شبکه‌های اجتماعی به ۵ طریق زندگی شما را نابود می‌کنند

شبکه‌های اجتماعی به ۵ طریق زندگی شما را نابود می‌کنند

در آغاز عصر اطلاعات باور عمومی این بود که هر چه اطلاعات شما بیشتر باشد بهتر است. هیچ داده‌ای بد نیست و تمام داده‌ها مفید هستند. بعد نوبت به ظهور شبکه‌های اجتماعی رسید.

قرار بود شبکه‌های اجتماعی ابزار برابرسازی جامع و بزرگی باشد. هدف اصلی این بود که شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات فراهم کنند تا کاربران بتوانند در یک محیط پویا و ایمن عقاید و نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. علاوه بر این مردم می‌توانستند در شبکه‌های اجتماعی دور هم جمع شوند و موفقیت‌های خود را جشن بگیرند و یا در مورد موضوعات مختلف بحث کنند. در واقع هدف نهایی این بود که صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان به راحتی شنیده شود.

اما شبکه‌های اجتماعی بعد تاریک ناشناخته و ترسناکی دارند که هر چه بیشتر مردم اطلاعات خود را این شبکه‌ها به اشتراک بگذارند، این بعد تاریک جدی‌تر و مضرتر خواهد شد. علاوه بر این، گذران وقت افراطی در دنیای آنلاین برای اعتمادبه‌نفس، روابط و چشم‌انداز شغلی شما عواقب جدی در پی خواهد داشت.

باید بدانید شبکه‌های اجتماعی به ۵ طریق زندگی شما را نابود می‌کند:

۱-اشتراک‌گذاری بیش از حد

امروزه کاربران شبکه‌های اجتماعی روزانه چیزی حدود ۳ میلیون آپدیت روزانه دارند.

اما این اشتراک‌گذاری افراطی اطلاعات دیگر شبیه گذشته نیست چون کاربران دیگر مثل سابق فقط در مورد صبحانه یا سرگرمی‌های خود صحبت نمی‌کنند. این روزها کاربران حتی در مورد خصوصی‌ترین جزئیات زندگی خود نیز در شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کنند. اشتراک‌گذاری افراطی اطلاعات موجب شده کاربران حتی مدارک شناسایی خود را نیز در این شبکه‌ها با دیگران به اشتراک بگذارند و جالب اینکه حتی این کار را در محیط عمومی انجام می‌دهند نه در هنگام چت خصوصی با دوستان و اعضای خانواده که خب همین موضوع احتمال دزدی اطلاعات و سوءاستفاده کلاه‌برداران اینترنتی را دو چندان کرده است.

اشتراک‌گذاری افراطی اطلاعات برای شما مشکل‌ساز خواهد شد. مثل این است که تمام لباس‌های کثیف خود را بین دوستان، همکاران و غریبه‌ها پخش کنید و بعد دوستان دوستانتان، خانواده همکارانتان و افراد غریبه‌ای که اصلاً آن‌ها را نمی‌شناسید روی پیج شما استیکرها خنده تمسخرآمیز درج کنند.

۲-اشتراک‌گذاری اطلاعات غلط

شبکه‌های اجتماعی ابزاری مفید و مناسب برای برقراری ارتباط با افرادی است که از نظر زمانی و مکانی در دسترس ما نیستند، فقط باید کامپیوتر خود را روشن کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.

قبلاً اگر می‌خواستید موضوع جالبی را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید روش کار به این شکل بود: خب، این مطلب جالبه دوستام حتماً خوششون می یاد، یادم باشه بعداً در فیس‌بوک به اشتراک بگذارمش، وارد حساب کاربری خودتون می‌شدید، تصویر و متن را در پست جدید آپلود می‌کردید و آن را پست می‌کردید و نهایتاً در هفته چند بار این کار را تکرار می‌کردید.

الآن دیگر طوری شده که حتی حیوانات خانگی نیز می‌توانند با ساعت هوشمند خود اطلاعات موردعلاقه‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. هم‌اکنون اشتراک‌گذاری اطلاعات به نحوی شده که کاربر با خود می‌گوید: خب، به گمانم این مطلب لایک بیشتری خواهد داشت، در مورد مطالب جالب فکر می‌کند، پست جدید را ارسال می‌کند و این روند را چندین و چند بار در طی روز تکرار می‌کند.

وقتی بین تولید محتوای جدید و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی فاصله‌ای وجود داشته باشد شما می‌توانید از این زمان ارزشمند استفاده کنید و فکر کنید که آیا این مطلب مفید و جالب است یا اشتراک‌گذاری آن هیچ سودی برای شما و دیگر کاربران ندارد. اگر از این شیوه استفاده کنید هرگز در مورد اتفاقات یا حوادث جدی جک نمی‌سازید و خودتان را در معرض تمسخر و تهدید دیگر کاربران قرار نمی‌دهید.

۳-اعتیاد به فیس‌بوک

اگر قبلاً در مورد اعتیاد به فیس‌بوک صحبت می‌کردید مردم شما را مسخره می‌کردند اما الآن همین اعتیاد به فیس‌بوک به معضلی جدی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. این روزها حتی افرادی که از فیس‌بوک و مارک زاکربرگ متنفرند نیز یک نیاز ناخودآگاه برای اعتبارسنجی ایده‌ها و نظراتشان در فیس‌بوک دارند.

اعتیاد به فیس‌بوک حقیقی است و این اعتیاد بسیار خطرناک است. اعتیاد به فیس‌بوک و به طور کلی شبکه‌های اجتماعی اجازه نمی‌دهد کاربر در دنیای واقعی و زمان حال زندگی کند و او را با نوعی اضطراب و نگرانی کشنده و فلج‌کننده مواجه می‌کند؛ اما کاربران کمی هستند که جرئت داشته باشند در مورد اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی رک و پست کنده صحبت کنند.

اعتیاد به فیس‌بوک از شما فردی ضعیف و خسته خواهد ساخت. در واقع هیچ‌کس واقعاً نمی‌خواهد بداند فلانی در فیس‌بوک یا شما درفیس‌بوک چه چیزی گفته‌اید اگر هم این موضوع برای آن‌ها مهم باشد چند لحظه وقت می‌گذارند و بعد از بررسی و لایک پست‌ها کامپیوتر را خاموش می‌کنند و دوباره در دنیای واقعی کارهایشان را دنبال می‌کنند.

۴-شما هم می‌توانید یکی از افراد مشهور اینترنت باشید

بیشتر افراد مشهور به طرفداران خود می‌گویند هیچ‌چیز شیرین‌تر و بهتر از این نیست که در فضای مجازی مشهور باشیم یا معروف شویم. اگر کاربران شبکه‌های اجتماعی شما را بشناسند به راحتی می‌توانید از پیج خود میلیون‌ها نفر را به وب‌سایت خود بکشانید و با اهرم کردن این ترافیک عظیم میلیون‌ها یا میلیاردها تومان به جیب بزنید؛ اما این تمام واقعیت نیست. شاید بعضی‌ها به این موفقیت دست یابند اما خیلی‌ها برای رسیدن به این جایگاه بدون اینکه متوجه باشند بیشتر اطلاعات خصوصی خود را در این شبکه‌ها با دیگران سهیم می‌شوند و خود را با هزاران خطر بالقوه مواجه می‌کنند.

گاهی اوقات در اینترنت مشهور می‌شوید چون به اشتباه ریزترین جزئیات زندگی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید یا اطلاعات غلط را در این شبکه‌ها پست کرده‌اید. بعضی وقت‌ها نیز دیگران شما را قربانی هوس‌ها و سودجویی‌های خود می‌کنند که خب برای این کار فقط به یک پست، یک عکس یا یک توییت نیاز است. بعد از اینکه مرتکب چنین اشتباهات مضحک و بچه‌گانه‌ای شدید، مطمئن باشید صدها هزار و شاید میلیون‌ها کاربر پیج شما را لایک می کنند و در وب‌سایت‌های مختلف در مورد شما صحبت خواهند کرد.

اما این موضوع را جدی بگیرید و مواظب اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید باشید چون شاید فقط با اشتراک‌گذاری یک عکس، توییت یا پست مضحک ممکن است مسخره‌ی عام و خاص شوید.

۵-هیچ‌چیز خصوصی نیست

خطر واقعی شبکه‌های اجتماعی این است که شاید اطلاعات غلط را در اختیار افراد اشتباهی قرار دهید. واقعیت این است که اگر فردی بیکار و مصمم باشد به راحتی می‌تواند نام، شماره تلفن، آدرس، آدرس والدین، توییتر پسر عمو، رئیس، همکار، همسر کنونی یا پیشین شما را که حتی خودتان آن‌ها را به یاد ندارید را پیدا کنید و از این اطلاعات به صورت سیستماتیک برای تکه تکه کردن زندگی شما استفاده کند.

اگر در دنیای واقعی با فردی مشکل داشته باشید هیچ بعید نیست که از شبکه‌های اجتماعی برای دزدیدن اطلاعات خصوصی شما استفاده کند و بعداً به مدد همین اطلاعات زندگی اجتماعی، روابط و آینده شغلی شما را به نابودی بکشاند.

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهترین ابزار موفقیت و کسب ثروت باشند البته اگر درست استفاده شوند. متأسفانه اگر از شبکه‌های اجتماعی به نحو غلط استفاده کنیم شاید ناخواسته زندگی واقعی و مجازی خود را نابود کنیم. نوبت بعد که خواستید چیزی را با دیگران به اشتراک بگذارید حتماً موارد مطرح شده در این مقاله را به خاطر داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی به ۵ طریق زندگی شما را نابود می‌کنند منبع: شبکه‌های اجتماعی به ۵ طریق زندگی شما را نابود می‌کنند | برای فردا

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه