موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی را بشناسیم!
- + تجارت و بازاریابی
- 20 خرداد 1396
- فرهاد عبدی
- 0 دیدگاه
- 2195 بازدید
- 6 دقیقه
معمولا وقتی صبح ها از خواب بیدار می شویم، کمی در تختخواب غلت می زنیم، بعد خودمان را کش می دهیم، روی لبه تخت می نشینیم و به این فکر می کنیم که باز هم صبح شده و باید سر کار برویم! شاید کل این فرایند بیشتر از دو دقیقه زمان نبرد، اما در همین حین که ما سرگرم کلنجار رفتن با خود برای بلند شدن از تختخواب هستیم، سایت آمازون ۱۲۰ هزار دلار درآمد کسب کرده است!گوگل، یاهو، فیس بوک و آمازون نام های معروف و معتبری در دنیای اینترنت به شمار می روند. شرکت هایی که معمولا کمتر از ۲۰ سال عمر دارند اما بدون در اختیار داشتن سرمایه های کلان، معدن و چاه نفت به درآمدهای میلیاردی رسیده اند. جهان مجازی اینترنت دنیای انسان های خلاق، باهوش و با استعداد است، کسانی که می توانند از چند خط کد برنامه نویسی میلیون ها درآمد کسب کنند اما در بین تمام این نام های بزرگ، پول سازترین های اینترنت کدام ها هستند و پول خود را از کجا به دست می آورند؟ در ادامه ۱۰ سایت پول ساز برتر جهان در سال ۲۰۱۱ را به شما معرفی می کنیم. آمازون: سالانه ۳۴/۲۰۴/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۱۰۸۴ دلار آمازون (Amazon)، سایتی که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شده است و هم اکنون حدود ۳۴۰۰۰ نفر کارمند در سراسر دنیا دارد، هنوز هم با اختلاف خیلی زیاد پردرآمدترین فروشنده آنلاین است و در بین تمام سایت های وب هم بالاترین درآمد را دارد. معمولا هر نوع کالایی را که بخواهید می توانید در آمازون پیدا کنید و با توجه به نمایندگانی که در کشورهای گوناگونی مانند انگلستان، اتریش، ژاپن و چین دارد، دیگر نمی توان آمازون را صرفا فروشگاهی آنلاین دانست. در واقع آمازون رئیس خانواده بزرگی است که اعضای قدرتمندی همچون IMDB، Zappos، Lovefilm و Alexa دارد. بهترین فروشگاه اینترنتی بعد از آمازون، کمتر از یک چهارم آمازون درآمد دارد!
گوگل: سالانه ۲۹/۳۲۱/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۹۲۹ دلار گوگل کارش را دیرتر از رقیبانی مانند مایکروسافت و یاهو شروع کرد، اما در برابر آنها رشدی خیره کننده داشت. توانایی اصلی گوگل در ایجاد سریع سرویس های بسیار پرطرفداری مانند گوگل پلاس است تا به جنگ رقیبان بزرگی مانند فیس بوک برود. گوگل دوست دارد در کار همه دخالت کند؛ شبکه اجتماعی برپا می کند، سیستم عامل می سازد و با برند خودش سخت افزارهای رایانه ای و الکترونیکی عرضه می کند. با این حال هنوز هم درصد خیلی زیادی از درآمد گوگل، از موتور جست و جوی این سایت به دست می آید و پس از آن، از راه تبلیغات گوناگون در سایت های زیرمجموعه اش.
eBay: سالانه ۹/۱۵۶/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۲۹۰ دلار سایت eBay که به عنوان بهترین جایگزین برای فروشگاه های آنلاین سنتی شناخته می شود، در سال ۱۹۹۵ توسط «پی یر امیدیار» ایجاد شد. در این سایت، هر کس می تواند کالاهای نو یا دست دوم یا محصولات تولیدی خود را مستقیما به خریداران نهایی عرضه کند و به فروش برساند. سایت eBay برای اینکه در اینترنت بی رقیب باقی بماند، در ۱۳ سال گذشته ۳۵ شرکت را از صاحبانش خریده است که در این بین ۶ حراجی آنلاین در آمریکا، کره جنوبی، هندوستان و فرانسه هم دیده می شود. به این ترتیب این سایت با اختلاف بسیار زیاد، بزرگترین حراجی آنلاین جهان شناخته می شود.
یاهو: سالانه ۶/۳۲۴/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۲۰۰ دلار یاهو ۲ سال از گوگل بزرگتر است و خدمات بسیار بیشتری نسبت به گوگل ارایه می دهد. در واقع یاهو هنوز هم بزرگترین پرتال اینترنت به شمار می رود و درآمد هنگفتی هم دارد، با این حال می بینید که درآمد آن چقدر با گوگل فاصله دارد. یاهو علاقه عجیبی دارد که همه جور سرویس اینترنتی ارایه دهد، به همین دلیل از سال ۱۹۹۵ (زمان تاسیس) تا به حال، بیش از ۶۰ شرکت ریز و درشت را خریده است. در حالی که گوگل ۸۲ درصد کل جست و جوهای وب را به خود اختصاص داده است، سهم یاهو فقط ۶ درصد است. بنابراین واضح است که درآمد کلان یاهو برخلاف گوگل نه از جست و جو، بلکه از سرویس های بی شضمارش است.
علی بابا: سالانه ۳/۵۵۷/۶۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۱۷۶ دلار علی بابا (Alibaba) با اختلاف زیاد برترین و پرطرفدارترین سایت (B2B) Business-to-Business دنیاست، مکانی که در آن صادرکنندگان و واردکنندگان از بیش از ۲۴۰ کشور جهان، دور هم جمع شده اند. تخصص علی بابا، ایجاد ارتباط ساده بین خریداران و فروشندگان در سراسر جهان است. در حالی که این سایت روی صادرات و واردات کلان تمرکز دارد، برادر کوچکش AliExpress مخصوص خرید و فروش های کوچکتر طراحی شده است. علی بابا ۶۵ میلیون عضو در بیش از ۲۴۰ کشور جهان دارد و دفترهای گوناگون آن در بیش از ۷۰ نقطه از جهان فعال هستند. بی دلیل نیست که این سایت هم اکنون پیشروِ تجارت آنلاین کالا در جهان به شمار می رود.
Expedia, Inc: سالانه ۳/۳۴۸/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۱۰۶ دلار این سایت در سال ۱۹۹۶ به عنوان یکی از بخش های جانبی مایکروسافت آغاز به کار کرد و به مرور و با در اختیار گرفتن سایت های بسیار معتبر و پرطرفدار سیر و سفر، مانند Hotels.com و Tripadvisor، به موفق ترین سایت در زمینه صنعت گردشگری و سفر بدل شد. یکی از برزگترین منابع درآمد این سایت، شبکه Affiliate آن است که به هزاران سایت کوچکتر امکان می دهد خدمات Expedia را بفروشند و سهمی از فروش به دست آورند. این سایت در طی بیش از ۱۵ سال فعالیت خود، به نخستین مکان کاربران اینترنت برای تهیه کردن موارد مورد نیاز برای سفر (مانند رزروکردن هتل، گرفتن بلیت هواپیما و ...) بدل شده است و موفق ترین سایت در زمینه صنعت سیر و سفر نیز به شمار می رود.
Priceline: سالانه ۳/۰۷۲/۲۴۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۹۷ دلار کار اصلی Priceline، که دومین سایت موفق در صنعت سیر و سفر محسوب می شود، ساده سازی در فروش بلیت هواپیما، رزرو هتل، کرایه کردن ماشین، بسته های مسافرتی و سفرهای دریایی است.شهرت اصلی این سایت به دلیل سیستم «قیمتت را بگو» است. در این سیستم، مسافر قیمت، سطح سرویس و مکان مورد نظر را به سایت اعلام می کند اما هیچ کنترلی روی مواردی مانند هتل محل اقامت یا برنامه سفرش ندارد وتمام اینها پس از به پایان رسیدن خرید فاش می شود و کاربر امکان پس دادن موارد خریداری شده را ندارد! به نظر عجیب و غیرمنطقی می آید، با این حال این سایت با همین سیستم خود شهرت بسیاری پیدا کرده و درآمد کلانی هم دارد.
AOL: سالانه ۲/۴۱۷/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۷۷ دلار یکی از قدیمی ترین سرویس های اینترنت است که در سال ۱۹۹۱، با نام America Online کارش را شروع کرد و در سال ۲۰۰۶ به نام AOL تغییر نام داد. شهرت اصلی AOL به دلیل مجموعه نرم افزارهای آنلاین آن است، نرم افزارهایی که در زمان اوج AOL، بیش از ۳۰ میلیون کاربر برای دسترسی به خدمات گوناگون اینترنت از آنها استفاده می کردند. گرچه AOL هنوز هم جزو پولسازترین سایت های اینترنت است اما اگر درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰ را با درآمد سال ۲۰۰۶ آن مقایسه کنید می بینید که در حال حاضر درآمد شرکت به یک سوم رسیده است و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. مشکل اصلی AOL نرم افزارهای از مد افتاده اش است که نتوانسته اند پا به پای پیشرفت های سریع دنیای مجازی پیش بروند.
NetFlix: سالانه ۲/۱۶۰/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۶۸ دلار کار اصلی این سایت، کرایه دادن فیلم است. سایت NetFlix کارش را در سال ۱۹۹۷ شروع کرد و کاربران سایت می توانند با خرید اشتراک، فیلم های جدید و قدیمی را به شکل استریم یا کرایه کردن DVD، تماشا کنند. به لطف درآمد فراوان این سایت در آمریکا و البته پیشرفت فناوری های اینترنت، NetFlix اکنون خدمات خود را در سراسر جهان ارایه می دهد. کاربران سایت با پرداخت حق اشتراک، بر اساس نوع اشتراک خریداری شده، می توانند چند فیلم را تا هر زمان که بخواهند از سایت دریافت کنند و پیش خود نگه دارند. بعد از پس دادن فیلم ها می توانند به همان تعداد فیلم جدید دریافت کنند. دلیل اصلی محبوبیت NetFlix همین سیستم اشتراکی آن است.
فیس بوک: سالانه ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ دلار، هر ثانیه ۶۳ دلار پر سروصداترین سایت سال های اخیر، جوان ترین شرکت در میان فهرست پول سازهای اینترنت است، سایتی که حتی از روی داستان زندگی موسس اش فیلم هم ساخته اند! فیس بوک در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد و اکنون ۷۵۰ میلیون عضو فعال از سراسر دنیا دارد. مارک زاکربرگ، صاحب فیس بود، اکنون جوان ترین میلیاردر دنیاست و هیچ حرکتش از دید دوربین های خبرنگاران مخفی نمی ماند. بیش از ۸۰ درصد درآمد فیس بوک از راه تبلیغات است و جالب اینجاست که بیش از ۱۰ درصد درآمدش هم از طریق بازی های فراوان شرکت Zynga در فیس بوک تامین می شود. باید دید با وجود مشکلات و جنگ های حقوقی فراوان فیس بوک و رقیبان سرسخت، آیا این سایت می تواند به روند موفقیت آمیز خود ادامه دهد یا خیر.