چكيده
از مهمترين ويژگيهاي دانشآموزان متوسطه، الگوپذيري از معلمان درس معارف اسلامي است. در اين پژوهش، محقق با نظرخواهي از دانشآموزان، به بررسي نقش رفتارهاي اخلاقي دبيران معارف اسلامي در الگوپذيري اخلاقي دانشآموزان، شيوه درست و مؤثر برخورد و تعامل دبيران معارف اسلامي با دانشآموزان بپردازد. محقق در اين پژوهش، افزون بر مطالعات كتابخانهاي، با اجراي پرسشنامة محققساخته، به انجام مطالعات ميداني اقدام كرده است. جامعة آماري، 15924 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحيه يك شهرستان خرمآباد بوده است. نمونة آماري بر اساس فرمول كوكران به تعداد 312 نفر تعيين شد، ولي براي ارتقاي دقت پژوهش اين آمار به 400 نفر افزايش يافت. بر اساس روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي، جامعة آماري تعيين، و پژوهش در ميان آنان به اجرا در آمد. حاصل اين پژوهش اين است كه، خوشخلقي دبيران معارف اسلامي، از ميان تمام عوامل ذكرشدة موثر در الگوپذيري دانشآموزان، بالاترين ميزان تأثيرگذاري را دارد.
كليدواژهها: الگوپذيري رفتارهاي اخلاقي، دانشآموزان مقطع متوسطه، دبيران معارف اسلامي.
مقدمه
پژوهش در قلمرو تربيت اخلاقي با رويكردي اسلامي و تلاش براي رسيدن به الگويي كاربردي - كه هماهنگ با آموزهها و مباني جهانبيني و ارزشي اسلام باشد و از سويي بتواند در يك محيط تربيتي اسلامي به كار آيد - نيازمند پاسخ به پرسشهاي اساسي بسياري است؛ پاسخهايي كه هر كدام يك پژوهشي جداگانه ميطلبد.
يكي از عوامل مهم و اثرگذار بر شكلگيري و دگرگونيهاي شخصيت انسان، شرايط مختلف محيطي اعم از زمان، مكان و يا محيط انساني و اجتماعي است. در بسياري از موارد، تغيير محيط و فراهم ساختن محيط تربيتي مساعد و مناسب، ميتواند رفتار و افكار و خصلتهاي متربي را تغيير دهد و ويژگيهاي جديدي را در وي جايگزين سازد. مبناي روانشناختي اين روش، اصل تأثيرپذيري انسان از شرايط محيطي است كه در ضمن نظرية يادگيري اجتماعي بيان ميشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید