PDF جزوه درس فنون مصاحبه رشته روانشناسی بالینی از دکتر محمد حاتمی در 42 صفحه
مصاحبه هاي ساختار یافته
پاسخ ها سازمان یافته بدون تفسیر توسط بالینگر
جدول زمانی مصاحبه کودکان نوعIV
مصاحبه کودکان از لحاظ سندرمهاي روانپزشکی
مصاحبه تشخیصی کودکان ونوجوانان
مصاحبه ساختار یافته تصویري
مصاحبه بالینی
مصاحبه بینش گرا
مصاحبه علامت گرا (توصیفی)
مصاحبه علامت گرا
اصول مصاحبه
ویژگی هاي مصاحبه گر
ارکان مصاحبه
راهبردهاي ایجاد رابطه
رویکرد ترکیبی
فنون مصاحبه
شناسایی دفاعها
ارزیابی تشخیصی
چارچوب تدوین گزارش
قسمتی از جزوه
تکنیک هاي کسب اطلاعات
گروه اول:مربوط به بیمارانی است که همکاري دارند ومعمولا به صورت باز و آشکاربیشترمشکلاتشان را بیان می کنند
گروه دوم:مربوط به بیمارانی است که بخشی از مشکلات خودرا از مصاحبه گر پنهان می کنند.
گروه سوم:مربوط به بیمارانی است که بدون اینکه بدانند ادراکاتشان را از خودشان ودیگران تحریف می کنند.
بیماران آگاه به مشکل خود
این بیماران در مورد کارکردهاي خود،روابط بین فردي،سلوك خود وخشنودي از خود مشکل دارند.
بیمار انتظاریک تشخیصویک برنامه درمانی دارد.
شکایات
باسه تکنیک زیرشکایات بیماربررسی میگردد.
رویکرد ترکیبی
استفاده از هر دونوع پرسش(باز وبسته)
اول سوالات بازمطرح میشود سپس به سوالات دقیق واختصاصی ختم می گردد.
پرسشها ازبیمار محوري به مصاحبه گر محوري تغییر میکند
البته برحسب نوع بیمارمی توان سوالات را انتخاب کرد
وسواس
هیستریک
سوال
آیا در به خواب رفتن مشکل دارید؟
موقع به خواب رفتن چه اتفاقی می افتد؟
تکنیکهاي روشن سازي
تکنیک هایی که براي تشویق بیمار به بیان پاسخ هاي روشن وواضح وهمچنین پیدا کردن حدود علائم وارتباط هر یکازاجزاوارکان به کار می روند،عبارتند:
تصریحSpecification
- گاهی بیمار مبهم صحبت می کند ویا پاسخ هاي تک کلمه اي می دهد. در این شرایط از سوالات بسته پاسخ استفاده میکنید
با کلمات خودش پس خوراند می دهید
در آخر برداشت خودتان از جوابهارا به اوبرگردانی
دیدگاه خود را ثبت کنید