سه راهکار برای ارائه بهتر پرزنتیشن ها
- + کاربردی و آموزشی
- 12 مرداد 1396
- فرهاد عبدی
- 0 دیدگاه
- 2224 بازدید
- 2 دقیقه
ارائه یک پرزنتیشن، خصوصا در برابر رؤسایتان، میتواند تجربهای پراسترس باشد، اما از سویی میتواند بهترین فرصت باشد برای اینکه خود را در نظرشان برجسته سازید. دارلین پرایس موسس و نمایندهی کمپانی !Well Said، با بیش از ۲۰۰ مدیر ارشد از ۱۰۰ شرکت برتر مصاحبه کرد. وی از آنها پرسید که به چه ویژگی یک سخنران بیشتر توجه میکنند؟ سه پاسخ مشترک آنها به شرح زیر است: ۱- شفاف بودن طبق گفته پرایس “پیامی با ساختار منطقی و شفاف ایجاد کنید که به راحتی بتوان آن را فهمید و دنبال کرد.” وی همچنین بیان میکند که یک پرزنتیشن که دارای ساختار و ترتیب است به تصمیم گیرندگان نشان میدهد که شما کاملا آماده و سازمانیافته عمل کردهاید. ارائه شما باید چارچوبی موثر داشته باشد یعنی مقدمه، محتوا و بخش پایانی آن شفاف باشد. پرایس عقیده دارد که در سخنرانی خود بهتر است از یک زبان قابل سنجش مانند “رشد ۲۵ درصدی” به جای “رشد چشمگیر” استفاده کنید. ۲- مختصر سخن گفتن “مخاطب خود را برای شنیدن اصل مطلب منتظر نگذارید زیرا ممکن است آنها خیلی صبور نباشند. مطلب اصلی را فورا به آنها انتقال دهید.” در ابتدا، یک مقدمه از سخنرانی خود را ارائه دهید ولی سعی کنید زیاد طولانی نباشد. پرایس پیشنهاد میکند که در آغاز، اهداف و بخش های اصلی را به صورت مختصر شرح دهید و سپس به ایده اصلی بپردازید. در نهایت بحث خود را با چکیدهای مختصر و راهکارهای آتی به پایان برسانید. هدف از این کار ارائهی یک پیشنهاد هیجانانگیز بدون دادن اطلاعات زیاد میباشد. پرایس در ادامه میگوید به جای ارائهی جزئیاتی که خوب است بدانند، بهتر است واقعیتهای موردنیازشان را ارائه دهید. ۳- قابلیت اعتماد قابل اعتماد بودن در هر زمینهای مهم است، اما فقدان آن میتواند برای ارائه شما زیانآور باشد. به گفتهی پرایس سه راهکار مهم وجود دارد که به کمک آنها سخرانان می توانند قابلیت اعتماد خود را بهبود بخشند: • مخاطبان خود را بشناسید: ثابت کنید تکلیف خود را انجام دادهاید و پیغام خود را مناسب با مخاطبان خود انتخاب کردهاید. • متفاوت باشید: از یک زبان بدن مطمئن استفاده کنید، حرفهای لباس بپوشید و با آهنگی ثابت سخن بگویید. • با شکیبایی پذیرای سوالات و نظرات مخالف باشید و با خونسردی و اطمینان با آنها برخورد کنید. اگر پاسخ سوالی را نمیدانید صادقانه اعتراف کنید. هر کدام از این سه ویژگی برای برقراری یک ارتباط موثر، اگر به درستی به کار گرفته شوند، بر روی مخاطبین شما تاثیرگذار خواهند بود. پرایس میگوید “شما اعتماد را به ذهن سهامداران اصلی القا کرده و پیامی قابل اعتماد و متقاعد کننده به آنها ارائه میکنید که ثمربخش خواهد بود.