روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی به تالیف دکتر بهروز میلانی فر
ویژگی ها و مباحث کتاب روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی :
کتاب حاضر، شاخه ای از دانش روانشناسی می باشد که به مطالعه کودکان استثنایی در تمامی ابعاد فکری، جسمی، عاطفی عقلانی، رفتاری و… می پردازد. همچنین به تعریف کلیه مسائل مربوط به این کودکان از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و کم بینا، ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی های تکلمی، حرکتی و ذهنی و تمامی امور مربوط به پیشگیری، شناخت و آموزش این کودکان می پردازد.
کتاب فوق یکی از منابع ارزشمند در این زمینه می باشد. که در آن بیشتر نارسایی رشد قوای ذهنی، هوش، واکنش های روانی کودکان و نوجوانان و روش های تربیتی و آموزشی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. که از نظر یک روان شناس تربیتی یا مشاور تحصیلی حائز اهمیت می باشد. اگرچه جنبه های تخصصی روان پزشکی در این اثر موردنظر نیست. ولی در ضمن بحث سعی خواهد شد علائمی از این اختلالات به طور خلاصه بیان شود.
برشی از متن کتاب
کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی
عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست. بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیت های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند. بخصوص از روزی که بشر زندگی اجتماعی را شروع کرده، موضوع کسانی که به عللی قادر نبودند خود را با اجتماع هماهنگ سازند مطرح بوده است.
واکنش های روانی خانواده های عقب مانده ای ذهنی؛ پیشگیری و درمان
مشاهدات روزمره روان پزشکان و روان شناسان نشان می دهد که وجود کودک عقب مانده ذهنی مسائل و مشکلاتی را در خانواده ها ایجاد می کند، به خصوص اگر سایر کودکان خانواده دارای هوش طبیعی و حتی باهوش تر از طبیعی باشند.
مباحث کتاب روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
کودکان و نوجوانان عقب ماندگی ذهنی
مشکلات و مسایل روانی عقب مانده های ذهنی و خانواده های آنها
پیشگیری و درمان عقب ماندگیها
کودکان تیزهوش یا پراستعداد
اختلالات سازگاری یا کودکان و نوجوانان ناسازگار
طبقه بندی کودکان و نوجوانان ناسازگار
ناسازگاری و اختلالات رفتاری که منشا عضوی دارند
ناسازگاری بر اثر نوروزها
اختلالات رفتاری ناجور یا از همم گسیخته و کمبود توجه
دیدگاه خود را ثبت کنید