برنامه آموزشی دوره کارآموزی:
۱. مدل کلی دوره کارآموزی بر مبنای آموزش حین کار همراه با سپردن تدریجی مسؤولیت بالینی به کارآموز در بخش های آموزشی است، به نحوی که منجر به تغییر رفتار پایدار در او شود. سطح مسئولیت کارآموز در هر بخش با رعایت مفاد برنامه و نظر اعضای هیئت علمی و توافق با کمیته کارآموزی متفاوت می باشد.
۲. کارآموز در بخش های بالینی، عضوی از تیم آموزشی درمانی است. این امر به معنای انجام مستقل امور توسط کارآموز نیست، بلکه تمامی فعالیت های وی در قالب تیم و تحت نظارت مستقیم سطوح بالاتر می باشد.
۳. کارآموز در این برنامه به طور کامل در اختیار برنامه بخش مربوطه می باشد، مگر در مورد برنامه های مشترک گروه داخلی برای کارآموزان. لازم است بخش های آموزشی تمهیدات لازم برای شرکت دانشجویان در برنامه های مشترک گروه داخلی را فراهم نمایند.
۴. مدت آموزش کارآموزان در گروه بیماری های داخلی ۱۲ هفته میباشد که در بخش های زیر چرخش خواهند نمود:
داخلی جنرال ۴ هفته، داخلی قلب ۲ هفته، ۵ چرخش دو هفته ای از مجموع ۶ چرخش فوق تخصصی. در هر دوره دو بخش فوق تخصصی به صورت موازی قرار می گیرند و کارآموزان بین این دو بخش تقسیم می شوند. نحوه انتخاب دو بخش جهت حضور موازی کارآموزان به عهده مسئول دوره کارآموزی می باشد.
ارزیابی پایان دوره کارآموزی
ارزیابی پایان دوره کارآموز حاصل ارزیابی های زیر می باشد:
۱. ارزیابی درون بخشی: ارزیابی در محیط کار در تمامی بخش های زیرمجموعه گروه داخلی با استفاده ازفرم GRF و ارزیابی دیگر فعالیت های دانشجویان به صورت یکسان انجام میشود. ارزیابی دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی بخش در جلسه ای حضوری تکمیل و نتایج آن برای ارتقای توانمندی های کارآموز به وی ابلاغ می شود. (۵۰ درصد نمره پایانی)
۲. آزمون ایســتگاهی (آزمون آســکی) پایان دوره کارآموزی: این آزمون با هدف ارزیابی عملکردی(assessment based performance) کارآموزان در پایان دوره داخلی انجام می شود. اهداف آزمون آسکی بر اساس محورهای توانمندی و با تاکید بر ارزیابی برخورد با تظاهرات بالینی شایع انجام می شود. (۲۰ درصد نمره پایانی)
۳. آزمون کتبی پایان دوره: این آزمون در پایان هر دوره بصورت متمرکز در گروه بیماری های داخلی و با هدف ارزیابی دانش نظری، مهارت های تصمیم گیری، استدلال و حل مساله برگزار می شود. این آزمون بر مبنای تظاهرات بالینی شایع و با توجه به سطوح بالای یادگیری طراحی می شود. (۱۵ درصد نمره پایانی)
۴. آزمون اســتدلال بالینی: این آزمون در پایان هر دوره به صورت متمرکز در گروه بیماری های داخلی و با هدف ارزیابی اصول استدلال بالینی، حل مساله و مهارت استدلال برگزار می شود. این آزمون بر مبنای تظاهرات بالینی شایع و با توجه به سطوح بالای یادگیری طراحی می شود. (۵ درصد نمره پایانی)
۵. ارزیابی دانشجویان در برنامه های مشترک گروه بیماری های داخلی از جمله جلسات گزارش صبحگاهی و جلسات آموزشی و ...: بر اساس میزان حضور و مشارکت فعال در برنامه های مشترک، توسط مسؤول آموزش کارآموزان در هر بیمارستان تعیین می شود. (۱۰ درصد نمره پایانی)
هر دانشجو برای گذراندن دوره، در هر قسمت از ارزیابی های درون بخشی و آزمون آسکی باید حداقل ۵۰ درصد از امتیاز لازم و ۵۰ درصد نمره مجموع آزمون کتبی و استدلال بالینی را کسب نماید. در غیر این صورت موظف به تکرار همان قسمت می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید