سیده شبنم علوی دانشجوی رشته علوم تربیتی، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان ارومیه
هدف از این مطالعه، بررسی نظام آموزشی کشور ژاپن و مقایسه نظام آموزشی آن با کشور ایران است. در این مقاله مقوله های اهداف آموزش و پرورش، محتوای برنامه درسی، تاریخچه آموزش و پرورش و برنامه درسی در کشور ژاپن مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله به روش مروری از نوع ساده تنظیم شده است. بخش نخست مقاله به بررسی جایگاه پژوهش های تطبیقی میپردازد. بخش اصلی مقاله به مقایسه نظام آموزشی ایران و ژاپن میپردازد. نتایج مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که یکی از راه های پیشرفت آموزش و پرورش در هر جامعه ای آشنایی با نقاط قوت و ضعف ساختار آموزشی کشور های دیگر و بهره مندی از راهکار های دیگر کشورها برای توسعه و ارتقاء جامعه می باشد. لذا شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارا و اثر بخش از اهمیت خاصی برخوردار است. اگرچه مطالعه تطبیقی نظام های اموزشی دارای پیشینه ای تاریخی در بسیاری از جوامع بشری است، اما در چند دهه اخیر افزایش علاقه مندی پژوهشگران به کسب آگاهی از وضع و نقش نظام های آموزشی در روند پیشرفت های اجتماعی اقتصادی و... گرایش به پژوهشهای تطبیقی را سرعت بخشیده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید