مقاله بررسی چالشها و راهكارهاي موثر در برندسازی زعفران ایران
چکیده
با توجه به اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، اهمیت توجه به صادرات غیر نفتی کشور از جایگاه ویژهای برخوردار است. شناسایی محصولات غیر نفتی که دارای مزیت نسبی بوده و توان رقابت در عرصه بین المللی را دارند، گامی مهم در اقتصاد مقاومتی و توسعه این بخش از صادرات محسوب می شود. 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید میشود. وجود نداشتن يك نشان تجاري براي زعفران ايران در بازارهاي جهاني باعث شده که سهم ایران از گردش مالی 8 میلیارد دلاری زعفران در دنیا فقط 587 میلیون دلار باشد. در این پژوهش، چالشها و راهکارهای توسعه برندسازی زعفران ایران مورد بررسی قرار گرفت. ضعف طراحي برند در كشور و نبود استراتژي كلان در خصوص برندسازي، كيفيت برند و مديريت آن، مهمترین علل عدم موفقیت در برندسازی زعفران کشور است. بهبود استانداردهای بهداشتی و کیفی در تولید و فرآوری قدمی اساسی در مسیر برند سازی زعفران به شمار میآید. برای رسیدن به این هدف باید مواردی نظیر تدوین برنامه جامع بستهبندی زعفران، ایجاد انبارهای مجهز و پیشرفته، تدوین برنامه بهبود کشت و فرآوری زعفران، ایجاد و توسعه آزمایشگاه های کنترل کیفی و نظارت بهداشتی، توسعه مراکز مشاورهای تولید زعفران، الزام تولید کنندگان و کشاورزان به اخذ پروانههای بهداشتی، ترغیب و الزام تولید کنندگان به اخذ گواهینامههای مربوط به مواد غذایی و دارویی، درجه بندی محصول بر اساس سطح کیفی و نیز اجرای برنامههای آموزشی برای کارگران در خصوص رعایت اصول بهداشتی در اولویت قرار گیرند.
واژگان کلیدی: زعفران، برندسازی، کیفیت، بستهبندی، صادرات غیر نفتی، اشتغالزایی، اقتصاد مقاومتی
دیدگاه خود را ثبت کنید