فرمت فایل: PDF/ تعداد صفحات: ۱۶۰
درس پژوهی یکی از رویکردهای نوین برای توسعه حرفه ای معلمان و بهبود یادگیری در کلاس های درس است. این رویکرد گرچه سابقه دیرینه ای در آموزش و پرورش ژاپن دارد اما سابقه چندانی در جهان ندارد. طی دو دهه گذشته با انتشار نتایج پژوهش هایی مرتبط که بارها تاثیر شگرف درس پژوهی را مورد آزمون و تایید قرار داده است, موجبات شهرت این رویکرد نیز در سراسر جهان فراهم گردید. در ایران نیز امروزه توجه به این موضوع پررنگ تر از قبل شده است گرچه سابقه استفاده از روش هایی مشابه درس پژوهی مانند اقدام پژوهی و فعالیت گروه های آموزشی نیز وجود داشته است, اما می توان طرح رویکرد درس پژوهی به شیوه برجسته کنونی را عمدتا همراه با کوشش های علمی دکتر محمدرضاسرکارآرانی دانست. کوشش مولف برآن بوده تا با تکیه برتجارب ملی و بین المللی، منبعی جامع را برای رفع ابهامات و سوالات و پاسخگوی نیازهای متعدد فراهم سازد.
فهرست مطالب:
فصل اول: درس پژوهی و توسعه حرفه ای معلمان
فصل دوم : آماده سازی و تدوین برنامه درس پژوهی
فصل سوم: تدوین طرح درس پژوهی
فصل چهارم : اجرای طرح درس, مشاهده وگرداوری داده ها و شواهد
فصل پنجم : ژرف اندیشی درباره داده ها و شواهد اصلاح درس و تدریس
فصل ششم: تهیه گزارش نهایی و اشاعه دستاوردهای گروه درس پژوهی
دیدگاه خود را ثبت کنید