداز محصول از بالاترین سطوح مدیریت اجرایی تا تیمهای توسعه و پیادهسازی است. از مدیر محصول غالباً با عنوان «مدیر عامل اجرایی» آن محصول یاد میشود. مدیر محصول وظیفه تحقیق، گزینش و رانش فرایند توسعه محصول در یک سازمان را بر عهده دارد.
مدیر محصول باید موارد متعددی از جمله بازار هدف، رقبا و میزان تطابق محصول با مدل کسب و کار سازمان را در نظر داشته باشد. به طور کلی، یک مدیر محصول مدیریت یک یا چند محصول ملموس را بر عهده دارد؛ هرچند از این عبارت میتوان برای توصیف شخصی که محصولی غیر ملموس نظیر موسیقی، اطلاعات و خدمات را مدیریت میکند نیز استفاده نمود.
تفاسیر گوناگونی از نقش مدیر محصول وجود دارد. عنوان مدیر محصول بعضاً در توصیف وظایف و مسئولیتهایی استفاده میشود که تفاوتهای زیادی با هم دارند. حتی در صنایع بالافن که مدیریت محصول تعریف بهتر و دقیقتری دارد، توصیف شغل مدیر محصول در بین سازمانهای مختلف تفاوتهای چشمگیری دارد. دلیل این تفاوت، تفاسیر حسی و سنتی توسط افراد متفاوت است.
در یک صنعت خدمات مالی (بانکداری، بیمه و …)، مدیر محصول وظیفهٔ مدیریت محصول (نظیر کارت اعتباری)، بررسی سود و زیان و تعیین راهبرد توسعه کسب و کار را بر عهده دارد.
در برخی سازمانها مدیر محصول فعالیتهای زیر را نیز انجام میدهد:
مدیریت محصول در فرایند توسعه نرمافزار نقش مدیر محصول در واقع به این خاطر
سیستم JIT عبارت از سیستمی است که مواد به موقع و به حد نیاز خریداری و همزمان در فرآیند تولید ، مصرف و به کالای ساخته شده در طی روز تبدیل شود و بلافاصله بسته بندی ، بارگیری و برای مشتریان ارسال گردد. چنین سیستم بسیار دقیق ، مستلزم برنامه ریزی دقیق ، هماهنگی موثر ، همکاری صمیمانه بین کارکنان و مدیران است و هنگامی تحقق پیدا می کند که فرهنگ سازمانی مطلوب و وجدان کاری واقعی و انضباط پذیری داوطلبانه و خود کنترلی در یک کار گروهی وجود داشته باشد. سیستم تولید به موقع ( Just-In-Time ) یکی از پیشرفته ترین سیستمهای برنامه ریزی است که در صدر هرم سیستمهای نوین برنامه ریزی و کنترل تولید قرار گرفته است .
سیستم تولید به موقع که نخستین بار توسط تائیچی اونو در شرکت تویوتا به کار گرفته شد یکی از همین سیستمها است که به سرعت مورد توجه سایر شرکتهای ژاپنی قرار گرفت و با توجه به یکسان بودن فرهنگ خاص مورد نیاز این سیستم در اکثر شرکتهای ژاپنی اجرا گردیده و توسعه یافت . اما با گذشت حدود سه دهه از معرفی این نظام و علیرغم تلاشی که اکثر سازمانهای غیر ژاپنی در جهت بکارگیری اصول این نظام صرف کردند ، به دلایلی که درباره ی ایران هم صادق است ، یعنی برداشت و تعاریف پراکنده اصول و نظریات این سیستم ، توسعه و اشاعه آن از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار نبوده و اکثر افراد آنرا تنها برنامه ای برای کنترل موجودی تلقی می نمایند. در حالی که حذف موجودی اضافی انبارها تنها یکی از اصول مورد اشاره و توجه این نظام می باشد .امروزه به لحاظ محدودیتهای اقتصادی و توسعه و پیچیدگی بازارها ، استفاده بهینه از منابع در دسترس و شناخت و پاسخگویی به موقع به خواسته های مشتری در بخش های مختلف بازار به امری اجتناب ناپذیر تبدیل گردیده و سازمانها را بر آن داشته تا با حذف ساختارها و روشهای کار سنتی ، سهم خود را در بازار حفظ نمایند .
از دیگر فواید این سیستم می توان به کاهش قابل توجه کار درجریان ساخت ، زمان تحویل محصول به مشتری ، فضای مورد نیاز ، ضایعات ، ضایعات دورریز و دوباره کاری ، افزایش در بهره وری ، بهبود روابط با عرضه کنندگانی که بهتر و موفق تر هستند و نیروی کار دارای انگیزه ، راضی و با نشاط تر اشاره کرد .
تاریخچه JIT
تولید به موقع یک فلسفه ی مدیریت ژاپنی است که از اوایل دهه ی ۱۹۷۰ در بسیاری از مؤسسات تولیدی ژاپن مورد استفاده قرار گرفت . این فلسفه نخستین بار توسط تائیچی اونو در شرکت تویوتا به عنوان ابزاری برای بر آورده ساختن خواسته ی مشتری با حداقل تاخیر معرفی و به کار گرفته شد . به همین دلیل ، تائیچی اونو اغلب پدر سیستم تولید بهنگام نامیده می شود .
کارخانجات تولید تویوتا اولین محلی بودند که نظام تولید بهنگام در آنها مطرح گردید . این سیستم در طول بحران نفتی سال ۱۹۷۳ مورد حمایت وسیعی قرار گرفت و پس از آن توسط بسیاری از سازمانهای دیگر انتخاب گردید .
شوک نفتی و کاهش فزاینده ی سایر منابع طبیعی ، محرک اصلی انتخاب سراسری سیستم تولید بموقع بود . تویوتا توانست از طریق یک روش مدیریتی متفاوت با آنچه که در زمان خود مرسوم بود چالشهای روز افزون برای بقا را پشت سر بگذارد . این روش بر روی افراد ، کارخانجات و سیستمها متمرکز بود . تویوتا فهمیده بود که سیستم تولید بموقع تنها زمانی موفق خواهد شد که هر فرد در سازمان در اجرای آن مشارکت داشته باشد و کارخانه و فرایندها برای حداکثر ستانده و بهره وری سازماندهی شوند و برنامه های کیفیت تولید برای برآورده ساختن تقاضای واقعی زمان بندی گردند .
اگرچه در آغاز کار این سیستم به عنوان روشی برای کاهش سطوح موجودی انبارهای ژاپنی مطرح بود ولی امروزه به یک فلسفه ی مدیریتی شامل مجموعه ای از علوم و در اختیار گرفتن یک سری جامع از اصول و تکنیکهای تولید گسترش یافته است.
تعریف عمومی JIT
« سیستمی جامع برای کنترل موجودی ها ی تولید است. در این سیستم هیچ موجودی مواد اولیه خریداری نمی شود و هیچ محصولی ساخته نمی شود مگر هنگامی که ضرورت ایجاب کند. این سیستم اساسا بر کاهش هزینه ها از طریق حذف موجودی های انبار تمرکز دارد.» به عبارت دیگر ، نظام (سیستم ) تولید به موقع، تفکر و نگرش نوین در اداره سازمانهای صنعتی است که با اصول، تکنیکها و روشهای خاصی، به دنبال حذف کامل اتلاف و افزایش بهره وری در تمامی فعالیتهای داخل و خارج سازمان می باشد .
تعریف JIT از نظر انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA):
فلسفه ی ساخت بر مبنای برنامه ی حذف ضایعات و هزینه های انبار داری و بهبود متوالی سود مندی. که شامل اقدام های موفقیت آمیزی از فعالیت های ساخت مورد نیاز محصول نهایی می شود ، از طراحی مهندسی تا تحویل ، به انضمام تمام مراحل تبدیل مواد خام به جلو . « عناصر اولیه ی داشتن موجودی مورد نیاز در زمانی که لازم است ، برای پیشرفت کیفیت و به صفر رساندن معایب با هدایت زمان و کاستن زمان هر مرحله با بازبینی تغییرات عملیات های خود و به انجام رساندن این سفارشات با حداقل هزینه »
دیدگاه خود را ثبت کنید