نویسنده: جمعی از نویسندگان با مدیریت شورای عالی آموزش و پرورش
این سند مشتمل بر ۸ فصل در جلسات ۶۸۱، ۶۸۲، ۶۸۳، ۶۸۴، ۶۸۵، ۶۸۶، ۶۸۷، ۶۸۸، ۶۹۰، ۶۹۱، ۶۹۲، ۶۹۴، ۶۹۵، ۶۹۶ و ۶۹۷ مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۸۹، ۲۶/۱۱/۱۳۸۹، ۳/۱۲/۱۳۸۹، ۱۰/۱۲/۱۳۸۹، ۱۷/۱۲/۱۳۸۹، ۲۳/۱/۱۳۹۰، ۶/۲/۱۳۹۰، ۲۰/۲/۱۳۹۰، ۳۱/۳/۱۳۹۰، ۱۴/۴/۱۳۹۰، ۲۱/۴/۱۳۹۰، ۴/۵/۱۳۹۰، ۱۵/۶/۱۳۹۰، ۲۲/۶/۱۳۹۰ و ۵/۷/۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و کلیه مصوبات و سیاست های قبلی در موارد مغایرت با آن منسوخ و بلااثر و در سایر موارد براساس آن مورد بازنگری و اصلاح قرار می گیرند.
فصل اول ـ کلیات
فصل دوم ـ بیانیه ارزش ها گزارههای ارزشی مندرج در بیانیه ی ارزشها، بایدها و نباید هایی اساسی است که لازم است تمام اجزا و مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی هماهنگ با آن ها بوده و همه ی سیاست گذاران و کارگزاران نظام ملتزم و پای بند به آن ها باشند.
فصل سوم ـ بیانیه ی مأموریت وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت های تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهاد ها و سازمانهای دولتی و غیردولتی است. این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی های پایه، زمینه دستیابی دانش آموزان در سنین لازم التعلیم طی ۱۲ پایه تحصیلی (چهار دوره سه ساله) به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را بصورت نظام مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد. انجام این مهم نقش زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی خواهد داشت.
فصل چهارم ـ چشم انداز نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق۱۴۰۴، با اتکاء به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی و قوام بخش آنها و زمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندی های تربیتی ممتاز در تراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهام بخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظامهای تعلیم و تربیتی در سطح جهان، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت و استعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی ـ ایرانی دانش آموزان با توجه بههویت اختصاصی آنان؛ کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالت محور و مشارکت جو، برخوردار از مربیان و مدیران مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی جو و تحول آفرین، انقلابی، آینده نگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر، حق شناس.
فصل پنجم ـ هدف های کلان
فصل ششم ـ راهبردهای کلان
فصل هفتم ـ هدف های عملیاتی و راهکارها هدف های عملیاتی و راهکار های ذیل آنها، لزوماً از تناظر یک به یک با هدف های کلان برخـوردار نیستند. از این رو، برخی هدف های عملیاتی و نیز راهکار های ذیل یک هدف کلان، ممکـن است با هـدف های کلان دیگـری نیز مرتبط باشند. با تـوجه به این گـونه ارتباطها، هر راهکار، برای هدفی که ذیل آن آمده است، جنبه اصلی و برای برخی هـدف های دیگر جنبه مکمل دارد. به هنـگام عملیاتی کردن احـکام این سـند، لازم است در تدوین برنامه هـای میان مدت و کـوتاه مدت این گونه پیوستـگیها مورد توجه قرار گیرد.
فصل هشتم ـ چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش و پرورش
دیدگاه خود را ثبت کنید