آنچه باید درباره بوت کمپ و استارتاپ ویکند بدانیم

آنچه باید درباره بوت کمپ و استارتاپ ویکند بدانیم

امروزه همه ما کم و بیش با کسب و کار های نوپای ایجاد شده مواجه شده ایم و بعضا از آنها در زندگی شخصی استفاده میکنیم. این گونه کسب و کارها با عنوان استارتاپ (startup) در دنیا شناخته می شوند و اخیرا رشد زیادی در کشور عزیزمان، ایران داشته اند. همه ما با به واسطه ذهن خلاقی که داریم میتوانیم ایده های کوچک و بزرگی خلق کنیم و منجر به ایجاد و تاسیس یک استارتاپ پر سود شویم. فقط کافیست شروع کنیم و در ادامه با توجه به نیاز های استارتاپ تیم سازی خوبی را صورت دهیم. در منابع مختلف تعاریف متعددی برای استارتاپ یا کارنوپا ارائه شده است، اما بطور کلی استارتاپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارتاپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ دیگر اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند و امروز بر دنیا تاثیر می‌گذارند.

استارتاپ ویکند (رویداد کارآفرینی و کسب وکار) چیست؟

استارتاپ ویکند یا رویداد کارآفرینی آخر هفته، یک رویداد کارآفرینی و کسب و کار است که در سه روز آخر هفته برگزار می‌شود.

علاقمندان و صاحبان ایده و تخصص پیش از شروع رویداد اقدام به ثبت نام می نمایند. پس از حضور در رویداد در ابتدا توسط تسهیل گر رویداد با برخی تعاریف و قانون رویداد آشنا شده و سپس در زمانی مشخص ایده‌های خود را به مدت 1 دقیقه مطرح می‌کنند و از بین ایده‌های مطرح شده بهترین آن‌ها با رأی حاضران انتخاب می‌شوند. صاحبان ایده‌های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص‌های مورد نیاز برای پیشبرد ایده می‌کنند. بعد از تشکیل گروه‌ها روز اول به پایان می‌رسد.

ارائه ایده در روز اول رویداد

در روز دوم گروه‌ها از اول صبح در محل حاضر شده و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده‌ی خود می‌نمایند. در این بین افرادی به عنوان مربی (منتور) که در زمینه‌های مختلف دارای تخصص می‌باشند و یا سابقه ایجاد استارت‌آپ های موفقی را دارند گروه‌ها را در جهت اجرایی کردن ایده‌هایشان راهنمایی و کمک می‌کنند، با این اوصاف روز دوم کاملاً به اجرایی کردن ایده سپری شده و در این بین کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت نظیر آشنایی با بوم کسب و کار و غیره نیز برگزار می شود.

استقرار تیم ها در محل رویداد

استقرار تیم ها در محل رویداد

برگزاری چندین کارگاه آموزشی

با آغاز روز سوم ازگروه‌ها مجددا ازصبح گردهم می آیند و آخرین تلاش‌ها را در جهت تولید نمونه اولیه (ماکت، نمونه اولیه نرم افزاری، سخت افزاری و یا طرح گرافیکی) محصولشان انجام می‌دهند و آماده ارائه به داوران می‌شوند. عصر روز سوم زمان بررسی ایده‌ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است، بطوری که گروه‌ها با ارائه توضیحات به مدت 5 دقیقه در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و… از طرح خود دفاع می‌کنند. در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب می‌شوند.

  تلاش تیم ها جهت ساخت نمونه اولیه

ارائه دستاورد تیمی به داوران در روز پایانی

اما برنده واقعی این رویداد گروه‌هایی هستند که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده‌اند استارتاپ خود را تبدیل به یک شرکت سودآور نمایند. پارک های علم و فناوری یا برگزارکننده های استارتاپ، این تیم ها را در زمینه تبدیل ایده به محصول حمایت کرده و تمامی خدمات مشاوره ای، اینترنت، استقرار، و غیره را به مدت مشخص به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می دهد و راه تبدیل به یک شرکت دانش بنیان با بازده اقتصادی بالا را فراهم می آورد.  

بوت کمپ (پیش رویداد) چیست؟

یکی از اساسی ترین نیاز ها جهت انجام یک فعالیت دقیق و حساب شده کسب آموزش های لازم در آن زمینه است. با توجه به نو پا بودن رویداد در کشور و همچنین حضور علاقه مندانی با سطح تحصیلات متفاوت در رشته های متعدد، آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با رویداد ضرورت خواهد داشت. از این رو چندین روز قبل از شروع رویداد، برگزار کنندگان اقدام به برگزاری دوره آموزشی می نمایند تا علاقه مندان با تمامی مسائل و پیش نیاز های رویداد آشنا گردیده و در صورت نیاز با مراجعه به منابع موجود دانسته های خود را در زمینه رویداد افزایش دهند و یا نسبت به تشکیل و گردآوری تیم خبره اقدام نمایند.  

چه ایده ای می تواند استارتاپی باشد؟

قبل از اینکه شما یک ایده را در ذهن خود رشد دهید نیاز است چند موضوع مهم را همیشه مد نظر قرار دهید. مدل کسب و کار ایده ای که ارائه می دهید چگونه است یا به بیان دیگر ایده شما چگونه منابع مالی را در بازار هدف جذب می کند و به سود دهی می رسد. معمولا افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدل های کسب و کار آشنا هستند. در برنامه های استارتاپی افراد متخصص در این زمینه می توانند مشاوره های خوبی را در مورد ایده شما و مدل های سرمایه گذاری ارائه دهند. با توجه به مسائل ذکر شده برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد لازم است این سه ویژگی را داشته باشد: ”‌نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی". منبع: پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

دیدگاه ها
اولین دیدگاه را شما بنویسید | ثبت دیدگاه