یک آزمون تشخیصی در حیطه ي املا می تواند اطلاعاتی از این قبیل در اختیار پژوهشگر قرار دهد :هجی شفاهی کلمات ،تلفظ کلمه،شناخت حروف کلمه،املا یک هجا وبیش تر، وارونه نویسی یا تغییر شکل حروف، روش برخورد با کلمه وتجزیه وتحلیل آن تمییز شنودي ویک سنجش از کارآمدي بینایی ،عضلانی یا تمامی زمینه هاي مربوط به املا . بعضی از کودکان قادر نیستند اولین حرف واژ ه ي املایی را بخوانند برخی دیگر نمی دانند براي نوشتن واژه ها چگونه باید آواها را به هم متصل کرد وبه تحلیل ساختاري آن پرداخت عده ي دیگري هم از تجسم ذهنی شکل کلمه عاجزند .بعضی از کودکان از نظر توانایی حرکتی ضعیف اند ونمی توانند واژه را بنویسند . براي نوشتن صحیح واژه فرد باید هم ان را در حافظه اش ذخیره کرده باشد وهم بتواند ان را به طور کامل بدون استفاده از نشانه ها ي دیداري از حافظه اش باز یابی کند. کسانی که در املا ضعیف اند نمی توانند حروف وترتیب واژه ها را به خاطر بیاورند یا تجسم کنند یا از فعالیت هایی براي کمک به تحکیم وتقویت حافظه ي دیداري براي نوشتن واژه ها سود جویند .بعضی از نظر حافظه شنیداري وبرخی دیگر داراي مشکلاتی در زمینه حرکتی هستند . یکی از آزمون هایی که براي تشخیص توان املایی کودکان مطرح گردیده از آن واتسون است که براي استفاده در کلاس توصیه شده است .این آزمون را می توان براي تشخیص انفرادي نیز مطابقت داد
دیدگاه خود را ثبت کنید