خلاصه و تلخیص کتاب روانشناسی رشد سوسن سیف , پروین کدیور , رضا کرمی نوری , حسین لطف آبادی در 62 صفحه قابل استفاده دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی
قسمتی از فایل
مفاهیم اساسی نظره پیاژه :
1- الگوی تأثیر متقابل زیستی : روان کودک در همام حال که از درون شکل می گیرد از محیط فیزیکی و
فرهنگی بیرون اثر می پذیرد و برانها نیز اثر می گذارد. پس نه صفحه سفید است ونه دستگاه پیچیده
حاضر و آماده که بدون توجه به محیط کار خود را می کند.
2-طرح ذهنی : چهارچوب شناختی کودک است که بوسیله آن آگاهی های خود درباره امور اطراف را
سازماندهی میکند.طرح ذهنی کودک در مرحله حسی حرکتی طرح های فعالیت مانند طرح مکیدن -
نگاه کردن انداختن می باشد.در مرحله پیش عملیاتی طرح های نمادی که همان قرار گرفتن علائم به
جای واقعیت هاست شکل میگیرد. در مرحله رشد عملیات عینی کودک به طرح های مفهومی و طرح
های طبقه بندی و ارتباطی مجهز میشود یعنی می تواند سگ گله،سگ پلیس و سگ تازی را دسته
بندی کند.
3- ساخت شناختی : مجموعه ای از طرح های ذهنی است که بایکدیگر ارتباط دارند و به صورت واحدی
درآمده اند. و ساخت های شناختی بیانگر امکانات و محدودیت های شناختی کودک در مراحل
مختلف رشد هستند. بنابراین مراحل مختلف رشد بایکدیگر تفاوت کیفی دارند.کودک جهان را بعد از
تجربه محیط با کمک فعالیت های ذهنی خودتفسیر می کندو می شناسد نه هر طور که دیگران می
4- سازگاری با واقعیت: دو استعداد ذاتی انسان که مکمل هم اند و در همه مراحل زندگی مورد استفاده
واقع میشوند درون سازی و برون سازی هستند که کارکرد صحیح آنها موجب تعادل شناختی و
سازگاری با واقعیت می شود. درون سازی این است که آگاهی های شناختی به گونه ای در ذهن
بازسازی می شوند که با شناخت ها و تجربیات قبلی مناسبت داشته باشند. برون سازی انسان ساخت
ذهنی خود را بر اساس جذب و درونی کردن آن واقعیت تغییر میدهد. اگر در ذع
دیدگاه خود را ثبت کنید