پاورپوینت هزینه یابی کایزن / ارشد حسابداری درس مدیریت حسابداری در 60 اسلاید
کایزن و هزینه یابی :
هزینه یابی کایزنی یعنی حفظ سطوح هزینه فعلی برای تولید محصولات در جریان ساخت و انجام کار سیستماتیک برای کاهش مستمر هزینه ها تا سطح مطلوب و هدف آن پیگیری سرسختانة فعالیتهای کاهش هزینه در تمام مراحل ساخت و به منظور کمک به حداقل کردن فاصلة بین سود هدف و سود تخمینی است این رویکرد هم از نظر مفهومی و هم از منظر روش اجراء با مدیریت هزینه که در سیستم هزینهیابی استاندارد اعمال می شود، متفاوت است.
دو نوع هزینه یابی کایزنی کلی وجود دارد که هر کدام به زیربخشهایی قابل تفکیک است:
الف – هزینه یابی کایزنی در سطح شرکت
ب- هزینه یابی کایزنی برای محصول مشخص
اصولاً باید گفت که ثبات و ماندگاری در صحنه رقابت و بازرگانی نیازمند اصلاحات پیگیر و همیشگی است. اعتقاد به اصلاح و بهسازی در عمق جان ژاپنی ها ریشه دوانیده و این باور را می توان در ضرب المثل سالخوردگان ژاپنی یافت که می گویند :
(اگر شخصی را بعد از سه روز دیدید باید به دقت بررسی کنید که در این مدت چه تغییراتی در او بوجود آمده است)
مراحل پنجگانه جنبش کایزن (5S)
مراحل پنجگانه جنبش کایزن که معمولا آنها را با 5، S نمایش میدهند، نشاندهنده 5 حرف ژاپنی هستند که با حرف S شروع میشوند.به عنوان بخشی از مدیریت کنترل برنامههای جامع علایم هریک از این مراحل معمولا در محل کار کارکنان نصب میگردد.
مرحله اول: هریک از اقلام غیرضروری زیر را از محل کار خود دور نمائید.
-کار در جریان ساخت
-تجهیزات اضافی
-ماشینآلات غیرقابل استفاده و یا مستعمل
-محصولات معیوب و ضایعاتی
-اوراق و اسناد باطله
بین مفهوم لازم و نالازم و کنار گذاشتن و استفاده نکردن از عوامل تولیدی نالازم تفاوتی اساسی وجود دارد.
کایزن در برابر نوآوری
قبله گاه مدیریت غربی نوآوری و جهشهای بزرگ است. نوآوری به دگرگونیهای عمده در زمینة پیشرفتهای تکنولوژی یا مفاهیم جدید مدیریتی یا شیوة تولید اطلاق می گردد و پدیدهای آنی است. در مقابل کایزنِ ژاپنی، پیشرفتی مداوم، بی وقفه و آرام است. کایزن همچون بستری است که تغییرات اندک و مداوم را در خود پرورش می دهد.
البته کایزن نوآوری را رد نمی کند بلکه آن را تعدیل و تکمیل می نماید. مدیریت از دو عنصر <نگهداری> و <بهبود > تشکیل شده است . نگهداری به فعالیت تداوم بخش استاندارد های موجو در تکنولوژی ، مدیریت و غیره اطلاق می شود . بهبود نیز به تدابیری اطلاق می شود که برای بهبود این استاندارد ها بکار گرفته می شود. از طرفی بهبود شامل کایزن و نو آوری است . کایزن به اصلاحات جزئی به عمل آمده در وضع موجود از طریق تلاشهای بی وقفه مربوط است و نو آوری به اصلاحات کلی ناشی از سرمایه گذاری وسیع در تکنولوژی اطلاق می گردد. می توان عنوان کرد که رضایت خاطر ، دشمن شماره یک کایزن است .
دیدگاه خود را ثبت کنید