PDF دوره آموزشی طراحی،عیب یابی و نگهداری تابلو های توزیع انرژی الکتریکی در 164 اسلاید
بخش های کنترل کیفیت تابلو
در این طرح تولیدی با توجه به حساسیت بخش ها ما دو بخش کنترل قرار میدهیم .
1 . بخش کنترل مونتاژ بدنه :
در این بخش کلیه قطعات و عملیات انجام شده روی آن ها مورد بررسی قرار
می گیرد که به عنوان م ال : خم ها در زاویه و اندازه طراحی شده باید باشد و
همچنین ابعاد آنها مطابق نقشه باشد و همچنین قطعاتی مانند درب براحتی باز
و بسته شده و هیچ گونه درگیری نداشته باشد و کلیه قطعات در جای خود محکم
بسته شده و ثابت قرار گرفته باشند .
به طور کلی با توجه به این مطلب که ) خطا در ساخت ( قطعات فلزی منجر به
مونتاژ نشدن تابلو می شود . برای تمامی بخش های کاری آن نمی توان
تلرانس در نظر گرفت ولی به طور کلی برای بخش های خم یا اتصالات تا 3
درصد تلرانس مورد نظر است . ضایعات این بخش قابل قبول و برگشت به
35 سیستم نبوده و جزء ) ضایعات آهنی ( تلقی می شود .
فیوزها:
در كلية تأسيسات الكتريكي براي جلوگيري از صدمه ديدن و معيوب شدن وسايل و يا
قطع كردن دستگاههاي معيوب از شبكه كه براثر عوامل مختلف از قبيل نقصان
عاي قبندي، ضعف استقامت الكتريكي يا مكانيكي و يا ازدياد بيش از حد جريان مجاز
)اتصال كوتاه( وسايل حفاظتي مختلف به كار م يرود.
اين وسايل بايد طوري انتخاب شوند كه در اثر اضافه بار و يا اتصال كوتاه در
كوتاهترين زمان ممكن و قبل از اين كه صدم هاي به سيمها و تجهيزات الكتريكي
شبكه برسد مدار قسمت معيوب را قطع كنند. يكي از اين وسايل حفاظتي فيوز
است فيوزها از نظر زمان قطع بر حسب منحني ذوب سيم حرارتي داخل آنها به
دو نوع كند كار و تنر كار تقسيم م يشوند. فيوزهاي تند كار داراي زمان قطع كمتر از
فيوزهاي كند كار بوده و به همين دليل در مصارف روشنايي به كار مي روند. فيوزهاي
كند كار داراي زمان قطع طولان يتري بوده در نتيجه براي را هاندازي موتورهاي
الكتريكي به كار مي روند. تحمل جريان را هاندازي موتور در حدود 3 تا 7 برابر جريان
نامي است كه بر روي كلية فيوزها جريان نامي آنها نوشته م يشود كه اين جريان
كمتر از جريان ماكزيمم تحمل فيوز است.
فيوزها در انواع فشنگي، اتوماتيك )آلفا(، مينياتوري، بكس، كاردي )تيغه اي(،
شيش هاي يا كارتريج و فيوزهاي فشار قوي ساخته م يشوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید