تعداد صفحات: 10
نوع فایل: WORD
فهرست مطالب:
معرفی آزمودنی
معرفی مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر بزرگسالان
تعریف هوش
سطوح تفسيريWAIS-R
سطح 1: تفسير هوشبهر كلي
سطح 2
الف - نمره های هوشبهر کلامی وعملی
ب) نمره هاي عامل
ج) گروه بندي هاي اضافي
نيمرخ ACID:
گروه بندي هاي هورن
سطح 3: تفسير پراكندگي خردهآزمونها
سطح 4: تغییر پذیری درون خرد آزمون ها
بخشی از متن فایل:
سطح 2
الف - نمره های هوشبهر کلامی وعملی
Verbal IQ= 122
Performance IQ= 103
بين هوشبهر كلامي و عملي 19 نمره تفاوت وجود دارد (V>P) كه اين اختلاف در سطح 0.01 معنادار مي باشد.اين اختلاف از دو جهت قابل توضيح مي باشد. از طرفي آزمودني فردي با تحصيلات بالا و متعلق به خانواده اي با سطح اجتماعي- اقتصادي بالا مي باشد كه اين عوامل تا حدودي مي تواند باعث بالاتر بودن هوشبهر كلامي نسبت به عملي باشد و از طرفی آزمودنی تکالیف مقیاس های عملی را با کندی و بی حوصلگی انجام می داد که این می تواند در کاهش نمرات عملی موثر بوده باشد.
ب) نمره هاي عامل
Verbal Comprehension Index: 1.4 (I+V+C+S)+44
Verbal Comprehension Index= 1.4 (13+13+17+12)+ 44= 121
Perceptual Organization Index: 2 (PC+BD+OA)+40
Perceptual Organization Index= 2 (10+15+11)+40= 112
Freedom from Distractibility Index: 2.8 (DSP+A)+44
Freedom from Distractibility Index= 2.8 (4+14)+44= 94.4
= (121+112+94.4) /3 = 109.13
Xve– = 121 –109.13 =11.87
Xpe– = 112– 109.13 = 2.87
Xfr– = 94.4 – 109.13 =-14.73
همان گونه كه مشاهده مي شود، عامل اول يعني درك و فهم كلامي تقريباً11.87نمره با ميانگين اختلاف دارد كه اين تفاوت به لحاظ آماري معنادار مي باشد(تفاوت 7 نمره اي در سطح 0.05 براي سنين 74 – 20 سال معنادار است) و بايد تفسير شود. از آن جايي كه اين عامل، شاخص نسبتاً خالصي از توانايي هاي كلامي است با توجه به سطح تحصيلات و سطح اجتماعي – اقتصادي قابل توجيه مي باشد، همان گونه كه اين تفاوت در مورد هوشبهر كلامي و عملي نيز صادق بود.
در مورد عامل دوم يعني سازمان دهي ادراكي تفاوت تقريباً 2.87 نمره اي با ميانگين وجود دارد (سازمان دهي ادراكي 2.87 نمره از ميانگين كمتر است) كه اين تفاوت نيز از نظر آماري معنادار نمي باشد (تفاوت 9 نمره اي در سطح 0.05 براي سنين 74 – 20 سال معنادار است).
در مورد عامل سوم يعني رهايي از حواسپرتي اختلاف تقريباً 14 نمره اي وجود دارد كه به لحاظ آماري معنادار مي باشد (تفاوت 9 نمره اي در سطح 0.05 براي سنين 74 – 20 سال معنادار است). این نمره ، ضعف در تمرکز، ضعف در حافظه و زنجیره ای کردن، ضعف در توانایی عددی، اضطراب، خودبازبینی و دشواری در انتقال ذهن را نشان می دهد.
دیدگاه خود را ثبت کنید