پاورپوینت یادگیری حرکتی با فرمت pptودر 12 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت یادگیری حرکتی
واژه های مرتبط با مهارتهای حرکتی
1- مهارت
2- حرکات
3-اعمال
مهارت
این واژه بر تکلیفی دلالت می کند که دارای هدف خاصی است و دارای مشخصات زیر می باشد:
اولا:ًهدفی برای دستیابی وجود دارد(هدف عمل)
دوما:ًبه صورت ارادی اجرا می شوند.
سوماً:مهارت برای دستیابی به هدف تکلیف نیاز به حرکت بدن یا اندام دارد
چهارما:ًمهارتها برای دستیابی موفقیت آمیز به هدف موردنظر مستلزم یادگیری است.
حرکات
واژه ی حرکات ویژگیهای رفتاری یک اندام خاص یا ترکیبی از اندامها را نشان می دهد. در این مفهوم حرکات، اجزای تشکیل دهنده ی مهارتهاست
اعمال
اعمال پاسخهای هدفداری هستند که از حرکات بدن و یا اندام تشکیل شده است.
نکته! انواعی از حرکات، عمل یکسانی را انجام می دهند و در نتیجه از این طریق به هدف یکسانی می رسند.
روشهای طبقه بندی تک بعدی
1- اندازه دستگاه عضلانی مورد نیاز
2- تمایز حرکات
3- ثبات محیط
4- طبقه بندی جنتایل (دو بعدی)
1- اندازه دستگاه عضلانی مورد نیاز
الف) مهارتهای حرکتی درشت
ب) مهارتهای حرکتی ظریف
این طبقه بندی معمولاً در آموزش و پرورش استثنایی، محیطهای توانبخشی، آزمونهای استعداد صنعتی و نظامی و ... کاربرد دارد.
2- تمایز حرکات
الف) مهارت حرکتی مجرد (یک حرکت متمایز با نقطه شروع و پایان مشخص به وقوع می پیوندد مثلاً تایپ یک حرف)
ب) مهارت حرکتی رشته ای(چندین حرکت باهم در یک مجموعه قرار می گیرند. مثلاً راه انداختن یک اتومبیل دنده ای)
ج) مهارت حرکتی مداوم (یک حرکت خاص تکرار می شود. مثلاً رانندگی)
این طبقه بندی که شامل شانزده طبقه می باشد براساس نیازهای متفاوت اجراکننده و شرایط تمرینی مختلف مرتب شده است.
این طبقه بندی از دو نظر برای درمانگرها حائز اهمیت است:
1- با ارزیابی حرکات بیماران دسته ای از مشکلات حرکتی آنها را تعیین کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید