اهداف:
در این مقاله به بررسی مسئله خلاقیت موانع خلاقیت و راه های ایجاد خلاقیت پرداخته شده است . که مهمترین هدف آن ارائه راه های به وجود اوردن خلاقیت در دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد
بیان مسئله مورد تحقیق :
تهیه و اجرای راه های ایجاد خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی باید از سال های اولیه اموزشی شروع شود و از فعالیت های مهم معلمان و مربیا باشد . که چنانچه معلمان آگاهی از روش های ایجاد خلاقیت در دانش اموزان و نیز توانایی کاربرد این روش ها را داشته باشند در زمره معلمان موفق خواهند بود . این مقاله به منظور آشنایی با خلاقیت و
چگونگی ایجاد راه های خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی تهیه شده است .
بحث مورد نظر:
1- تفکر همگـــرا
که در آن معمولاً فقط یک نتیجه گیری یا یک جواب وجود دارد و به عنوان تنها راه حل،مورد توجه قرار می گیرد و فکر در جهت آن هدایت می شود و برای رسیدن به آن کنترل می گردد.
2- تفکـر واگـــرا
که متوجه جهات مختلف می باشد و زمانی که ما از راههای معمول و مرسوم موفق به حل مسئله یا مشکلی نمی شویم،از این شیوه ی تفکر استفاده می نماییم. از نظر گیلفورد تفکر واگرا، مترادف« خلاقیت» می باشد.
پیشرفتهای بشر اختراعات و اکتشافات او، همه مدیون این نوع تفکر می باشند. ولذا ضروری است که به شناخت و پرورش این ویژگی ذهن انسان توجه بیشتر مبذول شود و نکته جالبی که اینجا مطرح می شود، این است که اکثر اندیشمندان و متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی معتقدند که خلاقیت در همه افراد بشر بصورت بالقوه وجود دارد و همانگونه که گفته شد از خصائص بارز بشری است ولی در اکثر آنها امکان رشد و شکوفایی پیدا نمی کند. آندرسون می گوید : «خلاقیت در کودکان امری همگانی است درحالی که در بین بزرگسالان تقریباً وجود ندارد. به همین جهت این سوال پیش می آید که : چه بر سر این توانایی عظیم و همگانی بشر می آید؟ »
دیدگاه خود را ثبت کنید