عنوان کتاب: روانشناسی زنان الهه ی درون زن
(نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان ، انواع زنان)
روان شناسی زنان از دیدگاه اسطوره شناسی
بررسی کهن الگوهای نیرومند در زندگی زنان
نویسنده: دکتر جین شینودا بولن
مترجم: ملیحه وفامهر
تعداد صفحات کتاب: 379 صفحه
زبان کتاب: فارسی
حجم فایل: 35.3 مگابایت
نوع فایل: PDF (RAR)
کتاب روانشناسی زنان (الهه درون زن) چشم انداز روان شناختی جدیدی را درباره ی زنان بر مبنای وجهه ی عمومی آن ها توصیف می کند.
که توسط الهه های یونانی تبار فراهم شده و بیش از سه هزار سال در تخیل بشر زنده مانده اند. این نوع روان شناسی زنان متفاوت است از همه ی نظریه هایی که زن « بهنجار » را به عنوان زنی تعریف می کنند که با یک الگوی « صحیح » ، الگوی شخصیت، یا ساختار روان شناختی تطابق دارد. این کتاب نظریه ای است بر مبنای مشاهده ی گوناگونی اختلافهای طبیعی که در بین زنان وجود دارد. نویسنده کتاب جین شینودا بولن می گوید:
بیشتر آنچه درباره ی زنان آموخته ام در یک زمینه ی حرفه ای به دست آمده است. در دفتر کارم به عنوان یک روان پزشک و تحلیل گر پیرویونگ، و از طریق سرپرستی کارآموزها و تدریس به عنوان استاد روان پزشکی بالینی در دانشگاه کالیفرنیا، و به عنوان تحلیل گر ناظر در موسسه ک.گ.یونگ واقع در سان فرانسیسکو. اما روان شناسی زنانه ای که در این صفحات آن را بسط می دهم تنها نتیجه ی تجربه ی حرفه ای نیست. بیشتر آنچه می دانم از زن بودن من بر حسب نقش های زنانه ناشی می شود. از دختر، همسر و مادر یک پسر و دختر بودن. همچنین شناخت من از طریق گفتگو با دوستان مونث و در گروه های زنان افزایش یافت. هر دوی اینها شرایطی هستند که زنان جنبه هایی از خود را در آن آیینه وار به یکدیگر نشان می دهند
جین شینودا بولن با نگاهی روان شناسانه و نوین، به اسطوره های های کهن یونانی، ما را با رب النوع ها و الهه های خفته و بیدار در درونمان آشنا می سازد.از دیدگاه خلاق خانم بولن، این رب النوع ها و الهه ها ممکن است مایه برکت و یا دردرسر شوند. در علم روانشناسی، خانم دکتر بولن روانپزشک تحلیلگر یونگی،آنقدر سرشناس هستند که نیازی به معرفی ایشان نیست.
هنگامی که زنی در می یابد در رابطه با آنچه بر عهده می گیرد بعدی اسطوره ای وجود دارد، این شناخت مراکز خلاق ژرفی را در او متاثر نموده و پدید می آورد. اسطوره ها احساسات و تخیل را بر می انگیزند و بر موضوعاتی دست می گذارند که بخشی از میراث جمعی انسان هستند. اساطیر یونان ـ و تمامی قصه های جن و پری و اساطیر دیگری که هنوز بعد از هزاران سال نقل می شوند، در بین مردم رایج باقی می مانند و مردم آن ها را مربوط به خودشان می یابند، زیرا طنین حقیقت درباره ی تجربه مشترک بشر از آن ها به گوش می رسد.
هنگامی که اسطوره ای تفسیر می شود، به طور عقلانی یا شهودی مفهومی از آن برداشت می شود. اسطوره همچون رویایی است که حتی وقتی معنایش را درک نمی کنیم باز آن را به یاد می آوریم، زیرا از لحاظ نمادین با اهمیت است. طبق گفته ی جوزف کمپبل اسطوره شناس « رویا اسطوره ای است شخصی شده، و اسطوره رویایی است تعمیم یافته ». بنابراین، جای تعجب نیست که اسطوره ها همواره به گونه ای مبهم آشنا به نظر می رسند.
الگوهای الهه ای بر روابط با مردان نیز تاثیر می گذارند. آن ها به تبیین پاره ای از دشواری ها و دلبستگی هایی که بعضی زنان با بعضی مردان دارند، کمک می کنند. آیا آن ها مردانی را برمی گزینند که در دنیا قدرتمند و موفق هستند؟ یا ناتوان و خلاق؟ و یا کودک صفت هستند؟ کدام « الهه » انگیزه ای نادیدنی است که یک زن را به سوی یک نوع مرد خاص سوق می دهد؟ این الگوها بر انتخاب ها و بر پایداری روابط تاثیر می گذارند. الگوهای رابطه ای نشانه ی الهه های ویژه ای را نیز در بردارد. پدر ـ دختر، برادر ـ خواهر، خواهر ـ خواهر، مادر ـ پسر، عاشق ـ معشوق یامادر ـ دختر ـ هر جفت ترکیبی را نشان می دهد که به طور فطری در الهه معینی وجود دارد.
هر زن از موهبت های « الهه داد » ی برخوردار است که باید درباره ی آن ها بیاموزد و آن ها را با قدرشناسی بپذیرد. همچنین هر زنی عیوب « الهه داد » ی دارد، که باید برای تغییر داد نشان، آن ها را از نو بشناسد و بر طرف نماید. او نمی تواند در برابر به تحقق پیوستن الگویی که یک کهن الگوی الهه ای زیربنایی آن را تعیین نموده بایستد مگر اینکه هشیار شود که چنین الگویی وجود دارد و خواهان آنست که خودش را از طریق او به تحقق برساند. نخستین پیوند مهمی که میان الگوهای اسطوره شناختی و روانشناسی زنان یافتم توسط اریک نیومن، تحلیل گر پیرویونگ، در کتابش آموروسایک فراهم شد. نیومن از اسطوره شناسی به مثابه ی ابزاری برای توصیف نمودن روان شناسی زنان استفاده کرد.
من ترکیبی را که نیومن از اسطوره و تفسیر روان شناسانه ایجاد کرده بود « ابزار دورن بینی » نیرومندی یافتم. به طور مثال، در اسطوره ی یونانی آموروسایک، نخستین ماموریت سایک این بود که توده ی عظیم، و نامنظم دانه ها را دسته بندی کند و هر نوع دانه را در پشته ی جداگانه ای قرار دهد. نخستین واکنش او نسبت به این ماموریت، و نیز سه ماموریت بعدی، یاس و ناامیدی بود. متوجه شدم که این اسطوره با وضعیت شماری از بیماران زن من که با ماموریتهای مهم گوناگونی دست و پنجه نرم می کردند متناسب است. یکی از آن ها یک دانشجوی فوق لیسانس بود که احساس می کرد یک مقاله مربوط به نیمسال تحصیلی او را از پای درآورده است، و نمی دانست چگونه می تواند انبوه مطالب را سازمان بدهد.
کتاب روانشناسی زنان (الهه درون زن)، توصيف اسطورههای يونانی در مورد شخصيت زنان است كه بر اساس رويكرد كهن الگوی يونگ روانشناس بزرگ تدوين شده است. توضيح مترجم درباره خاستگاه اسطوره و تبيين نظری آن در مقدمه كتاب، خواننده را با ديدگاه اسطورهاي آشنا ميكند. در فصول ديگر كتاب الههها به مثابه تصاوير درونی، فعال كردن الهه ها، توصيف انواع الهه ها (الهههاي باكره ، آرتميس، آتنا، هستيا) و الهههاي آسيب پذير (هرا، ديميتر، پرسه، فونه، آفروديت و …) و دست آخر قهرمان درون زن، توصيف و تحليل می شود.
مطالعه كتاب هم مردان را با شخصيت زنان آشنا می كند و هم زنان را نسبت به خودشان آگاهتر و در نتيجه موجب تقويت ابعاد دلخواسته آنها و سرانجام موجب پذيرش خود، تغيير خود و سازگاري با خود و ديگران می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید