دو نمونه تفسیر رورشاخ
تعداد صفحات: 30
نوع فایل: WORD
فهرست مطالب نمونه اول:
شرح حال
اجرا و نمره گذاری بر اساس سیستم اکسنر
برگه ثبت پاسخ های آزمون رورشاخ
برگه های نمره گذاری رورشاخ
تفسیر بر اساس سیستم اکسنر:
محل ادراک
تعیین کننده ها
فعالیت سازمانی
محتوا
پاسخ های رایج
نمره های ویژه
بخش مرکزی یا اصلی
بخش اندیشه پردازی
بخش عاطفی
بخش میانجی
بخش پردازش
بخش میان فردی
بخش ادراک خویشتن
شاخص های ویژه
خلاصه تفسیری
فهرست مطالب نمونه دوم:
جدول پاسخ های آزمون رورشاخ
تاريخچه شخصي
خلاصه ساختاري:
بخش اصلي
بخش انديشه پردازي
بخش عاطفی
بخش ميانجي گري
بخش پردازش
بخش ميان فردي
بخش ادراك خويشتن
تحلیل ساختاری:
محل ادراک
تعیین کننده ها
محتوای پاسخ ها
نسبت ها، درصد ها و اشتقاق ها:
بخش اصلی
بخش اندیشه ورزی
بخش عاطفی
بخش میانجی
بخش پردازش
بخش میان فردی
بخش ادراک خویشتن
خلاصه و نتیجه گیری
بخشی از متن نمونه اول:
شماره کارت: 8
زمان واکنش:
اولیه 10 ثانویه 70
پاسخ ها:
17-دو تا حیوون می خواهند برند بالا ،به زور دارن میرن، پاهاشون رو گرفتند ،می خواهند از یه چیز خراب فرار کنند، همه چیزشون رفته می خواهند اینا رو بکشند.
18- اینا آتیش است.
19- این هم کوه است.
وارسی پاسخ ها:
من از حالت اینا می فهمم.
رنگ آتیش است.
به کوه می خوره.
تفسیر بر اساس سیستم اکسنر
محل ادراک
تعداد کم پاسخ های کل (W=4)ممکن است انعکاسی از افسردگی یا اضطراب باشد. پاسخ های (D=13) بیشترین درصد پاسخگویی آزمونی را تشکیل می دهد،که می توان نشانه این این باشد که آزمونی به جنبه های عینی و آشکار موقعیت ها بیشتر تاکید می کند و توانایی ذهنی خود را بیشتر در راه تمرکز به جنبه های امن و آشکار موقعیت ها صرف می کند تا در وارسی موارد تازه تر و غیر معمول تر آنها.
تعداد سه پاسخ Ddبهنجار است چرا که تعداد پاسخ های بزرگسالان بهنجار 6 درصد کل پاسخ ها می باشد.
تعیین کننده ها
نمره بالا در پاسخ Fخالص(F=16) نشان می دهد یا آزمونی دارای حالت دفاعی شدید و تحت فشار است یا برای کنترل یا به تعویق انداختن عمدی عواطف خود توانایی خوبی از خود نشان می دهد؛بنابراین وجود خالص لزوما به این معنا نیست که هیچ گونه تعارضی وجود ندارد.
تعداد کم پاسخ های C ، CFممکن است نشانگر این باشد که آزمونی سطح خود انگیختگی پایین داشته و پیوسته تظاهرات هیجانی خود را بیش از اندازه بازداری می کند.همچنین پایین بودن تعدادFC نشانگر کنترل ضعیف هیجانی است که ممکن است در روایبط میان فردی تاثیر منفی بر جای بگذارد.
بخشی از متن نمونه دوم:
بخش اصلي
تحلیل ساختاری:
محل ادراک
تعداد بالای پاسخ های W منعکس کننده توانایی خوب در ترکیب کردن، انتزاع، بررسی عمیق و تمامیت بخشیدن می باشد. از آن جا که او قادر است با شیوه ای منطقی جزئیات لکه ها را برای تشکیل کلیتی بامعنی مرتبط سازد احتمالا از خلاقیت و هوش بالایی برخوردار می باشد. تعداد بالاي پاسخها (R=39) ، تعداد كم پاسخهاي رایج (P=9) و استفاده فرد از فضاهای سفید برای ارائه پاسخ، مي تواند گواه بر این خلاقيت و هوش بالا باشد.
تعیین کننده ها
ميزان بالاي پاسخهای F نشان دهنده توانايي آزمودني در كنترل و به تعويق انداختن عواطف می باشد. به طوری که وی قادر است عاطفه مربوط به تعارض را به طور موقت به تاخیر بیندازد. تعداد کم حركت انساني و يا حيواني نیز خودانگيختگي كم ، عدم هم حسي ، انعطاف ناپذيري و وجود مشكلات ارتباطي را نشان مي دهد .
بررسي ساير مقياسها هم به نتايج مشابهي مي انجامد . به طوری که تعداد پايين پاسخهاي رنگ ( C و CF وFC ) نشان دهنده فردی است که سعی دارد تظاهرات هيجاني خود را سركوب کند. این فقر هيجاني آزمودني با فقدان پاسخهاي T مورد تاييد قرار مي گيرد. فقدان اين نوع پاسخ نشان مي دهد كه شخص از جستجوي روابط هيجاني با معنا دست برداشته و به نوعی درون نگری پرداخته است . تعداد بالای پاسخ ها و وجود دو پاسخ FV نشان گر این توانایی درون نگری است.
دیدگاه خود را ثبت کنید