جزوه کارگاه اتوماتیک با فرمت pdf ودر 25 صفحه
تهیه شده در بهار 1388
قسمتی از متن جزوه کارگاه اتوماتیک
اساس کار موتورها
قطعات موتور
قطعات ثابت ماشین
آشنایی با مدار سوخت رسانی
کاربراتورهای ونتوری ثابت و متغییر
سیستم جرقه و برق رسانی
مدار روغن کاری و آبرسانی
دستگاه کلاچ
گیربکس
گاردان و دیفرانسیل
ترمز
درهر موتور 4 كورس داریم :
(1) مکش : تنفس ( از مرگ بالا به پایین حرکت می کند
سوخت و هوا وارد سیلندر میشود .
(2) تراکم : ( کمپرس)
3) کار : ( احتراق )
(4) تخلیه :
بهینه سازی موتور:
زمان تنفس را افزایش دادهاند - سوپاپ ورودی را چند درجهای زودتر باز کرده اند ) پیش تنفس ) - باز هم بعد از مرگ پایین سوپاپ را
چند درجه ای باز نگه می دارند ( پس تنفس )
سوپاپ ورودی باز و سوپاپ خروجی هم باز باشد می گوییم over lap
برای دود هم پیش تخلیه و و پس تخلیه داریم از خلاء پشت سوپاپ تخلیه هم برای کشش سوخت استفاده میکنند یکی دیگر از راههای بالا بردن راندمان دو سوپایه کردن ورودی و خروجی موتور است .
پیستون : استوانه یک طرف بسته با شیارهایی در اطراف - آلیاژ آلمینیوم - معمولا سه نوع رینگ در آن به کار برده شده است دو رینگ کمپرس و یک رینگ روغن ( به صورت مشبک برای روغن کاری ).
کاربرد این رینگها :
1 - آب بندی.
2 - پل حرارتی بین پیستون و سیلندر (حرارت سر پیستون را به سیلندر انتقال می دهد ).
3 - تراشیدن روغنهای مالیده شده همراه دود
بر روی پیستون شیارهایی قرار دارد که برای حل مشکل انبساطهای حرارتی تعبیه شده است.
گیجن پین ) انگشتی ( پیستون را به شاتون وصل می کند.
یاتاقان : bearing
به مجموعه ایی متشکل از پوسته کفه و یک محور یاتاقان میگوییم جنس پوسته از فلز نرمی همانند بابیت ( Babbitt) انتخاب می شود تا محور بر روی پوسته فرو رود و به کفه صدمه وارد نکند و حدالامکان پوسته را بتراشد تا کفه را.
گیرپاژ کردن به قفل کردن موتور گیرپاژ میگویند همانند ذوب شدن پیستون در سیلندر یا ذوب شدن پوسته یاتاقان.
شاتون : از جنس فولاد است و حرکتی شبیه پاندول دارد از یک طرف با پیستون و از طرف دیگر با میل لنگ یاتاقان می شود .
میل لنگ حرکت خطی پیستون و شاتون را به حرکت دورانی میکند و به روغن کاری نیز کمک می کند.
پولی : سر میل لنگ قرار دارد و با تسمه دینام کولر و واتر پمپ را می چرخاند همچنان میل لنگ میل بادامک را با زنجیر یا با تسمه تایم
می چرخاند.
چرخ طیار(Fly wheel)
4 کار مهم را انجام می دهد.
(1) اینرسی را در خود ذخیره می کند.
(2) در انتقال قدرت نقش دارد .
3 با دنده استارت درگیر می شود. ((روشن کردن اولیه موتور ))
4 خنک کردن صفحه کلاچ
سوال) بر روی پوسته یاتاقان عددی همانند (010) حک شده است مفهومش چیست ؟
جواب واحد متریک نیست واحد انگلیسی است (اینچ ) inch .این عدد به این معناست که میل لنگ یک بار تراش خورده است و به پوسته که از حالت ST (استاندارد) بوده کمی ضخامت اضافه شده . Over size) }بزرگتر از اندازه } اگر واحد متریک بود داشتیم
025 .050 075......
دیدگاه خود را ثبت کنید