مدتهای زیادی هست که محتوا پادشاه است و به نظر نمیرسد که به این زودیها محتوا از پادشاهی کناره گیری کند. اگر شما یک نویسنده حرفهای باشید این موضوع برای شما حکم یک خبر خیلی خوش را دارد، اما اگر فکر کنید که نویسنده چندان خوبی نیستید حتما از خودتان میپرسید که چطور میتوانید برای وبلاگتان محتوای عالی و باکیفیت تولید کنید؟
خیلی از صاحبان کسبوکارها وقتی حرف از تولید محتوا به میان میآید ناامید و ناراحت میشوند – یا به این دلیل که فکر میکنند نویسنده خوبی نیستند یا اینکه اصلا از نوشتن خوششان نمیآید. ولی خوشبختانه راههای زیادی برای تولید محتوای عالی و بینقص وجود دارد، حتی اگر فکر کنید در نویسندگی ضعیف هستید. در ادامه به چهار راه از همین راهها میپردازم:
داستان بگویید
محتوای نوشتاری باکیفیت فقط به املا و نکات تکنیکی در نوشتار محدود نمیشود، بلکه محتوای عالی محتوایی است که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. پس بنشینید و فکر کنید و داستانی خلق کنید که با یکی و فقط یکی از مخاطبان شما بتواند ارتباط برقرار کند. تصور کنید که الان فقط شما و همان یک مخاطب دور میز نشستهاید و شما میخواهید برای او محتوایی نوشتاری تولید کنید. چه داستانی مینوشتید که بتواند با او ارتباط برقرار کند؟
وقتی داستان خود را پیدا کردید، آن را بنویسید. نگران ویرایش و املا و طرح نوشتار نباشید. محتوای عالی را خود نوشتار تشکیل میدهد. اگر بتوانید یک داستان خیلی خوب در مورد یکی از محصولات برند خود یا موضوعی که در نظر دارید بسازید در واقع حتی بدون اینکه خودتان بدانید توانستهاید محتوایی بینقص به وجود بیاورید.
اگر در ویرایش نوشتار خود مشکل دارید و خودتان از پسش برنمیآیید، بد نیست اگر یک ویراستار برای محتوای خود استخدام کنید یا از یکی از دوستان خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. اصل ماجرا همان محتوایی است که شما تولید میکنید؛ محتوایی که بتواند مخاطب را به تعامل دعوت کند و برایش جذاب و گیرا باشد. ویرایش را هر کسی میتواند انجام دهد. اگر از این کار خوشتان نمیآید وقت خود را تلفش نکنید.
ویدیو را امتحان کنید
محتوا فقط به معنی پستهای نوشتاری نیست. اگر از نوشتن خسته میشوید، سعی کنید یک سری ویدیویی برای وبلاگ خودتان تولید کنید یا اینکه در یوتیوب یک کانال ایجاد کنید. بر اساس آنچه Forrester Research
یک دقیقه ویدیو به اندازه ۱.۸ میلیون کلمه ارزش دارد. با ویدیو میتوانید پیامهای بیشتری را به مخاطبان خود منتقل کنید.
بعلاوه، ویدیو اگر در کنار
بازاریابی ایمیلی به کار گرفته شود میتواند نرخ کلیکهای محتوای شما را به شدت افزایش دهد. تازه ویدیو در نتایج گوگل هم رنک بیشتری نسبت به محتوای نوشتاری میگیرد. میزان فروش محصولاتی هم که با محتوای ویدیویی به مخاطب معرفی میشوند ۸۵ درصد بیشتر از محصولاتی هستند که با محتوای نوشتاری معرفی میشوند.
اگر به دنبال ایدهای برای ساختن یک سری ویدیویی هستید میتوانید به عنوان مثال یک سری آموزشی در مورد موضوع مورد علاقه خود ایجاد کنید یا اینکه محصولات خود را در یک سری ویدیویی معرفی کنید و ویژگیهای مهم آن را به مخاطبان خود نشان دهید. حتی میتوانید پشت صحنهای از شرکت یا دفتر کار خودتان تهیه کنید و مخاطبان خود را با دنیای کاری واقعی خودتان و همکارانتان آشنا کنید تا آنها احساس کنند که یکی از شما هستند. همه این نوع ویدیوها تعامل برانگیز هستند و کمک میکنند که بتوانید بین برند خودتان و مخاطبانتان ارتباطی نزدیک برقرار کنید – که این دقیقا همان هدف محتوای عالی و بینقص است.
پادکست بسازید
پادکستینگ یک راه خیلی خوب برای مدیرانی است که دوست دارند ایدههای خود را با عموم به اشتراک بگذارند ولی از نوشتن زیاد لذت نمیبرند. با یک رسانه صوتی یعنی پادکست شما میتوانید با سادگی و راحتی بیشتری آنچه میخواهید را به دیگران منتقل کنید. اما اگر تصمیم گرفتید که پادکستی را شروع کنید باید سعی کنید به صورت منظم آن را منتشر کنید – نمیتوانید یک هفته منتشر کنید و سه هفته آن را کنار بگذارید، مگر اینکه بخواهید به برند خودتان صدمه بزنید.
پادکستها میتوانند مطابق میل شما طولانی یا کوتاه باشند، ولی معمولا پادکستهای طولانی طرفداران کمتری دارند. بهترین پادکستها آنهایی هستند که کوتاه هستند و در طی آنها شما یا نکاتی مفید و به درد بخور را با دیگران به اشتراک میگذارید یا اینکه با یک فرد دیگر مصاحبهای کوتاه اما جذاب ضبط میکنید. حتی میتوانید یک سری پادکست را هم به نظرات مصرف کنندگان محصولاتتان اختصاص دهید (البته به شرطی که کوتاه باشد و بیش از حد هم تبلیغاتی نباشد).
ساختن پادکست هم میتواند کاملا ساده باشد و هم سخت و پیچیده. بستگی دارد که شما یک پادکست با کیفیت و صدای خوب بخواهید تولید کنید یا یک پادکست معمولی. شما با میکروفون لپتاپ خودتان هم میتوانید پادکست را ضبط کنید ولی مسلما یک میکروفون حرفهای صدای بسیار بهتری به دست میدهد. بعلاوه اگر بخواهید یک سرآغاز، موسیقی متن و امکاناتی از این قبیل را به پادکست اضافه کنید کار به مراتب وقت گیرتر و پیچیدهتر میشود. اگر پادکست شما به اندازه کافی موفق بشود حتی ممکن است بتوانید اسپانسر هم جذب کنید و از پادکست خود درآمد کسب کنید.
هر تصمیمی که در مورد پادکست خود گرفتید این را در نظر داشته باشید که پادکست نه تنها راه خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبانتان است، بلکه روشی فوقالعاده برای تولید محتوای تعامل برانگیر نیز هست، آن هم بدون نیاز به نوشتن حتی یک کلمه.
برون سپاری کنید یا استخدام کنید
اگر فکر میکنید اصلا برای نوشتن فرد مناسبی نیستید و نمیتوانید محتوای عالی تولید کنید، یادتان باشد که لازم نیست این شما باشید که کار نوشتن را آغاز میکنید. شما همیشه میتوانید از دوستان و همکارانی که بهتر از شما مینویسند بخواهید که کار نوشتن را برای شما انجام دهند. در واقع، اگر مدیر یک کسبوکار باشید این بهترین گزینهای هست که میتوانید انتخاب کنید. در این صورت نویسندههای شما میتوانند روی زمینههای تخصصی خودشان تمرکز کنند و شما هم میتوانید روی هدف خودتان تمرکز کنید – که آن هدف چیزی نیست جز تبدیل کردن شرکتتان به بهترین شرکتی که ممکن است.
اگر استخدام نیروهای داخلی برای کسبوکار شما چندان منطقی به نظر نمیرسد، به برون سپاری فکر کنید. آزادکارهای حرفهای خودشان همه اطلاعات لازم در مورد شما، شرکتتان و محصولاتتان را به دست میآورند و بعد بهترین محتوای ممکن را برای شما تولید میکنند. شاید حتی بتوانید تولید کننده محتوایی را پیدا کنید که تخصصش در زمینه کاری شرکت شما باشد که در این صورت او میتواند محتوایی تولید کند که از همه نظر به درد شما و برندتان خواهد خورد.
چنانچه تصمیم گرفتید که برای تولید محتوا کسی را استخدام کنید، مطمئن شوید که تمام انتظارات خود را به طور واضح برای او شرح داده باشید – مخصوصا در مورد ضربالعجلها، هزینهها و جریمهها در صورت تاخیر در ارائه محتوا. بحث کردن در مورد این مسائل در ابتدای راه، به شما این اطمینان را میدهد که در طول کار مشکلی بین شما و تولید کننده محتوا به وجود نخواهد آمد و محتوایی هم که تولید میشود دقیقا همان چیزی است که شما میخواهید.
محتوای عالی تولید کنید
اینکه خود را نویسنده بدی بدانید دلیل نمیشود که از تولید محتوا فراری باشید. در محیط شلوغ دیجیتالی امروز، تولید محتوا یک ضرورت است، پس به داستان پردازی، پادکستینگ، ویدیوکستینگ و برون سپاری به چشم راههایی برای انجام دادن یک ضرورت نگاه کنید. هر محتوایی که بتواند بین برند شما و مخاطبانتان ارتباطی برقرار کند ارزش انتشار و به اشتراک گذاری را دارد.