ویدیو مارکتینگ چیست و چرا انجام میشود؟
تاریخچه ویدیو مارکتینگ
اهمیت ویدیو مارکتینگ چیست و چرا هر کسبوکاری به بازاریابی ویدیویی نیاز دارد؟
اگر هنوز ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی را شروع نکردهاید، زمان آن فرا رسیده است. با کاهش اثربخشی بازاریابی سنتی و افزایش چشمگیر محبوبیت ویدیو، ویدیو مارکتینگ یکی از ضروریات هر کسبوکاری شده است. در این راهنمای دقیق، همه مفاهیم کلیدی موردنیاز برای کسب مهارت در این حوزه را توضیح خواهیم داد.
ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) یا بازاریابی ویدیویی به معنی استفاده از ویدیو برای افزایش آگاهی در مخاطب، تعامل با او و فروش است. ویدیو مارکتینگ با وجود گستردگی فراوان، بخشی از بازاریابی دیجیتال است و با بازاریابی محتوا همپوشانی دارد. حالا ویدیو مارکتینگ چنان فراگیر شده است که همه بازاریابان باید مهارت استفاده از آن را داشته باشند، اما متاسفانه خیلی از بازاریابان از این مهارت برخوردار نیستند.
ویدیو مارکتینگ از حدود سال 2010 به صحنه آمده و حدودا چهار سال بعد بود که افرادی با بودجه کم هم به آن دسترسی پیدا کردند. امروزه به لطف تحول در شبکههای اجتماعی، ویدیو مارکتینگ در دسترس همه کسبوکارها قرار گرفته است.
در گذشته، هزینه زیاد یکی از اصلیترین موانع دسترسی به ویدیو مارکتینگ بود. امروزه میتوان در کمتر از 15 دقیقه و بدون مهارتهای خلاقانه یا بودجه زیاد، ویدیویی با کیفیت استودیویی بهصورت آنلاین تهیه کرد.
عامل مهم دیگری که به گسترش ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی کمک کرده است، تقاضا در شبکههای اجتماعی است. پلتفرمهای اجتماعی فهمیدهاند که ویدیو خیلی جذابتر از متن یا عکس است.
برنامهریزی رویکرد
برای اینکه بیشترین شانس موفقیت در ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی را به خود بدهید، ما روشی سازمانیافته و استفاده از ابزار مناسب را به شما پیشنهاد میکنیم. استفاده از مواردی مانند اپ ساده ویدیوسازی، تقویم شبکههای اجتماعی و برنامهریز مناسب کمک میکند تا حجم کارتان قابل مدیریت باشد.
ساخت تقویم کاری برای شبکههای اجتماعی
ساخت یک تقویم قوی برای شبکههای اجتماعی مبنای اکثر برنامههای ویدیو مارکتینگ است. یک تقویم خوب به شما امکان میدهد محتوای خود را بهموقع تولید کنید و اضطراب ماندن کار برای لحظه آخر را نداشته باشید.
همانطور که حدس زدید، تقویم شبکههای اجتماعی طرح کلی محتوایی را در برمیگیرد که قصد دارید در ماه آینده یا بعدازآن تولید کنید. در این تقویم باید اهداف خود از تولید هر ویدیو، مخاطبان هدف و نوع ویدیوهایی که قصد دارید بسازید را مشخص کنید. تقویم اکثر بازاریابهای ویدیویی شامل دو نوع محتوای طبیعی و پولی است.
حالا که با اصول ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی آشنا شدید، برای شروع کار آمادهاید، اما اول باید از رئیستان تاییدیه بگیرید. حتی اگر نیازی به تایید ندارید، ببینید آیا کارهایتان سودآور خواهد بود یا نه. این چکلیست هفت مرحلهای را دنبال کنید تا حتی سختگیرترین روسا را هم متقاعد کنید.
1. ویدیو را با اهداف بزرگتر شرکت همسو کنید
شما ویدیو مارکتینگ را در خلأ انجام نمیدهید، پس اهدف ویدیو مارکتینگ باید با اهداف بزرگتر کسبوکار و شاخصهای کلیدی عملکرد شرکت که قبلا تعریف کردهاید و دربارهشان توافق دارید، همسو باشد. اگر هدف کلی کسبوکار افزایش 10 درصدی فروش در 6 ماه آینده است، باید به شاخصهای کلیدی عملکرد مانند ترافیک سایت، تعداد فروش روزانه، هفتگی، ماهانه و نرخ تبدیل سایت توجه کنید. سپس برنامه خود برای استفاده از ویدیوها در تحقق شاخصهای کلیدی عملکرد را مشخص کنید.
2. اهداف کلی و جزئی را مشخص کنید
مثلا اگر هدفتان از بازاریابی ویدیویی فروش بیشتر است، بهتر است ویدیوهای محصول، ویدیوهای توضیحی، ویدیوی تاییدیههای مشتریان و ویدیوهای مطالعات موردی بسازید. سپس میتوانید اهدافی خاص، قابل ارزیابی، قابلدستیابی، مرتبط و دارای محدودیت زمانی برای افرادتان تعیین کنید که از شاخصهای کلیدی عملکرد کسبوکار حمایت کنند. معیارهای سنجش موفقیت از جمله نرخ ترافیک، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را مشخص کنید. منظور این نیست که تمام تحلیلهایتان فقط باید بر اساس معیارهای کمی باشد. تهیه ویدیو بر اساس معیارهای کیفی هم عالی است؛ مثل تهیه ویدیوهای آشنایی با برند یا ایجاد هیاهو درباره یک محصول جدید. اما در نهایت باید معیارهایی برای سنجش موفقیت خود در دستیابی به این اهداف تعیین کنید. برای ساخت این دژ مستحکم، نرخ مطلوب بازگشت سرمایه و اعداد و ارقام آن را هم مشخص کنید.
3. مقیاس و بودجه کار را مشخص کنید
«قرار است چقدر برای این کار هزینه کنیم؟» بدون شک این اولین سوالی است که هر مدیری از خود میپرسد. به همین دلیل باید بر نرخ بازگشت سرمایه تمرکز کنید و آمادگی خرج کردن بودجه لازم را داشته باشید.
درحالیکه همه ما دوست داریم یک ویدیوی ویروسی جذاب تولید کنیم، واقعیت این است که ساخت ویدیو به تعهد و سرمایهگذاری بلندمدت نیاز دارد. نمیتوانید یک پست وبلاگی بنویسید و انتظار داشته باشید کسبوکارتان را متحول کند. پس نباید از یک ویدیو همچنین انتظاری داشته باشید. اما منظور این نیست که برای تهیه یک استراتژی موثر ویدیو مارکتینگ باید مبلغ زیادی هزینه کنید. در بازاریابی ویدیویی بودجه شما تا حد زیادی به روش تولید ویدیوها مثل برونسپاری، تولید داخل شرکت یا انجام آن توسط خودتان بستگی دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید