9 صفحه فایل ورد به همراه چکیده، مقدمه، بیان مسئله، اهداف، پیشنهاد، منابع
چگونه توانستم درس ریاضی پایه دوم را برای دانش آموزانم شیرین وجذاب کنم .
چکیده
وقتي كه بعدازچندين سال پايه دوم راگرفتم وباتوجه به نظر تمامي همكاراني كه دراين پايه فعاليت داشته اند، وهمه ي آنها اذعان كرده اندكه مبحث ساعت ،محور، اعدادزوج وفرد وجمع و تفریق با انتقال براي دانش آموزان ونحوه ي آموزش اين كاربراي آن هابحثي بسيارمهم است .همه ي همكاراني كه دراين پايه تدريس داشته اندمعتقدبودندكه اين مباحث تاسالهاي بعدي نيزبدرددانش آموزان مي خورندوبرخي تجربه هاي عملي مفيدي داشتند.نظرات آنها رايادداشت نمودم سپس به مطالعه چندكتاب واستفاده ازمطالب يكي ـدو سايت آموزشي اينترنتي پرداختم.ازبچه ها نيزنظرسنجي كردم كه تدريس درمحيط كلاس بهتراست يا حياط مدرسه سپس با مديرمدرسه هماهنگي كردم كه كدام زنگ ورزش ندارند .تا تدريس رادرحياط انجام دهم.
تقدیر وتشکر:
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
از مدیریت محترم مدرسه وهمه ی پرسنل محترم مدرسه شهید سعیدی که با دلسوزی و راهنمایی هایشان در مدت تحقیق متحمل زحمات فراوان گردیده اند تشکر می نمایم.
و همچنین از کلیه کسانی که مرا یاری نمو ده اند مخصوصا همکاران گرامی و معاونین محترم قدر دانی می نمایم .
مقدمه:
ریاضیات بزرگترین میراث بشریت می باشند ، و ایجاد و ابداع آن صرف نظر از قواعد علمی و موارد استعمار از نظمی فکری همانند ادبیات و موسیقی که از مهمترین افتخارات آدمی است در جامعه امروزی به هر شاخهای از علوم که بنگریم به طور مستقیم یا غیر مستقیم تأثیر و دخالت ریاضی را می بینیم و کمترین تأثیری که می توان داشته باشد ایجاد نظم افراد است . این شاخه از علوم نیز همانند تعلیم احتیاج به یادگیری مفاهیم ابتدایی و پایین دارد . امروزه اگر علمی را نتوان به زبان ریاضی بیان کرد علم نمی باشد . و این علم چه از لحاظ اقتصادی و اخلاقی حق علوم فراگیران می باشد پس به نظر
می رسد با یهرهمندی از امکانات و به کار بستن شیوههای مناسب آموزش توسط آموزگاران و با روشهای متنوع و جذاب کودکان را به ارزش و اهمیت این درس علاقمند و مطلع نمود
آموزش رياضي يعني هر چيزي كه مربوط به آموزش و يادگيري رياضيات مي شود. سابقه آموزش رياضي بعنوان يك رشته دانشگاهي به كمتر از يك قرن مي رسد زمان شروع اين رشته از هنگامي بود كه آموزش معلمان به دانشگاهها برده شد .
تفسيراطلاعات
دركلاس چون كودكان سرشارازانرژي ونشاط هستندو همگي فعال وپرجنب وجوش مي باشندو بهتراست ازروشهايي استفاده گرددتاخودشان محورتدريس قرارگيرندوفعالانه درآن شركت نمايند.
انتخاب راه جدید به صورت موقتی :
به منظور اجرای دقیق راه حل های به دست آمده و رفع مشکل یادگیری این کودکان ابتدا سعی نمودم در امر یادگیری هر مفهوم مستقیما آنان را با موضوع یادگیری درگیر نمایم و متوجه شدم برای یادگیری بیشتر مفاهیم ریاضی ، این کودکان احتیاج به انجام یک سری فعالیت های ذهنی ساده تر در رابطه با آن مفهوم دارند،كه اگرآن رابابازي انجام دهند درذهن شان بصورت دايمي وجودخواهدداشت.
به عنوان مثال درپايين چندمثال راكه باتوجه به مواردبالا انجام داده ام ر امي آورم.
الف-تدريس ساعت درپايه دوم
دركتاب پايه دوم ابتدايي 2تا3 صفحه قبل ازتدريس ساعت دانش آموز بايد يادبگيرددو تا دوتا ويا سه تا سه تا ودرنهايت پنج تا پنج تا بشمارد.براي تدريس اين مطلب دانش آموزان رادرحياط آورده وآن ها رابه صورت دايره وار مي گذارم وبا بازي اين كارراانجام مي دهم.چند روز بعدآن ها رابه بيرون آورده وبازهم دايره وارقرارداده و12 نفررادرروي خطوط دايره قرارداده وبه آن هامي گوييم مي خواهيم كارساعت راانجام دهيم.وبه هرنفريك شماره از1 تا12 مي دهيم.وسپس يك شماره هم مخفيانه به هرنفرداده تادرجيب خودقايم كند.كه همان شماره هاي دقيقه هاهستند.
سپس يك نفررادرمركزدايره قرارداده وباطناب ورزشي دونفرديگررانيزباطناب ………………………..
دیدگاه خود را ثبت کنید