در این بخش به ناتوانی های یادگیری و مشکلات ارتباطی میپردازیم.
طبقه بندی این مشکلات بر اساس نظام طبقه بندی است. DSM_IVوCD10
DSM_IV وCD10
بین مشکلات یادگیری که از بدو تولد ایجاد میشوند و مشکلات یادگیری اکتسابی که معمولا همراه با آسیب به سر هستند تفاوت قائل شده اند.
به چند مشکل در این بخش میپردازیم:
۱-ناتوانی های هوشی
۲-تاخیر زبانی ویژه: بین تاخیر زبانی ثانوی و تاخیر زبانی ویژه تمایز وحود دارد. تاخیر زبانی ویژه به دو زیر گروه تاخیرات بیانی که رايج اند و تاخیرات آمیخته بیانی_دریافتی که ناتوان کننده ترین هستند تقسیم میشوند.
۳-ناتوانی های یادگیری ویژه
۴-مشکلات یادگیری اکتسابی که ممکن است ناشی از آسیب به سر باشد
(همه گیر شناسی)
بیش از ۱۷ درصد از کودکان دو ساله، ۸ درصد از۳ ساله ها و ۳ درصد از پنج ساله ها تاخیر زبان بیانی دارند.
نسبت مرد به زن یین ۳ به ۱ و ۵ به ۱ است.
رواج لکنت زبان در میان کودکان تقریبا ۱ درصد است.
مشکل سلوکی در میان کودکان با تاخیر زبانی ویژه به عنوان یک اختلال همراه رایج است به ویژه در میان کودکانی که اختلال دریافتی_بیانی شدید دارند.
(اختلال آمیخته زبان دریافتی_بیانی)
مشکلات زبان بیانی_دریافتی به طور معنا داری با پیشرفت تحصیلی و شغلی یا ارتباط اجتماعی تداخل می نمایند.
نشانه های آن مشتمل بر اختلال زبان بیانی،مشکل در درگ لغت، جمله یا انواع ویژه ای از لغات مثل واژه های فضایی است
دیدگاه خود را ثبت کنید