طرح توسعه بازار یا کسب و کار را چطور بنویسیم؟
طرح توسعه بازار یا کسب و کار را چطور بنویسیم؟

در طرح تجاری به سه سوال اساسی زیر پاسخ می دهیم: هم اكنون در كجاییم؟ به كجا می رویم؟ چطور به آنجا برویم؟

طرح كسب‌وكار، مهمترین سند نوشته ‌شده‌ای است كه تمام جنبه‌های مختلف كسب‌وكار را پیش از راه‌اندازی آن بررسی می‌كند.


1- تعریف طرح های توسعه کسب وکار

این طرح حاوی برنامه‌های كاربردی است، مانند برنامه مالی، برنامه تولیدی، برنامه بازاریابی، ساختار سازمانی و غیره

 

2- لزوم تدوین طرح های توسعه کسب و کار

  • طرح کسب و کار موجب می شود که شما بعضی از پیش فرض هایی که قبلاً در ذهن خود داشتید مورد بررسی و بازبینی هدفمند و نقادانه قرار دهید و بتوانید پاسخی مناسب برای سؤالهایتان پیدا کنید.
  • به شما امکان می دهد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
  • جمع آوری اطلاعات قبل از اینکه به آنها نیازمند شوید، باعث اتخاذ تصمیمات آگاهانه می شود.
  • برنامه شما، دیدگاهی سازمان یافته در مواجهه با مسائل فراهم خواهد کرد.
  • طرح کسب و کار به عنوان راهنمایی در طول مسیر به شما امکان می دهد پیشرفت تان را در مقایسه با انتظارات برنامه ریزی شده اندازه بگیرید.
  • طرح کسب و کار مدرکی است که نهایتاً ایده کسب و کار مخاطره آمیز شما را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بالقوه به شرکا و تأمین کنندگان و کارکنان شما می فروشد.
  • این طرح در زمینه تعریف اهداف، رقابت، مدیریت و کارکنان به شما کمک می کند. از این رو فرآیند تهیه طرح شغلی نوعی بررسی واقع بینانه ارزشمند از کسب و کار به حساب می آید که به شما به عنوان یک کارآفرین در برقراری ارتباط کمک می نماید.
  • انسجام تصمیمات
  • نظم و انظبا ط جهت ایجاد كسب و كار موفق
  • دستیابی به راهبردها ی عملیاتی قبل از اجرایی شدن طرح
  • ابزار ارتباطی كارآفرین                                

 

3- ساختار و مشخصات طرح توسعه کسب و کار

  • خلاصه مدیریت
  • شرح کسب وکار
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه مالی
  • برنامه عملیاتی
  • برنامه سازمانی

 

1-3- خلاصه مدیریت

  • شما چه كسی هستید؟
  • راهبرد و چشم انداز شما چیست؟
  • كسب و كار شما چیست؟
  • بازار شما چیست؟
  • چه قدر سرمایه نیاز دارید و آن را چگونه هزینه خواهید كرد؟
  • مزیت رقابتی پایدار شما چیست؟
  • توا ن تولید درآمد برنامه کسب و کار شما چقدر است؟

 

2-3- شرح کسب و کار

  • ماموریت و چشم انداز شركت
  • نوع شركت (نوع شركت سهامی- گستره جغرافیایی فعالیت ها- تاریخچه قبلی)
  • تاریخچه و مراحل شكل گیری شركت
  • معرفی محصول و فناور ی
  • فهرست دارایی های كلیدی و تجهیزات و امكانات
  • معرفی تیم مدیریت و مشاوران حرفه ای (اعضای موسس شركت و سهام داران اصلی-اعضای هیات مدیره-مدیرعامل-مدیران ارشد-مشاوران كلیدی)

 

3-3- برنامه بازاریابی

برنامه بازار به این سوال كلیدی پاسخ دهد كه شما قصد چه نیازی را مرتفع سازید و در این راه از چه روش هایی برای رساندن محصول یا خدمت خود به كسانی كه به آن نیاز دارند استفاده خواهید كرد.

  • روند ها و ساختار بازار
  • نیازها و خلاءهای بازار
  • بخش بندی بازار
  • تحلیل مشتریان
  • تحلیل رقبا
  • راهبرد های بازاریابی

 

4-3- برنامه مالی

  • پیش ینی هزینه های شركت (برآورد هزینه های سرمایه ای، برآورد هزینه های قبل از بهره برداری، برآورد هزینه استهلاک، هزینه تولید سالیانه)
  • پیش بینی سرمایه در گردش و ثابت
  • پیش بینی سود و زیان
  • نحوه تامین منابع مالی و محل هزینه منابع مالی
  • پیش بینی نقطه سربسر و نرخ بازگشت سرمایه

 

5-3- برنامه عملیاتی

  • فرآیند تولید
  • فّناوری تولید
  • تجهیزات و امكانات مورد نیاز
  • تامین مواد اولیه
  • سرویس مشتر ی
  • ساختار سازمان ی و نیروی انسانی
  • اقدامات اصلی

 

6-3- برنامه سازمانی

  • مالکیت
  • ساختارسازمانی
  • هیئت مدیره
  • برنامه زمان بندی

 

4- شرح خدمات

1-4- خلاصه اجرایی

  • هدف طرح کسب و کار
  • نکات برجسته
  • نیازمندی های مالی

 

2-4- پیشینه

  • محصولات، بازار و مشتریان کلیدی (ارزشی که حل این مسئله ایجاد می کند، راه حل پیشنهادی، اعتبار مساله و راه حل، نقشه راه / برنامه های آینده)
  • محوطه و مکان
  • داده های کلیدی
  • فرم حقوقی، مالکیت و مدیریت
  • تاریخچه توسعه کسب وکار
  • استراتژی کسب و کار و ماموریت
  • واحدهای عملیاتی / عمومی شرکت

 

3-4- محصولات و خدمات

  • تشریح و تاریخچه محصول
  • مشخصه های محصول
  • تحقیق و توسعه
  • چرخه عمر محصول
  • هزینه و قیمت گذاری
  • فرآیند تولید
  • کنترل و مدیریت کیفیت
  • منابع
  • مالکیت معنوی

 

4-4- بازار ها، مشتریان و رقبا

  • مقدمه (توضیح صنعت، اطلاعات در مورد بازار هدف - استراتژی بازار هدف، مشخصه های متمایز کننده - مزیت ما، اندازه بازار هدف اصلی، چه مقدار از سهم بازر را می توان کسب کرد؟)
  • مشخصه های بازار (تخمین سهم بازار و فروش، ارزیابی تحلیلی آینده بازار)
  • مشتریان
  • رقابت
  • موقعیت در بازار
  • استراتژی بازار (قیمت گذاری، استراتژی های تبلیغات، شیوه های توزیع فروش، سیاستهای خدمات پس از فروش و گارانتی)
  • فروش پیش بینی شده

 

5-4- عملیات کسب و کار و شرکت

  • محوطه و مکان
  • بازاریابی
  • متدولوژی فروش
  • تولید
  • توزیع
  • فرآیند سفارش و کنترل موجودی
  • ساختار شرکت
  • مدیریت پروژه
  • سیستم اطلاعات مدیریت و گزارش دهی

 

6-4- منابع انسانی

  • مدیریت
  • نیروی کار
  • مهارت ها و شایستگی مدیران، ارزش های شرکت

 

7-4- چارچوب قانونی و فاکتورهای اجتماعی و زیست محیطی

 

8-4- برنامه ریزی مالی

  • مقدمه
  • تاریخچه مالی
  • پیش بینی درآمد
  • پیش بینی جریان نقدی
  • پیش بینی ترازنامه
  • نسبت های مالی مهم
  • روش های رتبه بندی پروژه های سرمایه گذاری
  • درخواست تامین مالی

ثبت دیدگاه