PDF خلاصه کتاب توانبخشی گروههای خاص نویسنده علی اصغر کاکوجویباری،اعظم شریفی در 46 صفحه شامل خلاصه 8 فصل
قسمتی از جزوه و خلاصه کتاب
فصل اول: کلیات
معلولیت بدلیل اثرگذاری بر سرنوشت فرد و جامعه، یک مسئله اجتماعی تلقی شده و توانبخشی بعنوان یک پدیده،
پاسخی به نیاز فرد و جامعه است که هم به زندگی فرد معلول در جامعه امید ببخشد و هم جامعه را برای پذیرش معلول
بعنوان یک شهروند، آماده سازد .
فصل دوم: توانبخشی معلولان شنوایی
گوش انسان، آسیب پذیرتر از چشم وی بوده و عواملی نظیر آسیب صوتی، ضربه و عفونت میتواند موجب نقص شود.
گوش کردن، سخن گفتن، نوشتن و خواندن، مهارتهای زبانی محسوب میشود.
افرادی که دچار آسیب شنوایی میشوند، به مرور در مهارتهای زبانی نیز به مشکل برخورد کرده و در برقراری ارتبا
با سایرین، پیشرفت تحصیلی و برآوردن نیازهای خود، دچار مشکل میشوند.
فصل سوم: توانبخشی معلولان بینایی
چشم، قویترین راه ارتباطی موجود زنده و مخصوصا انسان با محیط است.
ساختمان چشم:
دیدن یعنی قدرت دریافت نورهای مرئی و در نتیجه آن قدرت احساس شکل، رنگ و اندازه اشیای خارجی
چشم، پیامهای عصبی را به بخش پسسری مغز منتقل کرده تا به این طریق، آن پیامها را ادراک کنیم.
1. پلک:
پلکها، ساختمانهای تمایز یافتهای از جنس پوست و عضلات زیر پوستی بوده که وظیفه محافظت از چشمها را بعهده
دارند .
مژه ها مثل یک صافی از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به داخل چشم، جلوگیری میکنند
وظیفه پلکها
عبارتست از الف) محافظت از کره چشم و ب( جارو کردن میکروبها با هر بار باز و بسته شدن…..
فصل چهارم: توانبخشی معلولان ذهنی
تاخیر در راه رفتن، صحبت کردن و عدم توانایی در انجام امور متناسب با سن، زنگهای خطری هستند که وجود
کودک غیر طبیعی را اعلام میکنند.
تعریف کم توان ذهنی:
یکی از تعاریف حاضر، کم توانی ذهنی را عدم توانایی در پردازش اطلاعات در راستای تعادل زیستی – روانی دانسته
که عموما با هوش بهر پایینتر از حالت طبیعی و کاهش کارایی، تطابق و سازگاری همراه است .
انجمن کم توانی ذهنی و رشدی آمریکا، کم توانی ذهنی را ناتوانی با محدودیت قابل ملاحظه در کارکرد ذهنی و رفتار
انطباقی تعریف کرده است که در مهارتهای مفهومی، اجتماعی و انطباقی نمود پیدا کرده
فصل پنجم: توانبخشی معلولان جسمی - حرکتی
معلولین جسمی – حرکتی دچار ضعف و یا عدم توانایی در سیستم حرکتی میشوند.
تعریف معلولیت جسمی – حرکتی:
معلولین جسمی – حرکتی کسانی هستند که بدلیل نقص جسمانی، دچار مشکل حرکتی هستند.
این نقص میتواند بدلیل ضایعه مغزی، آسیبدیدگی نخاع، ضایعات استخوانی و عضلانی بصورت فلج عضو و یا ناموزونی
عضو حرکتی نمایان شود.
معلول، کسی است که بدلیل نقص جسمی – حرکتی……..
فصل ششم: توانبخشی در برخی بیماریهای خا ص
شناخت دقیق و همه جانبه از نیازها و انتظارات معلولین، نقطه شروع و عامل کلیدی برای دستیابی به نتایج موفقیت-
آمیز خدمات توانبخشی بشمار میآید .
اتیسم:
1. تعریف و توضیح:
یکی از بیماریهای دوران کودکی و مربوط به گروه اختلالات فراگیر رشدی بوده که آن را اتیسم شیرخوارگی یا اتیسم
کودکی نامگذاری کرده اند .
اتیسم را به خواب و خیال در بیداری تعبیر میکنند
فصل هفتم: توانبخشی معلولان روانی
بیماریهای حوزه روح و روان، بیماریهایی هستند که بطور مستقیم اساسی ترین ابعاد یعنی افکار، عواطف و رفتارهای
انسان را نشانه گرفته و بار ناشی از این بیماریها بر افراد مبتلا، خانواده آنان و جامعه، بسیار طاقت فرسا است.
تعریف اختلال روانی:
اختلال روانی یک ناخوشی بوده که دارای تظاهرات روانشناختی یا رفتاری بوده و با ناراحتیهای قابل ملاحظه و اختلال
عملکرد ناشی از آشفتگیهای زیست شناختی، اجتماعی، روانشناختی، ژنتیکی، جسمی یا شیمیایی همراه است .
معیار سنجش اختلالات روانی، میزان انحراف از پار های از هنجارهای طبیعی هستند.
از دیدگاه توانبخشی، اختلال روانی به آن دسته از اختلالات روانی مزمن اطلاق میشود که بعلت بستری شدن طولانی ….
فصل هشتم: توانبخشی معلولان اجتماعی
پیروی اعضای جامعه از قرارداد مورد قبول آن جامعه، باعث بوجود آمدن نظم شده و مجموعهای متناسب و مرکب از
این نظمها در هر جامعه، سیستمی را پدید میآورند که نظام نامیده میشود.
افرادی که خود را با این نظام تطابق دهند، عادی و طبیعی محسوب شده و آنانی که برخلاف آن قرار گیرند، افرادی
ناسازگار و غیر عادی نامیده میشوند.
دچار اختلال شدن حیات اجتماعی، عامل پدید آورنده معلولیت اجتماعی است.
دیدگاه خود را ثبت کنید