هدف اصلی از روخوانی قرآن در کدام دوره صحیح خواندن عبارات قرانی است؟
الف. متوسطه
ب. دوره ابتدایی
ج. پیش دبستانی
د. دانشگاه
جواب گزینه ب: هدف اصلی از روخوانی قرآن در دورهی ابتدایی صحیح خواندن عبارات قرآنی است
- کدام یک از اهداف کلی آموزش قران در پایه ابتدایی نمی باشد؟
الف. حفظ کردن برخی از سوره های کوتاه کتاب درسی
ب. توانایی خواندن آیات کتاب درسی به صورت روان و آهنگین
ج. فراگیری معنای برخی از کلمات ساده و عبارات کوتاه قرآن
د. رعایت صوت لحن و رعایت قواعد تجویدی در روخوانی
جواب گزینه د
۳- توانایی خواندن و فهم اولیه آیات مقدمه و پیش نیاز ……………..است.
الف. تدبر در قرآن کریم
ب. درک مطالب
ج. خواندن
د. نوشتن
جواب گزینه الف
۴- ایجاد زمینه مناسب به منظور رشد و شکوفایی فطرت الهی در جهت درک مراتبی از عبودت الهی، در راستای حیات طیبه مبتنی بر رضایت حجت خدا تعریف کدام مفهوم است؟
الف. تربیت
ب. جامعه
ج. حکومت
د. معرفت
جواب گزینه الف: تربیت ایجاد زمینه مناسب به منظور رشد و شکوفایی فطرت الهی در جهت درک مراتبی ایز عبودت الهی در راستای حیات طیبه مبتنی بر رضایت حجت خدا است
- ………………کتاب هدایت و تربیت است.
الف. زبان عربی
ب. ادبیات فارسی
ج. انجیل
د. قرآن کریم
جواب گزینه الف: قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت است نوری است که راه سعادت را به انسان می نمایاند و دلیل روشنی از سوی پروردگار است که به انسان جهت انتخاب مسیر معرفت و بینش می دهد
- هر گاه فتنه ها و آشوب ها چون پاره های شب تار شمار را فرا گرفت به قرآن روی آورید سخن از کیست؟
الف. پیامبر اکرم(ص)
ب. امام رضا(ع)
ج. امام علی (ع)
د. امام سجاد (ع)
جواب گزینه الف: پیامبر اکرم (ص) می فرماید هر گاه فتنه ها و آشوب ها چون پاره های شب تار شما را فرا گرفت به قرآن روی آورید
- خداوند و فرشتگان برز معلمی که خوبی ها را به مردم می آموزد درود می فرستند سخن کیست؟
الف. امام رضا (ع)
ب. امام علی (ع)
ج. امام سجاد (ع)
د. پیامبر اکرم (ص)
جواب گزینه د: پیامبر اکرم (ص) می فرماید خداوند و فرشتگان بر معلمی که خوبی ها را به مردم می آموزددرود می فرستند
- برنامه بعثت و رسالت پیامبر اکرم (ص) در کدام سوره معرفی شده است؟
الف. جمعه
ب. نسا
ج. ناس
د. فلق
جواب گزینه الف: در آیهی دوم سوره جمعه برنامه بعثت و رسالت پیامبر اکرم (ص) تلاوت آیات الهی تزکیهی مردم تعلیم کتاب خدا و حکمت معرفی شده است
- دستیابی به توانایی خواندن درک معنا تدبر در آیات و آشنایی با معارف قرآن به منظور انس و بهره گیری دائمی از قرآن کریم و تقویت یمان و عمل صالح چهار محور اساسی آموزش …………….است.
الف. قرآن
ب. دینی
ج. ادبیات
د. زبان عربی
جواب گزینه الف: چهار محور اساسی آموزش دستیابی به توانایی خواندن درک معنا تدبر در آیات وآشنایی با معارف قرآن به منظور انس و بهره گیری دائمی از قرآن کریم ایمان و عمل صالح است
- کدام یک از موارد زیر جزء اجزای سواد قرآنی نیست؟
الف. دستیابی به توانایی خواندن
ب. درک معنا
ج. تقویت ایمان و عمل صالح
د. انس
جواب گزینه ج: دستیابی به توانایی خواندن درک معنا تدبر در آیات و آشنایی با معارف قرآن به منظور انس اجزای سواد قرآنی است
- تقویت ایمان و عمل صالح ثمره آموزش ………………..است.
الف. قرآن
ب. عربی
ج. تورات
د. انجیل
جواب گزینه الف: تقویت ایمان و عمل صالح ثمره ی آموزش قرآن است
- سواد قرآنی یک نیاز ……………..است.
الف. کلی
ب. همگانی
ج. جزئی
د. اخلاقی
جواب گزینه ب: سواد قرآنی یک نیاز همگانی است
- همه افراد جامعه با هر وضع اقلیمی شغلی اقتصادی اجتماعی و …….برای آنکه هویت انسان – الهی خویش را بشناسد اشاره به کدام ویژگی سواد قرآنی دارد؟
الف. حد پایه سواد قرآنی
ب. نیاز همگانی
ج. ویژگی رشد
د. انس با قرآن
جواب گزینه ب: همهی افراد جامعه با هر وضع اقلیمی – شغلی – اقتصادی – اجتماعی و برای آنکه هویت انسانی – الهی خویش را بشناسند از آن مراقبت کنند و زمینهی شکوفایی – تدریجی آن را فراهم اورند به سواد قرآنی نیازمندند اشاره به ویژگی نیاز همگانی سواد قرآنی دارد
- کدام یک از اجزای سواد قرآنی در قاعده هرم قرار دارد؟
الف. تدبر در آیات
ب. توانایی خواندن قرآن کریم
ج. درک معنای عبارات
د. انس با قرآن کریم
جواب گزینه د: انس با قرآن کریم قاعده هرم است
- اولین و مهمترین رکن سواد قرآنی …………است.
الف. نوشتن
ب. خواندن
ج. شنیدن
د. درک کردن
جواب گزینه ب: اولین و مهمترین رکن سواد قرآنی کسب مهارت خواندن است
- روخوانی چه نوع مهارتی است؟
الف. دیداری
ب. شنیداری
ج. درکی
د. نوشتاری
جواب گزینه الف: تفاوتی که روخوانی با روانخوانی دارد در نوع مهارت است روخوانی مهارتی دیداری و روانخوانی مهارتی شنیداری است
- از نظر روانشناسان چنددر صد اطلاعاتی که از محیط کسب می کنیم از طریق چشم است؟
الف. ۷۰
ب. ۸۰
ج. ۶۰
د. ۵۰
جواب گزینه ب: در واقع بیشتر اطلاعاتی که از محیط کسب می کنیم از طریق چشم است «طبق نظر روانشناسان حدود ۸۰ درصد»
۱۸- تنبل ترین عضو بدن چه نام دارد؟
الف. گوش
ب. چشم
ج. دست
د. قلب
جواب گزینه ب: تنبل ترین عضو بدن چشم می باشد و چشم و گوش در امر آموزش قرآن دو عضو کاملاً متضادند
۱۹- صوت و لحن و رعایت قواعد تجویدی در کدام شیوه روانخوانی قرار دارد؟
الف. شنیداری
ب. خوانداری
ج. درک مطلب
د. انس با قرآن
جواب گزینه الف: در روانخوانی به شیوهی شنیداری باصورت لحن و رعابت قواعد تجویدی سر کار داریم
۲۰- آشنایی با حروف ناخوانا و علامت تشدید از قواعد روانخوانی در کدام پایه است؟
الف. پایه دوم ابتدایی
ب. پایه اول ابتدایی
ج. پایه سوم ابتدایی
د. پایه ششم ابتدایی
جواب گزینه ب: در پایه اول ابتدایی دانش آموزان با حروف ناخوانا و علامت تشدید آشنا می شوند
- التقای ساکنین وقف در کدام پایه تحصیلی مد نظر است؟
الف. پایه دوم ابتدایی
ب. پایه اول ابتدایی
ج. پایه پنجم ابتدایی
د. پایه ششم ابتدایی
جواب گزینه ج: در پایه پنجم ابتدایی داشن آموزان با التقای ساکنین وقف آشنا می شوند
۲۲- تثبیت مهارت آموزش خواندن همراه با رعایت کلیه قواعد روخوانی در ……….است.
الف. پایه دوم ابتدایی
ب. پایه اول ابتدایی
ج. پایه پنجم ابتدایی
د. پایه ششم ابتدایی
جواب گزینه د: تثبیت مهارت آموزش خواندن همراه با رعایت کلیه قواعد روخوانی در پایه ششم ابتدایی است
۲۳- در روخوانی سیر حرکت از ………………به ……………….. است.
الف. کل به جز
ب. جز به کل
ج. ساده پیچیده
د. پیچیده به ساده
جواب گزینه ب: در روخوانی داشن آموزان از جز به کل می روند یعنی از بخش خوانی به سمت شمرده خوانی و از حرف و حرکت خوانی به سمت کلمه خوانی پیش می روند.
۲۴- سیر حرکت در روانخوانی چگونه است؟
الف. کل به جزء
ب. جزء به کل
ج. کلی خوانی
د. پیچیده به ساده
جواب گزینه ج: در روانخوانی دانش آموزان نز از جزء به کل می روند و نه از کل به جزء بلکه آنها کلی خوانی می کنند
۲۵- در روانخوانی ……………….. و روخوانی…………….را از دانش آموزان می خواهیم.
الف. درست خوانی- صحیح خوانی
ب. زیبا خوانی – قصیح خوانی
ج. درست خوانی – زیبا خوانی
د. درست خوانی یا صحصح خوانی – زیبا خوانی یا فصیح خوانی
جواب گزینه د: تفاوت دیگر روخوانی این است که در روخوانی از دان آموزان درست خوانی یا صحیح خوانی می خواهیم ولی در روانخوانی زیبا خوانی یا فصیح را انتظار داریم
۲۶- اشاره از حرف به سوی صداهای کشیده اشاره از حرکت کوتاه به سوی حرف ساکن اشاره به تشدید جز اشاره های ……………….. است.
الف. ثابت
ب. متحرک
ج. ساده
د. مطلق
جواب گزینه ب: اشاره از حرف به سوی صداهای کشیده اشاره از حرکت کوتاه به سوی حرف ساکن اشاره به تشدید جز اشاره های متحرک است
۲۷- مهارت……………… مهمترین سنگ بنای صحیح قرآن است.
الف. نوشتن
ب. درک مطلب
ج. خواندن
د. شنیدن
جواب گزینه ۳: مهارت خواندن مهمترین سنگ بنای صحیح قرآن است
۲۸- به منظور افزایش توانایی دانش آموزان در قرائت قرآن و فراهم کردن فرصت بیشترین تمرین در کلاس می توانیم از روش تمرین ……………بهره بگیریم.
الف. مشارکتی
ب. فردی
ج. گروهی
د. تعاملی
جواب گزینه ج: به منظور افزایش توانایی دانش آموزان در قرائت قرآن و فراهم کردن فرصت بیشتر تمرین در کلاس می توانیم از روش تمرین گروهی بهره بگیریم
۲۹- این سخن از کیست؟
«در قرآن کریم که با تدبر همراه نباشد خیر و برکتی نیست»
الف. امام رضا (ع)
ب. امام علی (ع)
ج. امام سجاد (ع)
د. پیامبر اکرم (ص)
جواب گزینه ب: امام علی (ع) در قرآن خواندنی که با تدبر همراه نباشد خیر و برکتی نیست
۳۰- آموزش قرآن ماهیتی ……………..دارد.
الف. ترکیبی
ب. معنوی
ج. اجتماعی
د. تربیتی
جواب گزینه د: آموزش قرآن ماهیتی تربیتی دارد
۳۱- دواشکال اساسی در روش های تدریس روخوانی قرآن کریم آموزگاران استواری آموزش بر خواندن معلم و ……………….است.
الف. قاعده محوری
ب. آموزش مستقیم
ج. آموزش غیر مستقیم
د. آموزش انفرادی
جواب گزینه الف: دو اشکال اساسی در روش های تدریس روخوانی قرآن کریم آموزگاران استواری آموزش بر خواندن معلم و قاعده محوری است
۳۲- پوشه کار و مشاهدات در طول فرایند یاددهی – یادگیری جز کدام نوع ارزشیابی درس قرآن است؟
الف. ارزشیابی تکوینی
ب. ارزشیابی تراکمی
ج. ارزشیابی توصیفی
د. ارزشیابی تشخیصی
جواب گزینه ج: ارزشیابی توصیفی درس قرآن شامل پوشه کار و مشاهدات در طول فرایند یاددهی یادگیر است
۳۳- آموزش قرآن در پایه ……………..طبق مصوبه جلسات ۶۷۷ شوای عالی آموزش و پرورش این کتاب توسط آموزگار پایه و طی دو جلسه طبق مصوبه در هفته تدرسی می شود.
الف. سوم
ب. اول
ج. چهارم
د. پنجم
جواب گزینه ب
۳۴- به کارگیری آموزهای قرآنی در زندگی عملی جزء اهداف کدام بخش از قرآن است؟
الف. خواندن
ب. درک مطلب
ج. پیام قرآنی
د. اشارات
جواب گزینه ج
۳۵- به منظور ارتقای توانایی و کسب توفیق بیشتر در دستیابی به اهداف آموزشی استفاده …………ضروری است.
الف. کتاب درسی
ب. کتاب آموزشی
ج. راهنمای معلم
د. لوح آموزشی
جواب گزینه ج
۳۶- پیامبر اکرم (ص) می فرماید خداوند و فرشتگان بر ………….که خوبی های را به مردم می آموزد درود می فرستند.
الف. دانش آموز
ب. پدر
ج. مادر
د. معلم
جواب گزینه د
۳۷- در آیهی …………….سوره جمعه برنامه بعثت و رسالت پیامبر اکرم (ص) تلاوت آیات الهی تزکیهی مردم تعلیم کتاب خدا و حکمت الهی معرفی شده است.
الف. سوم
ب. اول
ج. پنجم
د. دوم
جواب گزینه د
۳۸- اولین تفاوتی که روخوانی با روانخوانی دارد در چیست؟
الف. دانش
ب. مهارت
ج. تجربه
د. بیان
جواب گزینه ب
۳۹- رعایت قواعد تجویدی در خواند قرآن از وظایف آموزشی معلمان دورهی نیست.
الف. متوسط اول
ب. ابتدایی
ج. پیش دبستانی
د. متوسطه دوم
جواب گزینه ب
۴۰- امام علی (ع) در قرآن خواندنی که با ………….همراه نباشد خیر و برکتی نیست.
الف. تدبر
ب. درک
ج. خواندن
د. پیام
جواب گزینه الف
۴۱- ورانخوانی جنبه ……………….و روخوانی جنبه ………..دارد.
الف. کمی – کیفی
ب. کمی – کمی
ج. کیفی – کمی
د. کیفی – کیفی
جواب گزینه الف
۴۲- کدام نماد مستلزم صبر و بردباری است و پایه ای برای یادگیری نمادهای بعدی است؟
الف. تنوین
ب. همزه
ج. تشدید
د. سکون
جواب گزینه ج: یادگیری نماد تشدید مستلزم صبر و بردباری و با تأمل و مکث به جا این موضوع را تدریس کنیم چرا که آنچه انجام می دهیم پایه ای است برای یادگیری نمادهای بعدی
۴۳- انس دائمی از اهداف کدام دوره تحصیلی است؟
الف. متوسطه
ب. دوره ابتدایی
ج. پیش دبستانی
د. دانشگاه
جواب گزینه ب: از اهداف مهم آموزش قرآن در دوره ابتدایی انس دائمی یعنی ارتباط پایدار معنادار عاطفی با قرآن کریم است
۴۴- در انس با قرآن کدام گروه سهم مهمی دارند؟
الف. معلم
ب. خانواده
ج. همسالان
د. معلم و خانواده
جواب گزینه د: انس با قرآن با تأکید و پیگری زیاد و ایجاد فرهنگ خواندن روزانهی قرآن کریم است که در این زمینه نقش الگویی معلم و خانواده سهم بسزایی دارد
۴۵- جفظ سوره های حمد و توحید ناس و عصر از اهدف مطالعه قرآن در کدام پایه ابتدایی است؟
الف. دوم
ب. اول
ج. سوم
د. ششم
جواب گزینه الف: در پایه دوم دانش آموز سوره های حمد توحید ناس عصر را حفظ می خواند
۴۶- آیه اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون کدام سوره است؟
الف. جمعه
ب. ناس
ج. بقره
د. حشر
جواب گزینه ج: آیه ۴۴ سوره بقره اتامرون الناس بالبر تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب تعقلون آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید با اینکه شما کتاب خدا را می خوانید آیا هیچ نمی اندیشید
۴۷- در آموزش الف کوچک اگر الف کوچک روی حرف باشد اشاره …………….است و اگر الف کوچک از حرف جدا افتاده باشد اشاره ………………است.
الف. ثابت – ثابت
ب. متحرک – ثابت
ج. متحرک – متحرک
د. ثابت – متحرک
جواب گزینه د: در آموزش الف کوچک اگر الف کوچک روی حرف باشد اشاره ثابت و اگر الف کوچک از حرف جدا افتاده باشد اشاره متحرک است
۴۸- این حدیث از کیست؟ (با غیر خویش مردم رادعوت کنید تا ببینید که شما خود اهل پرهیز کاری و تلاش و نماز و کار خیر هستید دعوت واقعی این است.)
الف. امام علی (ع)
ب. امام سجاد (ع)
ج. امام صادق (ع)
د. پیامبر (ص)
جواب گزینه ج: امام صادق می فرماید: با غیر زبان خویش مردم را دعوت کنید تا ببینند که شما خود اهل پرهیزکاری و تلاش و نماز و کار خیز هستید دعوت واقعی این است
۴۹- عیسی این مریم ………………..مردم را کسی می داند که نزد مردم به علم شناخته شده باشد بدون آنکه عملی داشته باشد.
الف. خوشبخت ترین
ب. بدبخت ترین
ج. شیفته ترین
د. با تقواترین
جواب گزینه ب: عیسی ابن مریم بدبخت ترین مردم را کسی می داند که نزد مردم به علم شناخته شده باشد بدون آنکه عملی داشته باشد
۵۰- خروف دارای تنوین جزو اشارات …………هستند.
الف. ثابت
ب. متحرک
ج. خاص
د. ویژه
جواب گزینه الف: حروف دارای تنوین جزواشارات ثابت هستن
دیدگاه خود را ثبت کنید