فهرست مطالب
مقدمه
تعریف معلولیت
انواع معلولیتها از نظر شدت و ضعف
تعریف کودکان چندمعلولیتی
چگونگی شناسایی وطبقه بندی کودکان چند معلولیتی
رسیدگی های آنی و اولیه
ویژگیهای کودکان چند معلولیتی با معلولیت عمده دراختلال رفتاری
ویژگی های کودکان چند معلولیتی با اختلالات حسی بینایی و شنوایی
دانش آموزان چند معلولیتی
نکات مورد توجه در برنامه های آموزشی کودکان چند معلولیتی
کودکان چند معلولیتی
سنجش و ارزیابی کودکان چند معلولیتی
بخشی از متن
مقدمه:
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حدود 10 درصد ازجمعیت کشورهای جهان دچار نوعی معلولیت جسمی و حرکتی می باشند. در بیشتر کشورهای مترقی با تصویب قوانین و تهیه تجهیزات و تسهیلات برای معلولان، علاوه بر تغییر ساختار نگرش و فرهنگی جوامع نسبت به زندگی افراد معلول، احترام به حقوق آنان، از جمله نکات مثبت و ارزنده است.
آموزش و توان بخشی برای کودکان چند معلولیتی از اهمیت اساسی برخوردار است. مشکلات جسمی و حرکتی و محرومیت های حسی اعم از نابینایی و ناشنوایی آنان مضاعف است و به مراتب به افراد متخصص و نیروهای زبده در امر تعلیم و تربیت نیازمندند. این نقص می تواند به دلیل ضایعه مغزی، آسیب دیدگی نخاع، ضایعات استخوانی، عضلانی، و ... به صورت فلج، قطع عضو یا ناموزونی عضو حرکتی نمایان شود.
متخصصان کودکان استثنایی به ویژه چند معلولیتی براینیل به این هدف، تمام توان علمی و عملی موجود در رشته ی خود را به کار بسته و برای بهبود وضعیت آموزشی به تدوین اطلاعات برای ارتقای سطح علمی جامعه می پردازند. در این راستا می توان به تلاش همگانی آنان برای مشخص کردن انواع معلولیت ها، درمان، پیش آگاهی، تعلیم و تربیت و توان بخش آنها پرداخت.
برای آن که بتوانیم تعریف و مشخصه دقیقی از نوآموزان و کودکان چند معلولیت داشته باشیم، باید تعاریف معلولیت و انواع آن را بشناسیم، زیرا تا با تعاریف، نقص هاو کمبوده آشنا نشویم هر گز نمی توانیم به طراحی برنامه های آموزشی و توان بخشی خاصی بیندیشیم.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید