فهرست مطالب
مقدمه
دیدکلی
تعریف برنامه درسی پنهان
دیدگاههای مختلف در مورد برنامه درسی پنهان
رابطه تدریس با برنامه درسی پنهان
عوامل به وجود آورنده و مؤثر بر آموزشهای حتمی یا برنامه درسی پنهان
نتیجهگیری
بخشی از متن
مقدمه
مقدمه
مروری اجمالی بر ادبیات و مطالعات حوزه برنامه درسی نشان میدهد که برنامه درسی در سه مقوله کلی برنامه درسی رسمی و صریح، برنامه درسی عظیم و برنامه درسی مستتر (پنهان) طبقهبندی شده است. این سه مقوله قلمرو جدید، برنامه درسی را به عنوان یک حوزه تخصصی در جهان امروز شکل داده است (قورچیان، 1374)
برای روشن شدن موضوع، هر یک از برنامههای درسی فوق به طور مختصر شرح داده میشود.
1- برنامه درسی رسمی و صریح
منظور از برنامه درسی رسمی فعالیتهای برنامههای درسی هستند که نظام آموزشی رسمی آنها را اعلام میکند و در بسیاری از موارد در قالب کتابهای درسی در مدارس و دانشگاهها تدریس میشود. (آیزنر، 1985، ص 181)
2- برنامه درسی عقیم
هر گاه نظام برنامهریزی درسی برخی از مفاهیم و مسائل را عملاً در برنامههای درسی نگنجاند و یا مطالب گنجانیده شده در برنامههای درسی یا کتابهای درسی با سن عقلی دانشجویان متناسب و برای آنها قابل فهم نباشد، برنامه درسی را برنامه درسی عقیم مینامند (عباسزادگان، 1376 ص 13)
3- برنامه درسی پنهان
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید