توضیحات محصول
این تحقیق در مورد اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان و راههای درمان آنها در ۱۹۰صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد.
فهرست
فهرست.. ۲
مقدمه. ۹
عوامل بروز اختلالات یادگیری.. ۱۰
نظریههای یادگیری.. ۱۲
عوامل بروز اختلالات یادگیری.. ۱۲
وسواس فکری.. ۲۲
اختلال وسواس فکری – عملی. ۲۴
نشانههای وسواس.. ۲۶
تشریح نوع اختلال. ۲۷
علل زمینه ای بروز اختلال. ۲۸
عوامل پیشگیری کننده ۲۹
تعریف اختلال بیش فعالی. ۳۰
- آموزش مدیریت فرزند پروری به والدین ۳۱
تشویق رفتار مثبت: ۳۲
انواع رفتارهای نامطلوب.. ۳۳
- رفتارهای خطرناک.. ۳۳
پیامد منفی برای رفتارهای نامطلوب.. ۳۳
مراقبتهای روانپزشکی در کودکان و نوجوانان. ۳۵
چگونگی مراقبت: ۳۵
آموزش روان شناختی: ۳۶
آموزش روان شناختی. ۳۷
آموزش روانشناختی در سطح همگانی: ۳۷
آموزش روانشناختی برای گروههای در معرض خطر: ۳۷
آموزش روانشناختی برای گروههای پر خطر: ۳۸
چگونگی ارائه آموزشهای روان شناختی. ۳۸
هنر آموزش: ۳۹
مهارتهای آموزشی: ۳۹
فنون: ۳۹
الگوی جلسات آموزش روان شناختی. ۴۰
الگوهای آموزش روانشناختی برای خانواده: ۴۰
روش کارگاهی و یا بصورت سخنرانی. ۴۰
یک روزه. کوتاه مدت و یا طولانی مدت.. ۴۰
مرتبط با مراحل بیماری یا غیر مرتبط با آن. ۴۱
سخنرانی: ۴۱
بحث گروهی: ۴۲
رسانه (Media): ۴۲
تمرینات و بازی ها: (Exercises and games) ۴۲
روش بارش افکار (Brain storming): ۴۲
نکات مهم در آموزش خانواده: ۴۳
رشد و تکامل طبیعی کودک.. ۴۳
آموزش روانشناختی در سطح اولیه پیشگیری.. ۵۲
انواع مداخلات سطح اول پیشگیری.. ۵۲
« فرزند پروری ». ۵۲
پدر و مادر بودن چه معنایی دارد؟. ۵۳
باورهایی رایج نادرست در تربیت فرزند: ۵۵
« اصول کلی تربیت فرزند». ۵۷
ایجاد محیط تربیتی امن: ۵۷
برقرار رابطه مثبت با کودکان: ۵۷
برقراری ارتباط: ۵۷
تأیید و تشویق رفتارهای مثبت: ۶۰
نحوه ارایه دستور العمل ها و فرامین به کودک: ۶۱
روش های آموزش مهارت های جدید: ۶۲
توجه والدین را در استفاده از جدول رفتاری به نکات زیر جلب نمائید: ۶۳
راهبردهای مدیریت رفتار نامطلوب: ۶۴
نحوه استفاده از بحث جهت دار: ۶۴
نادیده گرفتن: ۶۴
نحوه نادیده گرفتن رفتار: ۶۵
انتخاب پیامد: ۶۵
روش استفاده از اتاق خلوت: ۶۶
نکات زیر را در استفاده از اتاق خلوت به والدین گوشزد کنید: ۶۷
مدیریت رفتار در موقعیت های خاص : ۶۷
مراقبت والدین از خودشان: ۶۹
در مورد نحوه ی مراقبت از خود به آنها اینگونه آموزش دهید: ۶۹
« تقویت عملکردهای تکاملی کودکان ». ۶۹
سرشت کودک: ۷۰
اعتماد به نفس: ۷۰
مدیریت خشم ۷۱
بروز و نشان دادن عصبانیت: ۷۳
فیزیولوژی خشم: ۷۴
والدین چه می توانند بکنند؟. ۷۴
کسب مهارت های حل مسئله. ۷۵
مهارت های حل مسئله را به کودکتان بیاموزید؟. ۷۷
به شوخی گرفتن. ۷۹
به بچه ها بیاموزید که چه انجام دهند. ۷۹
حرف زدن با خود (Self Talk) ۸۰
تشویق به نوشتن احساس درونی. ۸۰
نکات کلی که والدین در مواقع خشم و عصبانیت کودکان باید به آن توجه داشته باشند: ۸۲
آموزش توالت رفتن. ۸۳
روش آموزش توالت را به والدین آموزش دهید ۸۴
در مرحله آموزش توالت نکات زیر را در نظر بگیرید: ۸۴
« مدیریت مشکلات رفتاری خاص». ۸۵
کج خلقی. ۸۵
در مورد نحوه مدیریت کج خلقی کودک به والد آموزش دهید: ۸۶
مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن. ۸۷
به والدین در مورد نحوه مدیریت رفتار کودک به هنگام غذا خوردن آموزش دهید: ۸۷
مشکلات لباس پوشیدن. ۸۷
مشکلات خوابیدن. ۸۸
به والدین در مورد نحوه مواجهه با مقاومت کودک برای رفتن به رختخواب آموزش دهید. ۸۹
به والدین در مورد نحوه ی مواجهه با مشکل کودک در بخواب رفتن آموزش دهید: ۹۰
مورد مواجهه با مشکل بیدار شدن مکرر کودک در خواب به والدین آموزش دهید: ۹۱
دروغگوئی. ۹۱
رقابت خواهر و برادرها ۹۲
به والدین در مورد نحوه آگاه سازی کودک بزرگتر پیش از تولد کودک جدید آموزش دهید: ۹۳
توصیه های مربوط به زمان تولد: ۹۳
توصیه های مربوط به کودکان بزرگتر: ۹۴
عادات خاص و خودارضائی. ۹۴
در خصوص نحوه مواجهه با عادت های کودکان به والدین آموزش دهید: ۹۵
« مشکلات تحصیلی». ۹۵
اضطراب مدرسه. ۹۵
توصیه های مربوط والدین در موارد اضطراب مدرسه: ۹۶
امتناع از مدرسه. ۹۷
توصیه هائی برای والدین: ۱۰۰
اضطراب امتحان. ۱۰۱
انواع اضطراب امتحان. ۱۰۱
نشانههای اضطراب ناتوانکننده: ۱۰۲
عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان: ۱۰۲
نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان: ۱۰۵
توصیه هائی برای والدین: ۱۰۶
آنچه کارشناسان بهداشت روان می توانند برای این کودکان یا نوجوانان انجام دهند: ۱۰۸
حساسیت زدایی منظم ۱۰۸
ایمن سازی در مقابل استرس امتحان. ۱۰۸
آموزش مهارتهای مطالعه. ۱۰۹
مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی. ۱۱۰
پرخاشگری در مدرسه. ۱۱۰
عوامل زمینه ساز در پرخاشگری کودکان. ۱۱۰
خشونت در رسانه ها ۱۱۱
توصیه هائی برای والدین در برخورد با خشونت ناشی از رسانه ها: ۱۱۲
خشونت در در مدارس.. ۱۱۲
با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟. ۱۱۳
توصیه هائی برای والدین: ۱۱۶
کودکان ناسزاگو. ۱۱۷
علت ها ۱۱۷
توصیه هائی برای والدین: ۱۱۸
« آموزش مهارت های زندگی». ۱۱۸
« نوجوانی و بلوغ ». ۱۲۰
تغییرات بیولوژیک: ۱۲۰
تغییرات شناختی: ۱۲۱
چالش های روانشناختی: ۱۲۱
چالش های اجتماعی: ۱۲۱
آموزش راجع به مسائل جنسی. ۱۲۲
توصیه هائی برای والدین درگفتگو با کودک و نوجوان درمورد رفتار و روابط جنسی: ۱۲۳
« مداخله در حوادث و بلایا». ۱۲۳
استر س.. ۱۲۳
بحران. ۱۲۴
انواع بحران. ۱۲۴
واکنش های کودکان ونوجوانان به استرس.. ۱۲۴
واکنش کودکان ونوجوانان بعد از وقوع حوادث آسیب زا ۱۲۵
واکنشهای طبیعی. ۱۲۶
واکنش های فوری.. ۱۲۶
واکنش های شایع پس از واقعه آسیب زا ۱۲۶
مشکلات خواب وکابوس: ۱۲۷
اختلال استرس پس از سانحه: ۱۲۸
نحوه ی مواجهه با بحران. ۱۲۸
کودکان را از والدین شان جدا نکنید ۱۲۹
امکانات بازی و سرگرمی را برای کودکان فراهم سازید ۱۳۰
نحوه ی مواجهه با بحران در مدرسه. ۱۳۰
«سوگ کودکان». ۱۳۲
تعریف سوگ.. ۱۳۲
کودکان چه درکی از مفهوم مرگ دارند؟. ۱۳۳
مراحل سوگ.. ۱۳۳
چهار مرحله سوگ عبارتند از: ۱۳۳
سوگ پیچیده چیست؟. ۱۳۴
چگونه می توان به کودکان کمک کرد تا با مرگ عزیزانشان کنار بیایند و مراحل سوگ را با کمترین مشکل طی کنند؟ ۱۳۵
توصیه های لازم برای والدین. ۱۳۶
آموزش روان شناختی در اختلالات روان پزشکی کودکان. ۱۳۷
« اصول کلی آموزش روان شناختی در اختلالات روان پزشکی کودکان». ۱۳۷
به دقت به صحبتهای والدین گوش دهید ۱۳۸
در مورد مشکل موجود اطلاعات صحیح ارائه نمائید ۱۳۸
وعده های غیر واقعی در مورد بهبود بیماری به والدین ندهید ۱۳۹
به والدین در مورد اینکه چه نکاتی را در مراقبت از کودک شان در نظر بگیرد آموزش دهید ۱۳۹
اختلالات نافذ رشد ۱۳۹
اوتیسم: ۱۳۹
مدل دارو درمانی: ۱۴۰
مدل اختلال عملکرد عصب شناختی: ۱۴۱
مدل رابطه تسهیل شده: ۱۴۱
رفتار درمانی: ۱۴۱
آنچه والدین در مواجهه با کودک اوتیستیک باید بدانند: ۱۴۲
اطلاعات در مورد علائم ۱۴۲
اطلاعات در مورد علل بیماری.. ۱۴۲
« اختلال بیش فعالی نقص تمرکز». ۱۴۲
علایم و مشخصات بالینی. ۱۴۲
فعالیت و تحرک زیاد: ۱۴۲
رفتار تکانشی: ۱۴۳
مشکل توجه و تمرکز: ۱۴۳
علت اختلال بیش فعالی - کم توجهی چیست؟. ۱۴۴
آینده این کودکان: ۱۴۴
درمان. ۱۴۵
درمان دارویی: ۱۴۵
اختلال نافرمانی مقابله ای.. ۱۴۷
نشانه شناسی: ۱۴۸
جدول ۱ ملاک های تشخیصی اختلال بی اعتنایی مقابله ای.. ۱۴۹
اختلال سلوک.. ۱۴۹
نشانه شناسی. ۱۵۰
جدول ۲- ملاک های تشخیصی اختلال سلوک.. ۱۵۰
نیرنگ یا دزدی.. ۱۵۰
راهکارهای درمانی: ۱۵۱
آنچه باید والدین بدانند: ۱۵۲
اختلالات یادگیری.. ۱۵۳
تعاریف ناتوانی های یادگیری: ۱۵۴
انواع ناتوانیهای یادگیری : ۱۵۵
ناتوانی در خواندن : Dyslexia. ۱۵۵
ناتوانی در ریاضیات : Dyscalculia. ۱۵۵
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن : Dysgraphia. ۱۵۵
پدیده های قابل مشاهده ۱۵۸
چرا مهم است که اختلالات یادگیری را تشخیص دهیم؟. ۱۵۹
شیوع: ۱۶۰
درمان اختلالات یادگیری: ۱۶۱
آنچه باید والدین بدانند: ۱۶۲
اختلال زبانی خاص: ۱۶۵
لالـی انتخابی: ۱۶۶
درمان: ۱۶۸
آنچه باید والدین در مورد لکنت بدانند: ۱۶۹
«اختلالات خلقی». ۱۶۹
اختلال افسردگی اساسی. ۱۷۰
اختلال افسرده خوئی. ۱۷۱
اختلال دو قطبی. ۱۷۲
مهمترین نشانه های اختلال دو قطبی در کودکان عبارتند از: ۱۷۲
اختلال دو قطبی در نوجوانان ممکن است با نشانه های زیر همراه باشد. ۱۷۳
درمان: ۱۷۳
آنچه والدین در مواجهه با کودک مبتلا به اختلال خلقی باید بدانند: ۱۷۴
اطلاعات در مورد علائم ۱۷۴
اطلاعات در مورد علل بیماری.. ۱۷۴
« اختلالات اضطرابی». ۱۷۴
اختلال اضطراب جدایی. ۱۷۴
درمان: ۱۷۵
در مورد نکات زیر در مورد کودکانی که از اضطراب جدایی رنج میبرند به آموزش دهید: ۱۷۶
اختلال اضطراب فراگیر: ۱۷۶
فوبیا ها: ۱۷۷
در مورد کودکانی که مشکل اضطرابی دارند به والد آموزش دهید که: ۱۷۷
« اختلالات دفعی». ۱۷۷
شب ادراری.. ۱۷۷
شیوع. ۱۷۸
طبقهبندی.. ۱۷۸
علت شناسی. ۱۷۸
تأخیر رشدی.. ۱۷۹
عوامل ژنتیکی. ۱۷۹
فاکتورهای روانی ـ اجتماعی. ۱۷۹
درمان: ۱۷۹
علت این بیماری چیست؟. ۱۸۱
درمان: ۱۸۲
آینده این کودکان چگونه است؟. ۱۸۲
« اختلال تیک». ۱۸۳
تقسیم بندی: ۱۸۳
اختلالات مرتبط یا همراه: ۱۸۴
در صورت وجود اختلال تیک به والدین در خصوص موارد زیر آموزش دهید: ۱۸۴
اختلال وسواس.. ۱۸۴
روش های بهبود عملکردهای تکاملی. ۱۸۵
مهارتهای حرکتی. ۱۸۷
تقویت مهارتهای دستی: ۱۸۸
تقویت کنترل ادرار: ۱۹۰
تقویت مهارتهای گفتاری: ۱۹۳
تقویت رشد اجتماعی: ۱۹۴
منابع. ۱۹۵
مقدمه
اصطلاح اختلال یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانشآموزانی برخاستهاست که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه میشوند و در عین حال درچهارچوب سنی کودکان استثنایی نمیگنجند. ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوش انها کمابیش عادی است، به خوبی صحبت میکنند، مانند سایر کودکان بازی و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط بر قرار میکنند. درخانه نیز یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار میکنند به خوبی انجام میدهند. لیکن توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه نوشتن را ندارند. پس با توجه به مشخصات کلی این دانشآموزان، میتوان آنها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط میشود، اختلال دارند که این اختلال میتواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود. هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن و محاسبه از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف میشود.
این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی، آسیب دیدگیهای مغزی، نقص جزئی در کار مغز، و خوانشپریشی را در بر میگیرد. این تعریف آن دسته از دانش آموزان را که به دلیل معلولیتهای دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شدهاند، شامل نمیشود.
ناتوانیهای یادگیری با اصطلاحهایی چون خواندن جبرانی یا دیرآموزی مترادف نیست. این تعریف به طور ویژه از کودکان و نوجوانانی یاد میکند که به شدت دچار ناتوانیهای یادگیری بخصوصی هستند. دانش آموزان مبتلا به این مشکل نیازمند آموزش ویژهای هستند که بنا بر نظر امز باید با تمرینهای مخصوص، غیر معمول و با کیفیتی غیر عادی سر و کار داشته باشند این امر جدا از شیوههای آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده میکنند. وظیفه کارشناسان در این زمینه این است که عهده دار جبران ناتوانی یادگیری به خصوص کودک به صورت آموزش انفرادی یاگروههای کوچک باشند.
عوامل بروز اختلالات یادگیری
ثابت شدهاست که علل بروز ناتوانیهای یادگیری نسبتاً مبهم است برخی از مشکلات کنونی درباره مفهوم ناتوانیهای یادگیری بازتابی است از ناتوانی ما در اشارهٔ دقیق به علل بروز ناتوانیهای یادگیری که شاهدش هستیم. روشن است که آگاهانه یا ناآگاهانه مسئله علل بروز ناتوانیهای یادگیری را به فراموشی و بی توجهی میسپاریم بر حسب درک ما از ناتوانیهای یادگیری و نگرش اولیه حرفهای ما (پزشکی، روان شناسی، تعلیم و تربیتی) نسبت به ناتوانیهای یادگیری ممکن است ما به علل خاصی توجه پیدا کنیم تا آن که به رابطه علّی دشواری بپردازیم.
اما تجربه گذشته و عمل کنونی به ما ثابت میکند که ناتوانیهای یادگیری مفهومی چندرشتهای است و پیوند میان کارشناسان رشتههای گوناگون در این امر باید برقرار باشد.
الف) عوامل آموزشی
۱- تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان
۲- عدم فراگیری معلم از مهارتهای لازم جهت تدریس درسهای پایه در مدارس
۳- توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان
۴- برنامه ریزی و طرح برنامهٔ آموزشی ضعیف
۵- عدم فعالیتهای برانگیزنده
۶- تدریس عملی نادرست
۷- عدم آموزش مهارتهای اجتماعی، یادگیری و حرکتی و جسمی و عدم پرداختن به یادگیریهای زبان شفاهی
۸- استفاده نادرست از روشها و مداد و برنامه درسی
ب) عوامل محیطی
عوامل محیطی بسیاری وجود د دارد که میتواند به پیچیدگی ناتوانیهای یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد. - تغذیه، بهداشت، تندرستی
انگیزش ضعیف توجه ناکافی و ضعف در انجام کار بر اثر گرسنگی و وجود رنگها و مزههای مصنوعی در غذاها طبق نظر فاین گولد روی تحرک بیش از حد کودک مؤثر است.
سرماخوردگی مزمن، مشکلات تنفسی، آلرژیها و … در ناتوانی یادگیری کودک مؤثر است.
سقوط، آسیب دیدگی مغزی، ضربه وارد به سر و … در ناتوانی یادگیری مؤثر است.
- تحریک حسی
کودک در حال رشد نیازمند درون دادهای حسی است تا درباره محیط و خود و هر دو بیاموزد یعنی کودک به تجربههایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه بیاموزد.
- تحریک زبانی
زبان به واسطه نقشش در تفکر و یادگیری سایر مهارتها در محیط زندگی کودک جایگاه ویژهای دارد و ممکن است ناتوانی کودک از نبود مدلهای درست در اوایل رشد وی سرچشمه گرفته باشد.
- رشد اجتماعی و عاطفی
بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با فقدان امنیت طبیعی، ثبات محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد.
ج) عوامل روانی
امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در عملکردهای روانی پایه چون ادراک، حافظه و شکل درون به مفاهیم اختلال داشته باشند. د- عوامل فیزیولوژیکی
بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانیهای یادگیری آسیب دیدگی مغزی، شدید یا جزیی و صدمه وارده به دستگاه عصبی و مرکزی است.
ه- عوامل ژنتیکی
شواهدی در دست است که نشان میدهد ناتوانیهای یادگیری احتمالاً در برخی خانوادهها بیش از دیگران دیده میشود در واقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانیهای یادگیری نقش دارد.
ز – عوامل بیوشیمیایی
اختلالهای گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانیهای یادگیری میشوند مثل هایپوگلیسمی، کم کاری تیروئید و …
و- عوامل پیش، هنگام و بعد از تولد
ژ- تاخیر رشد
بندر، دهریش، جانسکی، لانگ فود … اظهار میدارند که عدم ظهور علائم رشد برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگتر شدن بر این مشکلات غلبه میکنند.
چ- نقص جزیی در کار مغز
به نظر میآید هر گونه نتیجه گیری درباره حیاتی بودن آسیب دیدگی مغزی در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در بهترین شرایط فقط جنبه تجربی و آزمایشی دارد.
نظریههای یادگیری نظریههای کارکردگرایی ...
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید