پاورپوینت مدیریت استراتژیک در سطح جهانی (تفاوت فرهنگ وجهانی بودن مدیریت استراتژیک
ماهیت رقابت جهانی
چندین سده پیش از اینکه کریستوفر کلمبوس آمریکا را کشف کند و بدون تردید چندین سده پس از آن، شرکت ها می کوشیدند و هنوز هم می کوشند از فرصتهای تازه ای که ورای مرزهای ملی قرار دارد و بهرهبرداری کنند. ولی هیچگاه بیش از دوره کنونی رقابت بین المللی ،در سطح اقتصادی وجود نداشته است. در نتیجه چالشهای بینالمللی، بسیاری از صنایع آمریکا مانند بافندگی، نیمه هادی ها و وسایل و لوازم الکترونیکی مصرفی دچار دردسر شده اند.
همانگونه که نمودار ۱-۱۰ نشان می دهد از دیدگاه نظری، فرایند مدیریت بازرگانی در شرکت های چند ملیتی درست همانند فعالیت هایی است که در داخل کشور (به وسیله شرکتها) انجام میشود؛ ولی، به سبب وجوه روابط و متغیرهای بیشتر، فرایند تجارت و بازرگانی در سطح بینالملل پیچیدهتر است. شرکت های چند ملیتی با تعداد بی شماری از عوامل اجتماعی، فرهنگی، بوم شناسی، محیطی، سیاسی، دولتی، قانونی، فنآوری و فرصت ها و تهدیدات رقابتی روبرو می شوند و با توجه به تعداد زیادی محصول و حوزه های بیشمار جغرافیایی روز به روز بر تعداد و پیچیدگی این عوامل افزوده میشود.
فرهنگ ها در دنیا
مديران آمریکایی برای اینکه بتوانند در بازارهای جهانی، به صورتی موفقیتآمیز، رقابت کنند باید درباره نیروهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی که موجب ایجاد انگیزه در مردم سایر کشورها میشود اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای مثال، در ژاپن روابط کاری حول محور wa می چرخد و این بدان معنی است که به همکاری گروهی و همبستگی و یکپارچگی اجتماعی تأکید زیادی میشود. در چین، فعالیتهای تجاری حول محور guanxi یا روابط شخصی میچرخد. در کره فعالیتهای تجاری حول محور inhwa یا هماهنگی مبتنی بر رعایت سلسله مراتب سازمانی میچرخد که در این زمینه باید از دستورات مقامات بالاتر پیروی کرد و تابع آنها بود.
در اروپا، معمولاً در کشورهای شمالی تر این قاره شیوه مدیریت بیشتر مشارکتی است. بیشتر کارگران اروپا عضو اتحادیه های کارگری هستند و در مقایسه با کارگران آمریکا دارای تعطیلات و مرخصی های بیشتری می باشند.
در قراردادهای استخدامی کشورهای اروپایی معمولاً استخدام مادام العمر تضمین می گردد. در کشورهای طرفدار مرام سوسیالیستی، مانند فرانسه، بلژیک و انگلیس، تنها زمانی میتوان کارگر را بلافاصله اخراج کرد که مرتکب گناه جنایی شده باشد.
بسیاری از اروپاییها طرفدار شیوههای زیر نیستند:
پرداخت در ازای عملکرد، حقوق مبتنی بر کمیسیون و اندازه گیری یا سنجش نتیجه کار که به صورت عینی انجام میشود و سرانجام سیستم پرداخت پاداش و جایزه. بویژه این وضع در مورد کارکنان اروپای جنوبی بیشتر صدق میکند. همچنین در بسیاری از کشورهای اروپایی افراد نمیتوانند روح همکاری در تیم را درک کنند، زیرا محیط وابسته به اتحاديه که در سراسر اروپا وجود دارد بر رابطه بین مدیر و کارگر تاکید می نماید و افراد را به این دو گروه تقسیم میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید