پایان نامه برای دریافت مدرک ارشد با عنوان
راهکارهای استفاده از ظرفیت بسیج فرهنگیان استان در کاهش آسیبهای فضای مجازی در بین فرهنگیان در 100 صفحه بصورت فایل ورد با قابلیت ویرایش
فهرست مطالب
فصل اول طرح تحقیق.. 1
1-1 مقدمه. 1
1-2 بیان مسئله. 2
1-3 اهمیت و ضرورت موضوع: 5
1-4 پرسشهای اصلی و فرعی.. 7
1-5 هدفهای تحقیق یا نتایج مورد انتظار. 7
1-5-1 اهداف كاربردي.. 8
فصل دوم ادبیات تحقیق.. 9
2-1 تعریف فضای مجازی.. 10
2-2 بررسی آماری شبکههای اجتماعی.. 12
2-3 شبکههای اجتماعی بهمثابه رسانه. 14
2-4 چالشهای شبکههای اجتماعی (آسیبشناسی) 16
2-4-1 اینترنت و اطلاعرسانی.. 19
2-4-2 اینترنت و آموزش... 20
2-4-3 گفتگوی اینترنتی.. 21
2-4-5 اینترنت و ویژگیهای انسانی.. 22
2-4-6 اینترنت و اخلاق.. 23
2-4-7 اینترنت و فرهنگ... 24
2-4-8 اینترنت و ساختارهای حقوقی.. 25
2-9 اهداف و کارکردهای شبکههای اجتماعی.. 26
2-12 راهکارهایی برای ایمنی از آسیبهای فضای مجازی.. 30
2-14نظر رهبر معظم حضرت آیت الله خامنهای درباره استفاده از شبکههای اجتماعی.. 34
2-15 پیامدهای منفی شبکههای اجتماعی.. 37
2-15-1 شکلگیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب.. 37
2-15-2 تبلیغات ضد دینی و القای شبهات.. 37
2-15-3 نقض حریم خصوصی افراد. 38
2-15-4 انزوا و دور ماندن از محیطهای واقعی اجتماع.. 38
2-15-5 تأثیرات منفیِ رفتاری.. 38
2-16 آسیبهای فضای مجازی 39
2-16-1 تأثیرات اجتماعی.. 39
2-16-2 ابعاد سیاسى.. 41
2-16-3 ابعاد فرهنگى.. 42
2-16-4 آسيب فكري.. 42
2-16-5 آسيب جسماني.. 42
2-16-7 گسست فكري و عاطفي.. 42
17-2 پیشینه پژوهش... 42
فصل سوم روش اجرایی تحقیق.. 54
3-1 مقدمه. 54
3-2 روش پژوهش... 54
3-3 روش تحقیق.. 55
3-4 جامعه آماری حجم نمونه و روشهای اندازهگیری.. 56
3-4-1 حجم نمونه آماري.. 56
3-4-2 روش نمونهگيري.. 56
3-5 متغیرهای پژوهش... 57
3-6 روش گردآوری داده ها و اطلاعات.. 57
3-7 روش های آماری.. 58
3-6 پایایی ابزار اندازهگیری.. 58
روشها تجزیهوتحلیل داده های مصاحبه. 58
3-8 مزايا، معايب و انتخاب روش تحليل در مصاحبه. 58
3-9 قابليت اعتماد داده های مصاحبه. 61
فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته ها 64
4-1مقدمه. 64
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.. 87
5-1 مقدمه. 87
5-2 نتیجه گیری.. 88
5-3 پیشنهادات کاربردی.. 92
5-4 پیشنهادات پژوهشی.. 92
منابع. 94
اینترنت و ویژگیهای انسانی
اینترنت برای گفتگو و تعامل افقهای جدیدی را گشوده و به مردم امکان میدهد تا وقوع مسائل را به نفع خود تغییر دهند. ظهور اشکال جدید روابط انسانی و چگونگی تأثیر آن بر زندگی روزمره افراد، آزاداندیشی و افزایش شفافیت در فرهنگ امروزی، ظرفیت بالای تعاملی اینترنت، باعث به وجود آمدن اشکال نوین اتحاد و همبستگی در جوامع شده است.
دیدگاه مثبت: همسبرگر معتقد است اینترنت نشاندهنده فضای گروهی و اشتراکی و سرشار از مفاهیم ملموس و فرهنگی هست. این فرهنگها که در فضای لیبرال قرارگرفتهاند مجالی به فعالیتهای سیاسی و آرمانگرایانه میبخشند و بستر مناسبی برای پیشرفت کاربران هستند. ویژگی آزادی بخشی اینترنت، کاربران اینترنتی را به تفکر، تجربه و فعالیتهای گروهی وامیدارد تا سرانجام به خودشکوفایی برسند. (عباسی، 1392)
دیدگاه منتقدانه: به نظر میرسد یکی از اثرات منفی اینترنت بر روی کاربران خود، انزوای اجتماعی است. اینکه افراد تمایل دارند ساعتها در پشت رایانه خود، مشغول باشند و دیگر فرصتی برای تعامل اجتماعی و معاشرت با افرادی که در کنارشان هستند، ندارند. اینترنت باعث کمرنگ شدن عواطف انسانی میشود.
در فضای مجازی کاربر بینامونشان، هیچ هویت ثابتی ندارد. در اینترنت، تعهدها در بهترین حالت تعهدهای مجازی هستند. شری تارکل در کتاب زندگی بر پرده نمایش، بهتفصیل به «توانایی اینترنت در تغییر هویت» پرداخته و میگوید: «اینترنت ما را تشویق میکند که به خودمان چنان موجوداتی تغییرپذیر در حال تکوین، غیرمتمرکز، انعطافپذیر و همیشه در حال پیشرفت نگاه کنیم.» بنابراین «اینترنت آزمایشگاه مجهزی است که میتوان در آن خود را شکست و دوباره ساخت و شخصیتهای جدیدی را تجربه کرد. این، مشخصه زندگی پستمدرن است.» تارکل تأکید میکند اینترنت تجربهگرایی را تشویق میکند. چون کاری که آدم در اینترنت انجام میدهد عواقبی ندارد. (ابراهیم پور و خزائی، 1399).
اینترنت و اخلاق
اخلاق بهوسیله افراد به وجود میآید اما حاصل فعالیت اخلاقی این افراد در تأثیرات متقابل اجتماعی تغییر شکل مییابد. زندگی اخلاقی جامعه، قسمتی از زندگی معنوی جامعه است. هیچ اخلاقی مخصوص یک فرد نیست.
دیدگاه مثبت: اینترنت میتواند پدیدآورنده فضایی باشد که اخلاق و روابط اجتماعی افراد در آن تقویت میشود، از چنین اخلاقی به «اخلاق سازنده» یاد میشود. اینترنت میتواند موجب تسهیل ارتباطات جهانی میان انسانها، از میان برداشتن تبعیضها در دستیابی بر اطلاعات و درنهایت ایجاد جامعه اطلاعاتی جهانی شود.
اخلاق و آداب معاشرت در شبکه دربرگیرنده مجموعه قواعد کموبیش آشکار و مشخص پذیرفتهشده از سوی اکثریت استفادهکنندگان است. این قواعد از سوی شخص یا سازمان مشخصی وضع نشدهاند بلکه ساختهوپرداخته توده استفادهکنندگانی هستند که برای خود قواعد رفتار مناسب تعیین کردهاند، قواعدی که تنها هدف آن این است که از شبکه، محیط مناسبی برای کار و فعالیت همگان به وجود آورد.
دیدگاه منتقدانه: اینترنت در حوزه اخلاق فردی و اجتماعی کاربران و شکلدهی شخصیت آنها مؤثر است. متأسفانه گاهی استفادههای ضد فرهنگی و ضد اخلاقی از اینترنت، باعث تضعیف باورهای دینی و مذهبی افراد شده است. ترویج ناهنجاریهای اخلاقی در قالب فیلم، کارتون، تبلیغات زیانآور و توزیع تصاویر و نوشتههای غیراخلاقی، باعث انحراف در جوانان و نوجوانان شده است.
در حوزه اخلاق، برخی افراد وقتی به اصول اخلاقی مقیدند که برای طرف مقابل، شاختِ شده باشند و زشتی دروغ، غیبت، تهمت، چشمچرانی و شایعهپردازی را تنها مخصوص دنیای واقعی میدانند و در دنیای مجازی چون قابلشناسایی نیستند گونهای دیگر رفتار میکنند و درواقع دچار دوگانگی و نفاق هستند.
جرائم اینترنتی، انزوای فزاینده، افشای اطلاعات شخصی در شبکههای اجتماعی از دیگر معضلات است.
یکی دیگر از آسیبهای استفاده نادرست از اینترنت، اعتیاد به آن است اینکه کاربران ساعتها وقت خود را پای اینترنت در گفتگو و جستجوهای بیهوده، هدر میدهند و نتیجه آن گوشهگیری و بیحوصلگی است.
تعاریف متعددی از اعتیاد اینترنتی برحسب میزان استفاده از آن برحسب ساعت در هفته آمده است؛ اما گولدبرگ معتقد است که اعتیاد اینترنت عبارت است از استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت که معیارهایی همچون تحمل و علائم کنارهگیری، از شاخصههای آن هستند. (ابراهیم پور و خزائی، 1399).
اختلالات عاطفی مانند افسردگی، تندخویی، گسستگی روابط خانوادگی و اجتماعی، بینظمیهای فردی و اجتماعی، نادیده گرفتن مسئولیتهای مربوط به خانواده و دوستان، کاهش فعالیت فیزیکی، کمخوابی و بیخوابی از پیامدهای منفی اعتیاد اینترنتی است.
اینترنت در مالکیت کامل و انحصاری هیچ مؤسسه یا فردی نیست، چراکه مؤسسات بسیار زیادی هر یک بخشهای کوچکی از آن را بر عهدهدارند، هرچند که این روند ممکن است در آینده تغییر یابد. طراحی اولیه اینترنت بهگونهای بوده است که در صورت غیرفعال شدن یکی از سراچههای شبکه، سایر قسمتها بتوانند به کار خود ادامه دهند و بر این اساس تمرکززدائی از اصول اولیه پایهگذاری اینترنت بوده است. شبکه اینترنت اداره کل بازرسی ندارد و فاقد فرماندهی عالی است، ازاینرو کسی نمیتواند دیگری را اخراج کند. اینترنت کلید کنترل مرکزی ندارد و این امر زمینه اغتشاش در آن را فراهم میکند. (ابراهیم پور و خزائی، 1399).
2-4-7 اینترنت و فرهنگ
فرهنگ یک جامعه، آدابورسوم و شیوه زندگی افراد آن جامعه است که نسل به نسل منتقل میشود. فرهنگ یک جامعه، هویت آن را مشخص میکند و آن را از سایر جوامع متمایز میکند. در کتاب «زمینه فرهنگ» تایلور، فرهنگ را اینگونه تعریف میکند: فرهنگ مجموعه پیچیدهای است شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن و بالاخره تمام عادات، رفتار و ضوابطی که فرد در جامعه بهعنوان وظایف و تعهدات بر عهده دارد. (عاملی و حسنی، 1391).
دیدگاه خود را ثبت کنید