کلیاتی بر بازاریابی محتوا برای موبایل
- + تجارت و بازاریابی
- 25 تیر 1396
- فرهاد عبدی
- 0 دیدگاه
- 2055 بازدید
- 3 دقیقه
همگام با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، معادلات دنیای بازاریابی آنلاین نیز تغییرکرده است. با توجه به اینکه بیشترین جستوجوها در اینترنت به وسیله تلفن همراه انجام میگیرد، بهینهسازی موبایل بر اساس نقاط تماس مشتری باید در سیستم یکپارچه بازاریابی شما گنجانیده شود. محتوایی که در وبسایت شما در بستر موبایل منتشر میشود، تأثیر بسزایی در ایجاد تجربه مشتری دارد و در کنار دیگر روشهای بازاریابی آنلاین مانند وبسایت، شبکههای اجتماعی و تبلیغات قرار میگیرد. از طرف دیگر، پس از بهروزرسانی الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل، دیگر نمیتوان به موبایل صرفا به عنوان یک کانال تبلیغاتی نگاه کرد. با تمام اینها، بسیاری از برندها هنوز با مبحث استراتژی بازاریابی محتوای موبایلی آشنا نیستند و آن را صرفا از لحاظ اندازه صفحه نمایش با وبسایتی که در مرورگرهای دسکتاپی نمایش میدهند، متفاوت میدانند. از طرف دیگر طراحی وبسایتها بیشتر با هدف متناسببودن با ویژگیهای دستگاه موبایل انجام میگیرد تا اینکه استراتژی محتوا و مفهوم مد نظر باشد. برای اینکه یک استراتژی بازاریابی محتوای موبایلی موفق باشد، مهم است که بتواند فهم عمیقتر و دقیقتری از رفتار کاربر موبایل ارائه دهد و از آن در تولید محتوا و بهبود تجربه کاربری بهره جوید. تعداد افرادی که از طریق موبایل به جستوجوی اطلاعات میپردازند به سرعت بیشتر میشود. همچنین جستوجوی موبایلی نرخ تبدیل چندکاناله به دنبال دارد و به پیگیری سریع آنلاین و آفلاین منجر میشود. واضح است که بازاریابی موبایلی موفق تنها با بهینهسازی محتوای خوب انجام میگیرد. حال باید دید در میان تمام محتواهای دنیای آنلاین چه نوع محتوایی برای موبایل مناسب است.
- تیترهای کوتاه و توصیفی
همه ما میدانیم که دامنه توجه مخاطب روزبهروز کوتاه و کوتاهتر میشود. تمرکز کاربر در حال حرکت، بسیار کمتر از زمانی است که پشت کامپیوتر خود نشسته است. این به این معناست که نیاز داریم توجه مخاطب را در چند ثانیه به موضوع مورد نظرمان جلب کنیم. تیتر کوتاه علاوه بر آنکه سریع قابل خواندن است، چندان فضای صفحه نمایش را نمیگیرد و این شانس را خواهید داشت که مخاطب به پاراگراف اول متن نگاه سریعی هم بیندازد. در عین حال تیتر باید گویا باشد که مطلب مورد نظر چه چیزی برای ارائه به خواننده خواهد داشت.
- پاراگرافهای کوتاه
بیشتر کاربران موبایل ترجیح میدهند که مطالب را سریع اسکن کنند و علاقهای به خواندن جزءبهجزء آن ندارند. سعی کنید چند پاراگراف اول مختصر و مفید باشد و اطلاعات اساسی را در اختیار کاربر قرار دهد. وقتی کاربر به مطلب شما علاقهمند و با آن درگیر شد، میتوانید به سراغ پاراگرافهای بلندتر بروید.
- محتوای جذاب
واقعیت این است که فضای آنلاین بسیار شلوغ است و تعداد بسیار زیادی وبسایت وجود دارد. سعی کنید همیشه جذاب بنویسید و محتوای ارزشمند برای مخاطبتان تولید کنید. مخاطب اگر از قسمت کوچکی از مطلب شما خوشش بیاید کل صفحه را اسکرول میکند.
- محتوای بصری
آمارها نشان میدهند که برای کاربران موبایلی چیزی جالبتر از عکس و ویدئو نیست و بیشترین توجه را ویدئوها، تصاویر و عکسنوشتهها دارند، ولی این موضوع به این معنا نیست که کل صفحه را با محتوای بصری اشغال کنیم بلکه از تعداد کمتری محتوا که با کیفیت و دقت انتخاب شده و به موضوع مورد نظر ما اشاره دارد، میتوان نتیجه بهتری گرفت.
- دسترسی آسان
مطمئن شوید که محتوای شما در پلتفرمهای مختلف قابل مشاهدهاند. دکمههای اعلان فراخوان و منوی وبسایت باید جوری طراحی شوند که مخاطب برای استفاده از بخشهای مختلف آن به زحمت نیفتد و این امکان را فراهم کنید که شماره تلفنها قابل کلیککردن باشند. از تبلیغات و پنجرههای پاپ آپ خیلی کم و فقط در مواقع لزوم استفاده کنید. مدیران برندها باید بپذیرند که حوزه وبسایتهای موبایلی یک حوزه تخصصی است و باید برای برنامهریزی استراتژی محتوای آن، از افراد متخصص در این حوزه استفاده کنند. از طرفی، نسل آینده که ما اسم آن را نسل Z مینامیم، خواستههایشان از فضای مجازی تغییر کرده است. آنها خواهان بیشترین اطلاعات در کمترین زمان هستند و به سمت برندهایی کشش دارند که در تبلیغات خود شفاف و صادق باشند. کاربران نسل Z وقتی با موبایل خود وارد وبسایت میشوند یک تجربه روان و بدون خطا میخواهند که با یک ضربه انگشت بتوانند آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند.