فصل اول: کلیات و سازماندهی تحقیق 1 1-1- مقدمه 1 1-2- بیان مسئله 2 1-2-1-آموزش عالی 5 1-2-2- برنامه درسی آموزش عالی 10 1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش 12 1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق 14 1-5- اهداف مشخص تحقیق 14 1-6- سؤالات تحقیق 15 1-7- فرضیه تحقیق 15 1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی 16 2. فصل دوم: مرور ادبیات و مسئله پژوهش 19 مقدمه 19 2-1 بخش اول: مبانی نظری، تعاریف، الگوها، رویکردها، عناصر و تاریخچه برنامه درسی آموزش عالی ایران 19 2-1-1 مبانی نظری 19 2-1-1-1 برنامهریزی آموزشی: 20 2-1-1-2مفهوم آموزش عالی: 21 2-1-1-3 اهمیت و جایگاه آموزش عالی: 23 2-1-1-4برنامهریزی آموزش عالی: 26 2-1-1-5 مفهوم برنامهی درسی: 26 2-1-1-6 برنامه درسی آموزش عالی: 28 2-1-1-7 اهمیت و جایگاه برنامه درسی آموزش عالی: 29 2-1-2 رویکردهای برنامهریزی درسی 30 2-1-3 عناصر برنامه درسی: 35 2-1-4 روند تحولات برنامه درسی آموزش عالی: 44 2-1-4-1تغییر در آموزش عالی: 45 2-1-4-2تغییر برنامه درسی: 48 2-1-4-3 اهمیت و جایگاه تغییر برنامه درسی: 50 2-1-4-5 انواع تغییر در برنامه درسی: 51 2-2 بخش دوم تغییرات نسلهای دانشگاهی 54 2-2-1 دانشگاههای نسل اول 54 2-2-2دانشگا های نسل دوم (هامبولد) 55 2-2-3 دانشگاههای نسل سوم 56 2-2-4 دانشگاههای کارآفرین 66 2-3 بخش سوم: مبانی نظری آیندهپژوهی 72 2-3-1 ضرورت آیندهپژوهی 73 2-3-2 تاریخچه آیندهپژوهی 74 2-3-3 ویژگیها و مفروضات آیندهپژوهی 75 2-3-4 تعریف آیندهپژوهی 78 2-3-5 اجزاء آیندهپژوهی 80 2-3-6 شیوههای رویارویی با آینده 83 2-3-7 روشهای آیندهپژوهی 84 2-4 بخش چهارم: اسناد قانونی و برنامهای مرتبط با پژوهش 88 2-5 بخش پنجم: بررسی پیشینه پژوهشی 94 2-5-1مطالعات داخلی مرتبط با موضوع پژوهش 94 2-5-2پیشینه پژوهشی خارجی انجامشده مرتبط با موضوع پژوهش 97 3-فصل سوم: روششناسی پژوهش 103 3-1معرفتشناسی روش 103 3-2- روش پژوهش 109 3-2-1لایه مسئله عینی 112 3-2-2لایه علتهای اجتماعی 113 3-2-3-لایه گفتمانها، ایدئولوژی و پارادایم 113 4-2-4-نشانهها، استعارهها و اسطوره 114 3-3-جامعه آماری پژوهش 116 4.فصل چهارم:یافته های پژوهش 121 4-1مقدمه 121 4-2-بررسی محیطی روند تغییر حوزه های مرتبط با برنامه درسی آموزش عالی ایران 121 4-2-1بررسی حوزه اجتماعی مرتبط با برنامه درسی آموزش عالی 122 4-3بررسی روند پژوهش های علمی مرتبط با برنامه درسی آموزش عالی 146 4-4تعیین عدم قطعیت ها و پیشران های شکل دهنده به برنامه درسی آموزش عالی 150 4-4-1مقدمات و طراحی پژوهش: 150 4-4-2-فرایند انجام مصاحبه 151 4-4-3-کدگذاری و استخراج مؤلفهها 152 4-4-4-سامانه جمعآوری پاسخ به پرسشنامه 167 4-4-5توصیف دادههای پرسشنامه 168 4-4-6انتخاب پیشرانها برای تدوین سناریو 208 4-4-7سناریو نگاری 212 4-4-8-تدوین سناریوها 222 4-4-9-اعتبار سنجی سناریوها 236 4-4-10-مطلوبیت سناریوها 238 5-فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 243 5-1: تحلیل دستاوردهای کیفی و کمی تحقیق : 243 5-2-نوآوری های تحقیق 256 5-2-1-نوآوری تحقیق به لحاظ روش شناسی 256 5-2-2- نوآوری تحقیق به لحاظ دستاورد مورد مطالعه 256 5-3-محدودیت های تحقیق 256 5-4-پیشنهاداتی جهت تحقیقات آینده 258 5-5-پیشنهادات کاربردی 259 5-6-پیشنهادات اجرائی 261 فهرست منابع 263
5012
دانشگاهها امروزه عالوه بر مراکز تولید علم به عنوان مؤسساتی برای ايجاد رفاه در جامعه شناخته میشوند و برنامه ريزی درسی به عنوان قلب نظام تعلیم و تربیت و ابزاری در جهت تحقق اين اهداف موردتوجه است. برنامه درسی بايد همراستا با نیازهای يادگیرندگان و جامعه تغییر کند تا بتواند پاسخگوی تغییرات و نیازهای نوظهور جوامع باشد. يكی از ابزار مهم برای مشخص کردن نحوه هماهنگی آموزش عالی با دنیای در حال تغییر آينده پژوهی است.
پژوهش حاضر با روش تحلیل لایه به لایه علت ها که یکی از روش های آینده پژوهی است انجام گرفت. ابتدا جهت شناخت روند تغییر حوزه های مرتبط با برنامه درسی آموزش عالی در ایران از طریق روش تحلیل روند اطلاعات لازم گردآوری شد. سپس عدم قطعیت ها و پیشرانهای شکلدهنده برنامهریزی درسی آموزش عالی و آینده دانشگاه در ایران با روش تجزیه وتحلیل (STEEPV) مشخص شد .برای رسیدن به لایه های عمیق تر تاثیر گذار بر برنامه درسی آموزش عالی از روش تحلیل گفتمان و روایت پژوهی به ترتیب در لایه گفتمان ها و استعاره ها و اسطوره ها استفاده شد.
فایل PDF در 289 صفحه
قابلیت ویرایش و کپی کردن در ورد و پاورپوینت وجود دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید